Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
Hej! Jag har bokat Polestar optimering på måndag till min S90 T5 men nu behöver jag veta från er alla som har installerat Polestar i era bilar hur ni känner skillnad och hur mycket skillnad är det med Polestar? Blev ni nöjda och känner ni skillnad? Märks skillnaden mest från stillastående eller när man kör normal hastighet och trycker gasen i botten eller i vilka situationer märks skillnaden mest? Blev automatlådan annorlunda jämfört med innan optimeringen? Jag får hela 3 HK mer men 50 NM från 350 till 400 NM och det är väl där jag kommer känna skillnaden. 50 NM är väl en rätt rejäl skillnad i vridmoment mätt? Snälla skriv alla som har optimerat era bilar. Behöver allas åsikt och höra hur ni tycker och om ni blev nöjda.
av 73k
Har blivit nöjd men har också haft bilar som varit optimerade då de blivit mina och haft bilar utan optimering. I vissa fall tycker jag inte att optimering behövts och har då skippat det, i andra fall har det gett en hel del. Har däremot aldrig betalat fullpris för en optimering och har ibland fått dem utan extra kostnad. För fullpris finns det nog endast en handfull motorer jag hade valt att optimera.

Störst skillnad ger de optimeringar som ger mest effekt. Tänk att du exempelvis om du kört en XC60 D4 AWD på 163 hk och 420 Nm som klarar 0-100 på närmare 11 sek och efter Polestar-optimeringen får 215 hk, 440 Nm och en bil som gör 0-100 på strax under 8,5 sek. Det är en viss skillnad. Men har du avverkat en del mil i din bil, lärt känna den och kanske till och med blivit van vid den så tror jag du kommer känna en markant skillnad.
av S90T5
Alltså Polestar har ju verkligen misslyckats med optimering till de nya Volvo bilarna. Ingen effektökning överhuvudtaget. 3 hk. Skojar dom eller. Ska dom ta bort 3 hk också eller. Polestar var mkt bättre till de gamla Volvo bilarna. Idag verkar inte Polestar optimering vara värd över 3000 kr ens. En T5 optimering borde i normalfall ge 30 HK extra upp till 280 hk och inte ynkliga 3 hk.
Användarvisningsbild
av frasse4
Beror ju också på vid vilket varvtal man får 40 Nm till. Toppeffekten ökar ju 3 hk, men 40 Nm till vid 2000 rpm är ca 10 hk och vid 3000 rpm ca 15 hk.
av valln
Nu har jag original T5 med AWD, men att optimera en framhjulsdriven skulle kännas sådär....
Användarvisningsbild
av Perra83
Kolla hur momentkurvan blir. Bra vrid i mellanregistret kommer du att ha nytta av. Sällan man drar fullt genom alla växlar. Oftast klipper man några bilar och så är det bra sen.
av KalleJ
valln skrev:Nu har jag original T5 med AWD, men att optimera en framhjulsdriven skulle kännas sådär....
Jasså? Berätta gärna varför.
Awd bör nog optimeras med sina 100-123kg extra och högre transmissionsförluter. :party:

Min bil blev mer som den skulle kommit ifrån fabrik, enligt mitt tycke.
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
av KalleJ
Perra83 skrev:Kolla hur momentkurvan blir. Bra vrid i mellanregistret kommer du att ha nytta av. Sällan man drar fullt genom alla växlar. Oftast klipper man några bilar och så är det bra sen.
Sedär ja 22hk i mellanregister vid ospecificerat varvtal. Varför förväntar sig polestar att alla kunder är inkompetenta, en fin graf borde ju vara de första man får se.
https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2017

Synd bara att BSR ger 40-50mer häst vid 4-5000 och 22hk i topp (enligt bsr iaf).
av HeavyMetal
S90T5 skrev: ons 17 maj 2023, 05:08 Alltså Polestar har ju verkligen misslyckats med optimering till de nya Volvo bilarna. Ingen effektökning överhuvudtaget. 3 hk. Skojar dom eller. Ska dom ta bort 3 hk också eller. Polestar var mkt bättre till de gamla Volvo bilarna. Idag verkar inte Polestar optimering vara värd över 3000 kr ens. En T5 optimering borde i normalfall ge 30 HK extra upp till 280 hk och inte ynkliga 3 hk.
Har du själv provat? Det är stor skillnad i mellanregistret typ 50- 100 eller 70-120km/h. Det är ingen röd/grön ljus dragrace effekt om du nu trodde det. ;-)
Hellre Polestar optimering för 7k än borttagning av hastighets begränsningen från 180km/h för 15k. https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... t-ta-bort/
Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]

Kan det vara något annat som gör att […]