Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en nyligen inköpt begagnad v90 manuell från 2018 .

Inga direkta problem med växlingen mer än att spaken har lite väl mycket motstånd i ibland.

Problemet uppkommer endast då jag kör på landsväg t.ex. och möter kopplingen halvägs upp med gaspedalen. Då kommer små vibrationer i kopplingen innan den är helt uppsläppt. I botten eller toppen känns inga utan det är just bata vid det läget man möter med gas.

Kör jag med farthållaren och växlar så märks ingenting. Då möter ju bilen själv med gasen.

Indikerar detta på nåt fel i kopplingen eller borde jag bara släppa upp den högre innan jag möter eller nåt?
binkie skrev:Nu är det rätt så ovanligt med en manuell spa bil men de få jag kört tycker jag vibrerar och låter från svänghjulet. Även fast de varit relativt nya. Tror du kan fortsätta köra och se om det blir värre.
Ok. Tack för info tanken var att jag skulle ta upp det med försäljaren (märkesförsäljare) om det indikerade på något allvarligt fel. Kopplingen hugger till bra förövrigt...tänkte typ om det var ett momentstag eller något...
Xanthopteryx skrev:Återkom gärna sedan med resultatet.
Så nu har jag varit o testat en som gått 14000 mil istället för mina 23000.

Mycket mycket enklare att växla. Spaken var inte alls trög på något sätt. Någon svag tendens någon gång till vibrationer vid växling men inte alls det som är min bil.

Vetefanken om det är något ras på g eller om det bara är lite småsliten koppling...

Vad kan man göra åt den tröga växelspaken? Oljebyte i lådan?

Får nog be någon som kan bilar bättre att känna på den.

Köpte bilen för en vecka sen och de här vibrationerna kände jag inte under testkörning eller på väg hem....
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]