Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RickardJ
Hej,

Jag korde bilen till mitt hus utan problem for en vecka sedan men nu startat den inte. Jag kan lasa upp den och alla skarmarna startar. Det finns inga felmeddelanden. Men nar jag forsoker att lagga in en vaxel sa hander ingenting. Jag kan inte lagga i drive. Ibland dor skarmen i mitten och startar om sig. OM jag ar snabb kan jag lagga i Neutral och da star det "engine off" pa skarmen. Ar det nagon som vet vad som kan vara fel?

Med vänlig hälsning,
Rickard
Användarvisningsbild
av bem
Prova starta om infotainmentsystemet, om du har en Volvo med Google infotainment. Om du har det infotainmentsystemet startar du om det med den avlånga knappen strax nedanför centerdisplayen. Håll in den i 20 sekunder och släpp den sen och vänta tills allt startat upp igen.

Sen kan du även prova lägga nyckeln i mugghållaren som har en symbol i sig, tror det är den främre, och se om bilen då går att aktivera (starta).

Kan vara rattlåset också som kajkat till sig, läste för ett tag sen en kille här på forumet som råka ut för det och bilen gick inte starta p.g.a. det. Leta efter den tråden.

Prova även med reservnyckeln om det gör nån skillnad. Byt batteri i nyckeln om du misstänker dåligt batteri i nyckeln. Av fabrikatet Varta är bäst har det visat sig, knappcellsbatteri CR2032 har jag för mig, står i handboken.

Är hybridbatteriet (full)laddat? Prova ladda, då laddas även 12 volt startbatteriet (så länge hybridbatteriet laddas).

Har hänt när bilar fått ny mjukvara att bilen sen inte startat efter det men det gäller ju inte dig gissar jag, din bil har väl funkat med nuvarande mjukvara utan problem med att starta bilen får jag förmoda. Men annars mer generellt är det i regel bra att ha senaste mjukvaran i bilen, installera själv via OTA (over the air) när det finns ny, eller låta Volvoverkstad installera den åt dig.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av MarkoRT
Har du skapat ett laddningschema för hemmet i Volvo Cars appen men valt att inte koppla in laddkabeln när detta symptom inträffar?

(Har själv haft startproblem som följd under ett halvårs tid , men har nu raderat alla laddningscheman i Volvo Cars appen varpå min v60 plugin hybrid från -14 startar pålitligt som den ska)
Användarvisningsbild
av Fisch
Våran XC90 fick inte heller att starta förra veckan. Enligt Bilia är ett av hybridbatteripacken trasigt och måste bytas. Detta medför att bensinmotorn in kan starta heller.

Bilen är 18 månader och har gått 4500 mil.
Användarvisningsbild
av bem
Fisch skrev: tor 01 jun 2023, 20:41 Våran XC90 fick inte heller att starta förra veckan. Enligt Bilia är ett av hybridbatteripacken trasigt och måste bytas. Detta medför att bensinmotorn in kan starta heller.

Bilen är 18 månader och har gått 4500 mil.
Synd att en laddhybrid som XC90 vad det verkar inte går att köra med om hybridbatteriet pajar. Men det kan ha med säkerhet att göra, om lithiumbatteriet är skadat på nåt sätt kan det kanske bli kortslutning i celler och därmed risk för brand i batteriet. Så därför kan det vara säkrast bilen inte går att starta ens. Risk det blir dyrt laga eller nytt hybridbatteri. Förhoppningvis går det på Volvos batterigaranti.

Får tillbaka bilen idag och skall fråg[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]