Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1542733
Hej,

Skulle ikväll köra en sväng med bilen, Volvo v90 cc -18, D4. Den hade då varit hemma i en halvtimme efter jobbet.

Den gick igång fint och rullade ut från uppfarten. Men efter 20 m började bla vindrutetorkarna gå för fullt och den började bete sig allmänt märkligt för att sen stänga av sig helt.

Den varnade för att bromssystemet var felaktigt och att man skulle stanna omedelbart. Därutöver lös nog de flesta lampor på instrumentpanelen.

Bilen gick inte att starta och den mesta elektroniken strejkade, men displayen i mittkonsolen funkar som den ska.

Torkarna slutade gå efter ett tag. Men kupéfläkten går alltjämt tre timmar senare och lamporna i instrumentpanelen lyser. Låset funkar inte och bagaget går inte öppna. Utöver bromssystemet har den även varnat för att servon inte funkar.

När jag provat vrida på tändningen tycker jag mig höra ett klick från motorrummet, men inte mer.

Känns som ett elfel. Men vad och vilken åtgärd som är lämplig, där är jag fundersam. Har ngn ctek, men är det värt att koppla på den eller ska man vänta på att batteriet laddat ur, prova med kablar eller är det bara att ringa bärgare?

Tack på förhand!!
#1542735
Vad händer om du sätter på laddaren en natt då? Om elen är gaga som du beskriver kan det ju vara ett utav batterierna som dog... Om du har möjlighet (kunskap/redskap) kanske kolla upp batterierna med enkel multimeter t.ex.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1542747
Har testat med startkablar och laddare ngn timme. Men den kom bara till steg två i cykeln och laddaren var så rätt het. Tändningen är ju påslagen (går inte slå av) så vet inte om det påverkar.

Kommer inte in i bagaget där väl batteriet finns? Har massa bråte där som jag inte får ut…. för man måste väl koppla ur batteriet den vägen?
#1542752
Demitar skrev:Har testat med startkablar och laddare ngn timme. Men den kom bara till steg två i cykeln och laddaren var så rätt het. Tändningen är ju påslagen (går inte slå av) så vet inte om det påverkar.

Kommer inte in i bagaget där väl batteriet finns? Har massa bråte där som jag inte får ut…. för man måste väl koppla ur batteriet den vägen?
Ja det är det första åtgärd är att koppla loss huvud batteriet i bagaget några minuter - som en nollställare.
#1542766
Demitar skrev: mån 29 maj 2023, 22:47 Har testat med startkablar och laddare ngn timme. Men den kom bara till steg två i cykeln och laddaren var så rätt het. Tändningen är ju påslagen (går inte slå av) så vet inte om det påverkar.

Kommer inte in i bagaget där väl batteriet finns? Har massa bråte där som jag inte får ut…. för man måste väl koppla ur batteriet den vägen?
Då får du fälla baksätet, och plocka ut sakerna den vägen. Då kommer du åt batteriet i bagageutrymmet.
Men, vad får du för spänning när du mäter på polerna i motorutrymmet?
Jag tycker det låter som att ditt batteri har råkat ut för en kortsluten intern battericell.
#1542936
Uppdatering: den mätte drygt 12,1 V.

Tändningen slog av någon gång under natten. Försökte då ladda igen. Men till synes utan resultat.

Fick till slut ringa bärgaren som tog den till närmsta märkesverkstad. Efter en del huvudbry fick de igång den. Så som jag förstod saken var mjukvaran inte uppdaterad som den skulle (vi har bara ägt den ett halvår). Resultatet var att den tappade styrenheter (vilket för mig som lekman inte säger så mycket). Lösningen var, så som jag förstod det, att de fick ladda ned allt igen i bilen och ”starta om den”.

Oavsett vad ska ni ha tack ska ni ha för hjälpen! Tryggt med snabb återkoppling när man står uppgiven :)
#1542937
Toppen att den rullar igen!
Dock underligt att en Sensus-bil får problem med feluppdaterad mjukvara, detta då den endast kan uppdateras på en verkstad.
Jaja, värre saker har ju inträffat. :-)
#1543068
least skrev:Toppen att den rullar igen!
Dock underligt att en Sensus-bil får problem med feluppdaterad mjukvara, detta då den endast kan uppdateras på en verkstad.
Jaja, värre saker har ju inträffat. :-)
Det är något elektroniskt, typ....
Datorer är datorer och vem har väl inte råkat ut för något som buggat ur av högst oklar anledning?
Eller bara beslutat sig för att självdö, av lika oklar anledning.
#1598783
Jag har fått samma symtom. (V90 CC 2018)
Nollställde genom att koppla bort batteriet och sen ladda batteriet hela dagen igår.
Körde till affären idag (5 km), när jag start bilen för att köra hem kom alla felkoder igen och vindrutetorkare gick igång på hög hastighet.
@Demitar, Har du fått dessa problem igen?

Får tillbaka bilen idag och skall fråg[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]