Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
Har någon annan haft problem med vibrationer i ratten i en viss hastighet och över? Jag har skakningar i ratten 118-120 och över det. Jag har haft bilen inne på Nybergs i Jönköping 2 gånger denna vecka utan framgång. Har gjort 3 balanseringar av hjulen bara denna vecka utan framgång. Inget fel på mina bromsskivor heller så inget med bromsarna utan något annat som är fel. Teknikern sa att jag möjligen behövde 4 nya däck för att bli av med problemet. Jag tyckte lät lite konstigt då mina däck har mönsterddjup på 6 mm på alla däck vilket är som nya däck så nya däck ska jag inte behöva köpa anser jag. Får gå på garanti sådana fall. Däcken är ju som nya. Men är det däcken så har bilia I göteborg sålt en bil med odugliga däck och då borde det stå förkostnaden 4 nya däck isåfall. Köper inte en bil för 400k som har skakningar i ratten. Där går gränsen alltså. Vad tycker ni att jag ska göra härnäst? Vad kan vara problemet med bilen. Inga skakningar vid inbromsning utan bara om man kör i jämn hastighet över ca 118 km/h. Väldigt störigt. Har inte kört på någon kant eller trottoar eller liknande eller så. Men kan en hjulinställning göra skillnad?

tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
av bem
Eftersom Bilia säger ev. nya däck kan hjälpa, be dem som prov sätta på 4 hjul med korrekta däck de eller Volvo anser skall sitta på din bil och så får de provköra sen. Du skall väl inte behöva köpa 4 nya däck för att testa Bilias teori.
Kolla vad du har för däcktryck. Jämför med vad Volvo rekommenderar enl handboken till din bil.
Inte för jag tror det hjälper med du kan t.ex. prova annat däcktryck i framdäcken t.ex. 2,4 bar istället för t.ex. 2,7 bar (eco-tryck kan ha ungefär så).
Vibrationer i bilen på Volvo som har SPA plattform är inte ovanligt men nog åt sällsynta hållet.
Prova att kör i hög fart och lägg i neutral (N) så motorn inte driver. Nån skillnad? Kan ge ledtråd vad orsaken kan vara.
Vad sitter det för däck på din S90?
(fabrikat, modell, storlek)
Är de märkta VOL?
Jag har på min V90 (MY22) Michelin Primacy 4 245/40 R19 VOL med sånt där ljuddämpande material i. Inga vibrationer i ratten vid höga farter. Däcken satt på bilen från fabrik.
Däcken som monteras på nya Volvobilar är märkta med VOL och är speciellt anpassade för varje Volvomodell.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Framvagn, bakvagn och/eller hjulinställning.

Däcken är förhoppningsvis balanserade så det verkar osannolikt att det är dom och det brukar visa sig vid 80-100km/h.
av least
Du nämner garanti i ditt inlägg, hur gammal är bilen och är du första ägare till den?
av S90T5
bem skrev: sön 28 maj 2023, 13:14 Eftersom Bilia säger ev. nya däck kan hjälpa, be dem som prov sätta på 4 hjul med korrekta däck de eller Volvo anser skall sitta på din bil och så får de provköra sen. Du skall väl inte behöva köpa 4 nya däck för att testa Bilias teori.
Kolla vad du har för däcktryck. Jämför med vad Volvo rekommenderar enl handboken till din bil.
Inte för jag tror det hjälper med du kan t.ex. prova annat däcktryck i framdäcken t.ex. 2,4 bar istället för t.ex. 2,7 bar (eco-tryck kan ha ungefär så).
Vibrationer i bilen på Volvo som har SPA plattform är inte ovanligt men nog åt sällsynta hållet.
Prova att kör i hög fart och lägg i neutral (N) så motorn inte driver. Nån skillnad? Kan ge ledtråd vad orsaken kan vara.
Vad sitter det för däck på din S90?
(fabrikat, modell, storlek)
Är de märkta VOL?
Jag har på min V90 (MY22) Michelin Primacy 4 245/40 R19 VOL med sånt där ljuddämpande material i. Inga vibrationer i ratten vid höga farter. Däcken satt på bilen från fabrik.
Däcken som monteras på nya Volvobilar är märkta med VOL och är speciellt anpassade för varje Volvomodell.
Nej inte bilia som jag köpte bilen av som sa det utan serviceteknikern på Nybergs i Jönköping där jag servar bilen. Jag köpte bilen på bilia Sisjön i Göteborg. Nej har inte heller lust att köpa 4 nya däck när mina nuvarande däck är som nya. Däcken jag har nu satt på när jag köpte bilen. Michelin 255-40/19 sitter det på bilen. Vet inte om det står VOL på däcken. Ska kolla imorgon. Däcktrycket kollades när bilen var inne på service i måndags och allt såg bra ut. Förstör man inte växellådan när man lägger i Neutral i hastigheter på automatbilar? Slutar vibrationerna när man lägger i Neutral ja då är det något skumt med motorn men känns också långsökt på en ny bil. Tycker det är konstigt att ratten skakar i 118 och över. Fattar inte vad problemet är. Tröttsamt med dessa problem på nya Volvos. På min gamla V70 hade jag inga skakningar. Den var bättre tycker jag.
av S90T5
Jallemet skrev: sön 28 maj 2023, 13:28 Framvagn, bakvagn och/eller hjulinställning.

Däcken är förhoppningsvis balanserade så det verkar osannolikt att det är dom och det brukar visa sig vid 80-100km/h.
Ja mina däck är balanserade totalt 3 gånger denna vecka utan framgång. Däcken är hur fina som helst utan skador så fattar inte vad problemet är på bilen. Den var på service precis och inga fel hittades så inga problem med framvagn eller bakvagn. Undrar om en hjulinställning kan lösa problemet.
av S90T5
least skrev: sön 28 maj 2023, 14:01 Du nämner garanti i ditt inlägg, hur gammal är bilen och är du första ägare till den?
Bilen är från 2018 juni månad. Rullat 3000 mil och jag är andra ägare efter en äldre gubbe som inte körde bilen alls mycket. Köpte bilen hos bilia i Sisjön. Har inte märkt av detta tidigare utan efter däckbytet i april först. Kan det ha hänt något vid däckbytet kanske? Har garanti i ett år till på bilen.
av S90T5
epostaren skrev: sön 28 maj 2023, 14:54 viewtopic.php?t=132326 är en av vad jag vet, många trådar om liknande problem
När jag läste i den tråden blir jag ganska skrämd faktiskt. Riktigt kass på de nya Volvo bilarna. Blir lite orolig när garantin går ut om jag ska vara ärlig. Undra om man inte ska sälja bilen innan garantin går ut för bilen kommer ju göra en riktigt fattig med alla problem som Volvo dras med. Man märker att Kina är med i bilden med dålig kvalitet och dåliga delar. Gamla Volvos är desto bättre. Hmm nu är jag lite fundersam hur jag ska göra. Sälja bilen nu när bilen är värd ganska mycket fortfarande och köpa en lite äldre billigare Volvo som är helsvensk. Får tänka på saken. Inte bra av Volvo detta.
av Xanthopteryx
* Däcken kan vara ojämna (alltså inte balanseringen utan, ojämna vid rullning med tyngd). Detta går att undersöka i särskild maskin som balanserar med belastning på däcket.

* Fälgarna kan vara lite glapp mot navet så att dessa inte centreras korrekt.

* Däcken kan vara dåligt balanserade (är det samma däckmaskin som använts?)

* Något kan ha inträffat ej relaterat till däckbytet men man kopplar det dit då, hjärnan fungerar så ibland. Men mer troligt är nog ovanstående.

1. Byt till helt andra hjul, exempelvis vinterhjulen eller lånehjul. Fortfarande problem? (se till att testa på samma vägsträckor)
Om problemet försvinner så är det garanterat något kopplat till sommarhjulen (observera igen, se ovan gällande exempelvis fälg).

Får tillbaka bilen idag och skall fråg[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]