Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Tänker mig att jag startar en tråd om olike felkoder som uppkommer i bilarna. SÅ kan vi försöka sammanställa sedan en lista med bra förklaringar och tips. Felkoder tagna från verkligheten och felkoderna behöver nödvändigtvis inte vara något som ställer till problem.

Har skannat av bilen med min Foxwell-scanner. EN hel DRÖS felkoder fanns det, men efter att ha sparat dessa så raderade jag alla med lyckat resultat för att se vilka som återvänder.
Bilen är en V90 D4 AWD modellår 2018. I min ägo hela tiden.
Har kört lite sedan dess och tre stycken har trillat in igen:

CEM (Central Electronic Module)
ID Status Description
U122900 Acknowledged Flexray bus general electric fault, General fault information, No sub-type information
U110400 Acknowledged Interrupted communication with Climate Control Module (CCM),General fault information, No sub-type information

ASDM (Active Safety Domain Master)
ID Status Description
U004601 Acknowledged Safety exposed CAN, General fault information, General electrical fault

Har försökt leta lite kring dessa fel. Mest troligt är det ju ickefel vilket knappast är ovanligt i dag, men, är det någon här som besitter djupare kunskap kring detta?
Vad är det för fel? Varför kan de tänkas uppkomma?
av binkie
För att speciellt SPA bilarna har många spökfelkoder. I början när de lanserades så var det helt sjukt mycket felkoder som inte var på riktigt.

Varför de sätts beror nog troligtvis på programmeringen.

En felkod kan ha flera olika fel och flera olika lösningar. Samt att felen kan skilja sig beroende på motormodell och årsmodell.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]