Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt till en T8 med 11.6 batteriet men tycker att den lastar i lite mindre än den borde.
Började ladda direkt när vi kom hem sent på kvällen och under natten var det iof ganska kallt ändå (ner mot +2) men det gick "bara" i 8.75kW

Vad får ni andra med samma batteri i era?
Senast redigerad av 2 Callaway, redigerad totalt 0 gång.
Jag vet inte, men det är ju ungefär samma som i mitt tidigare 10.4 batteri så jag tänkte väl att lite till borde laddas upp?

Tänkte väl snarast om det beror på är att det fortfarande är kyligt på nätterna när den laddar, eller om det är något som är knas och att det behövs typ ngn kallibrerering av batteriet eller liknande? För mer än 8-9kW borde det vara?
I en tidning, "auto motor sport electric edition Volvo & Polestar" står det i ett test för V60 T6 2020:
Lithiumjonbatteri, 11,6 kWh brutto, 9,1 kWh netto.

Optimering via mjukvaran har nog skett sen dess så man kan köra lite längre på ett 11,6 kWh hybridbatteri idag än då (2020).
Har en Volvo laddhybrid själv (V90 T6 Recharge MY22 early) med 11,6 kWh batteri och hur lång körsträcka det blir på el varierar väldigt mycket med temperaturen. Och hur väl ett lithiumbatteri laddas upp lär väl bero delvis på temperaturen under laddningen. Har kommit som längst 49 km med min V90 T6 Recharge MY22 early på Pure körläge.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Har en S90 hybrid tillverkad 2019. Förra årets sommar kunde jag bara ladda den till 36-38 km för körning i hybridläge, mot tidigare år 39-40km. Efter att ha haft bilen inne på service och mjukvaruuppdatering nu i maj månad har en höjning skett till en laddning på 40km hybridkörning. Så nog verkar det som att en optimering via mjukvaran har skett
Min är servad senast på Volvo tidigt 2022, den senaste servicen gjordes av bilfirman jag köpte den av så om det är ngn uppdatering som kommit senast 1,5 åren har jag nog inte den….

Idag stod det 35 km i Pureläget när jag startade i morse och den hade laddat 8,7 under natten. Tänkte att det nog borde vara lite mer, iaf 40 km som jag hade i min XC60 med 10.4 batteriet.
Min är servad senast på Volvo tidigt 2022, den senaste servicen gjordes av bilfirman jag köpte den av så om det är ngn uppdatering som kommit senast 1,5 åren har jag nog inte den….

Idag stod det 35 km i Pureläget när jag startade i morse och den hade laddat 8,7 under natten. Tänkte att det nog borde vara lite mer, iaf 40 km som jag hade i min XC60 med 10.4 batteriet.

Undrar även över hur läget med Hybridmode och inbyggda GPS:n fungerar? Jag har läst instruktionerna och sett att det ska dyka upp en ikon vid batteriet om man har en Googlemodell. Min är ju Sensus, så hur ser man det då? Eller är det ngn inställning som ska göras?

Igår startade jag en lite längre färd med 25 km kvar i battteriet (kortare än resan) och satte i hybrid osv. Men batteriet blev urladdat efter knappt halva färden. Jag hade mobilen inkopplad med sladd och körde Spotify, kan det ställa till det? Eller har jag missat ngn inställning??
Om jag fattar rätt har trådskaparen en XC90 MY18?
Det var väl först i XC90 MY19 som "Energifördelning i hybriddrift med hjälp av kartdata" kom i XC90?:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 5144a5b446

Kika om du hittar motsvarande avsnitt i XC90 den årsmodell du har.
Prova gör som det beskrivs för XC90 MY19 i länken ovan, gäller även nyare XC90 med Sensus.
Prova en gång utan att ha igång nåt annat, bara ange en destination i navigatorn och ha körläge Hybrid. Någon symbol i förardisplayen borde hoppa fram när den smarta energifördelningen aktiveras även på en Sensus-Volvo, såsom det gör i en Google-Volvo (som min där det kommer fram en lite blixt till vänster om batterimätaren i förardisplayen).
Vid en mjukvaruuppdatering sluta den smarta energifördelningen med (Google)karta i mitt fall att fungera. Vid en senare mjukvara kom funktionen tillbaka. Har du senaste mjukvaran i din XC-90 MY20 Sensusbil?

Får tillbaka bilen idag och skall fråg[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]