Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rami
Hej!
Min bil V90-17 har rullat 13200 när jag bokar service det står:

Byt ut Kamremssats, Byt ut Vattenpump, Byt ut Bromsvätska, Servicekontroll 150 000 KM, Byt ut Frostskyddsvätska, Byt ut Tillbehörsremmar (sats), Byt ut Pollenfilter, Slitagekontroll, Motorolja (5,20L),Bromsvätska (1,00L), Oljefilter, Tillbehörsremmar (sats),Lockpackning, oljetrågPollenfilter, PollenfilterLager för spännare till tillbehörsrem, Kamremssats, Vattenpump.

Jag fattar ingenting varför detta service paketet? Kan jag ta bort några för att minska kostnaderna? Och vad ska jag välja?
Tack för era.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Lär nog inte kunna välja bort något. Kamremsbyte ligger väl på 15000 mil på dom motorerna, och det kommer passeras till nästa service, så då säger systemet att det ska bytas den här gången.

Det du kan göra är väl att kolla med fler verkstäder (för att justera arbetskostnaden), men det som ska bytas är ju detsamma oavsett verkstad.
av UnleashFusion
Rami skrev: lör 20 maj 2023, 19:42 Hej!
Min bil V90-17 har rullat 13200 när jag bokar service det står:

Byt ut Kamremssats, Byt ut Vattenpump, Byt ut Bromsvätska, Servicekontroll 150 000 KM, Byt ut Frostskyddsvätska, Byt ut Tillbehörsremmar (sats), Byt ut Pollenfilter, Slitagekontroll, Motorolja (5,20L),Bromsvätska (1,00L), Oljefilter, Tillbehörsremmar (sats),Lockpackning, oljetrågPollenfilter, PollenfilterLager för spännare till tillbehörsrem, Kamremssats, Vattenpump.

Jag fattar ingenting varför detta service paketet? Kan jag ta bort några för att minska kostnaderna? Och vad ska jag välja?
Tack för era.
Det enda som jag ser man kan ta bort "OM" du tidigare gjort t.ex bromsvätskebyte samt pollenfilterbyte/kupéfilter.(inom ett år eller 2)

resten av vad som återstår är ju viktiga saker&som behövs till bytet. och byts igen efter ~14-15k mil igen.
av Xanthopteryx
Bromsvätska kan du byta själv om du inte har tummen mitt i handen. Alternativt göra vid Nisse på hörnet, antagligen till lägre kostnad.
Kamremmen, beror på hur mycket du kör om du vet att du inte går mycket över 15k till nästa service så kan den ju vänta, men skulle inte vänta längre än så med tanke på försäkringar, garantier och annat joks.
Vattenpumpten och kringgrejer som rullar och sådant byter man självklart när man byter kamrem. När man ändå river halva motorn så är det dumt att INTE byta detta samtidigt.
av perhall
Kupefilter
fast märks efter ett tag på luften
av least
Den enda punkten som är oväntad är kylarvätskan, varför ska denna bytas ut?
Vattenpumpen behöver inte bytas ut vid detta kamremsbyte, det bör vara det första bytet.
Dessa bilar har inget intervall på kylarvätskan förutsatt att den håller fryspunkten.
Av formuleringen för de olika momenten att döma är detta en fristående verkstad, som Mekonomen?
av Xanthopteryx
Personligen tycker jag att det är dumheter att inte byta vattenpump när man ändå byter remmen som driver vattenpumpen. När man ändå gör hela grovjobbet att riva allt. Byta kylvätska är väl rimligt då när man då även tappar ur massor på grund av vattenpumpbytet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Rami, Hur långt kör du i snitt varje år? Kör du som den genomsnittlige svensken (1250 mil/år) så kan kamremssatsen vänta till nästa

Bromsvätskan kan som regel vänta, eller så mäter man om det är dags eller inte, gärna vid bromsoken som jag förstår det

Båda dessa kan du låta en annan vettig verkstad byta närmare 15 000 mil annars ändå om du vill spara en slant eller låta en volvoverkstad
av Truckdoktor
Det brukar sägs att kylarvätska ska bytas efter 4-10 år beroende på tillverkare. Den skyddar ju inte bara mot frysskador men är även rostskydd, smörjning, mm. i kylsystemet och alla tillsatser åldras ju med så det är inte fel när man ändå tappar av vid kamrem och vattenpumpsbyte.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]

Kan det vara något annat som gör att […]

Tvättade bilen 2 gånger då vi f&a[…]