Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SR02
Hur värderar ni eran bil/era bilar ifall ni skulle sälja?
Har checkat upp bilpriser och blocket där liknande bilar går mellan 270-290 (sist jag kollade). Gick till en privat bilhandlare och märkes, fick 205-230 i inköpspris men det kändes relativt lågt.

Diggar dock v90n men dieseln lär inte hålla, kommer att gå från 4+ mils pendling till max 1-1.5mil per dag (inner stadskörning) så siktar mot hybrid varianten.
av Xanthopteryx
Du har inte funderat på kollektivtrafik, om det finns, eller helt enkelt cykel? 5-7 km enkel väg är ju inte mycket så att säga. Finns ju elcyklar dessutom.
Användarvisningsbild
av bem
De bilar jag bytt in, med några år på nacken och ca 14-15 tusen mil på mätaren har legat 35-40 tkr mer än inbytespriset ute i försäljningshallen sen som jag sett. Volvohandlaren (i mitt fall) måste få tjäna lite, de har förstås vissa kostnader de vill bidra täckning på helst vid varje bilaffär. Personal, lokalhyra, osv. Mer jobb sälja privat men har man ork tid och lust finns en hel del pengar att tjäna då. Men det finns risk köparen kommer åter om det blir fel eller köparen upptäcker ”fel” närmaste tiden efter försäljningen. Kanske kan bli lite jobbigt. Men en del sådant kan nog undvikas om man är ärlig och talar om de fel man vet om som säljare.
För och nackdelar med bägge sätten sälja sin bil.
Användarvisningsbild
av frasse4
Är ju lite köparens marknad nu, speciellt med rena diesel och bensinbilar. Så inte säkert handlarna får vad de annonserar ut för. Min erfarenhet är att handlare ger ganska bra inbytespris om man samtidigt köper från dem. Men ger de bra och mam får betala fullpris på den nya biken så är det ju ett nollsummespel. Jag bytte in min Alfa för nån månad sedan när jag köpte en beg Tesla och fick 215, nu ligger den ute för 250.
av SR02
Xanthopteryx skrev: sön 28 maj 2023, 07:53 Du har inte funderat på kollektivtrafik, om det finns, eller helt enkelt cykel? 5-7 km enkel väg är ju inte mycket så att säga. Finns ju elcyklar dessutom.
Jo absolut men vi behöver bilens lastförmåga, vi transporterar nästan dagligen pärmar till o från kontoret, ibland behöver vi v90ns stora lastutrymme vid storhandling eller liknande.
Det därför jag är förtjust i v90 hybriden om inte v60n men vill ju sälja min för vettigt pris (helst så mycket som möjligt så mellanskillnaden blir mindre)
av SR02
frasse4 skrev: sön 28 maj 2023, 11:29 Är ju lite köparens marknad nu, speciellt med rena diesel och bensinbilar. Så inte säkert handlarna får vad de annonserar ut för. Min erfarenhet är att handlare ger ganska bra inbytespris om man samtidigt köper från dem. Men ger de bra och mam får betala fullpris på den nya biken så är det ju ett nollsummespel. Jag bytte in min Alfa för nån månad sedan när jag köpte en beg Tesla och fick 215, nu ligger den ute för 250.
Jo typ det jag märkte av

Handlaren ville ge mig 210-215 men skulle sälja den för 270 enligt dom. Så kanske mer värt att sälja själv och kamma in 55 extra tusen.

Det är därför jag undrar hur mycket jag borde kunna sälja den? Kan man få nån typ av värdering på detta forum ifall man visar bilen?
av SR02
bem skrev: sön 28 maj 2023, 08:51 De bilar jag bytt in, med några år på nacken och ca 14-15 tusen mil på mätaren har legat 35-40 tkr mer än inbytespriset ute i försäljningshallen sen som jag sett. Volvohandlaren (i mitt fall) måste få tjäna lite, de har förstås vissa kostnader de vill bidra täckning på helst vid varje bilaffär. Personal, lokalhyra, osv. Mer jobb sälja privat men har man ork tid och lust finns en hel del pengar att tjäna då. Men det finns risk köparen kommer åter om det blir fel eller köparen upptäcker ”fel” närmaste tiden efter försäljningen. Kanske kan bli lite jobbigt. Men en del sådant kan nog undvikas om man är ärlig och talar om de fel man vet om som säljare.
För och nackdelar med bägge sätten sälja sin bil.
Jo självklart förstår man det, just dock i min sits är det att hybriden jag söker ligger mellan 320-340, om jag skulle sälja bilen till handlaren för 210 blir det 110-130k i mellanskillnad (från fickan). Planen är att lyckas sälja den själv till högre pris men har svårt att värdera bilen. Om jag nu skulle få cirka 260-270 så blir ju det betydligt mindre mellanskillnad
Användarvisningsbild
av bem
SR02 skrev: sön 28 maj 2023, 14:52 ...
Handlaren ville ge mig 210-215 men skulle sälja den för 270 enligt dom. Så kanske mer värt att sälja själv och kamma in 55 extra tusen.
...
Där gör du en liten nog en liten tankevurpa. När du säljer privat får köparen inte samma skydd som när han/hon köper av handlare. Hos handlaren skall bilen vara varudeklarerad och i regel rekonditionerad också (det förstnämnda kanske man själv har svårt göra men går säkert få test med protokoll hos olika aktörer om man vill så köparen kan se i vilket skick bilen är på de testpunkter protokollet anger). Köper man av handlare gäller Konsumentköplagen som ger köparen långtgående skydd med bl.a. lång reklamationsrätt osv. Det gör sammantaget att man nog inte kan ta ut lika mycket för en bil som säljs privat på blocket osv. Som ovan resonerar jag i alla fall. Ha detta i åtanke när du sätter priset på en begagnad bil jämfört med priser du ser på liknande bilar hos handlare. Å andra sidan kan du sätta ett relativt högt försäljningspris och låta köpare pruta lite extra om köparen t.ex. hittar fel som bör ge prutning. En köpare blir ju i regel mer nöjd om viss väl underbyggd prutning får ske. Lycka till med försäljningen av er bil.

Får tillbaka bilen idag och skall fråg[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]