Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kombihusse
Snart har jag alla funktioner jag önskar. 😊

Uppdateringar i mjukvaruversion 2.9
Nu kan du växla mellan Pilot Assist och adaptiv farthållare med rattens vänstra knappar. Mer information om Pilot Assist och adaptiv farthållare hittar du i ägarmanualen efter installationen.

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... ease-notes
av Cokeisit
Inte dåligt att de redan har fått till det, vad kan det röra sig om? 5 rader kod?

Jag hade hellre sett att man hade kunnat styra mediauppspelningen via de högra rattknapparna som på Sensus. Fast det behövs säkert hela 10 rader kod att få det att fungera

av 170KJ
Cokeisit skrev: tis 16 maj 2023, 14:20 Inte dåligt att de redan har fått till det, vad kan det röra sig om? 5 rader kod?

Jag hade hellre sett att man hade kunnat styra mediauppspelningen via de högra rattknapparna som på Sensus. Fast det behövs säkert hela 10 rader kod att få det att fungera Bild
Men kan man inte redan det? Eller är det inte byta låt du tänker på?
av Cokeisit

170KJ skrev:
Men kan man inte redan det? Eller är det inte byta låt du tänker på?
Nej, mittenknappen tar fram någon meny istället för att fungera som en play/paus-knapp.
av limerose1891
Hur kommer det sig att bilen tycker att jag har senaste mjukvaran på 2.7?
av least
För att uppdateringen inte rullas ut till alla bilar samtidigt?
av limerose1891
least skrev:För att uppdateringen inte rullas ut till alla bilar samtidigt?
Kan förstå att man inte vill att alla uppdaterar samtidigt, men den verkar ju legat ute i en vecka.
Och bara för att den inte ska rullas ut till alla bilar samtidigt så stämmer det likväl inte att jag har den senaste mjukvaran. Om det nu var en fråga eller ett påstående?
Användarvisningsbild
av bem
limerose1891 skrev: mån 22 maj 2023, 13:56
least skrev:För att uppdateringen inte rullas ut till alla bilar samtidigt?
Kan förstå att man inte vill att alla uppdaterar samtidigt, men den verkar ju legat ute i en vecka.
Och bara för att den inte ska rullas ut till alla bilar samtidigt så stämmer det likväl inte att jag har den senaste mjukvaran. Om det nu var en fråga eller ett påstående?
Man får väl se det som att man har den senaste mjukvaran som vid kollen i Centerdisplayen är möjlig ha installerad f.n. via OTA (over the air). Det är lite förvirrande tycker jag (om man inte vet om att det kan ta ett tag innan man kan ladda ner och installera allra senaste versionen av mjukvaran) att man kan se en nyare version i listan i centerdisplayen men ens egen version kan vara en version äldre och ens bil säger ändå man har senaste mjukvaran installerad. Det satte lite myror i huvet på mig i början innan jag förstod det kan ta ett tag innan jag kan få hem allra senaste versionen av mjukvaran OTA.
Tror det borde stå nåt förtydligande av det där med att bilen påstår den har senaste mjukvaran installerad men att det ändå kan finnas nyare version enligt Volvos "lista" som visas när man trycker på "Versionsinformation" i Mjukvaruuppdateringens fönster. Dessutom listas version 2.8 före 2.9 också i listan, och i min bil sägs jag har senaste mjukvaran, 2,7. Jo jag vet 2.8 gick inte få hem OTA, har väl bakats in i 2.9. Jag väntar i lugn och ro tills 2.9 blir nedladdningsbar och installerbar i just min bil. Den dagen den glädjen (och inte den dagen den sorgen, får vi hoppas).
Bilagor
Mjukvaruuppdatering_Status.jpg
Mjukvaruuppdatering_Status.jpg (3.23 MiB) Visad 1088 gånger
Versionsinformation.jpg
Versionsinformation.jpg (7.53 MiB) Visad 1088 gånger
av Cokeisit
Det är undermålig information som tillhandahålls av Volvo.

Det hade varit korrekt att skriva: "En ny mjukvaruversion finns tillgänglig och kommer att laddas ner inom x dagar till din bil".

Ovanstående tillsammans med en förklaring om varför man sprider ut nedladdningen för den som vill veta mer hade skapat nöjdare kunder... men dem är inte Volvo intresserade av längre

Får tillbaka bilen idag och skall fråg[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]