Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte för typ ett år sen dessa fälgar begagnat. Original V90 CC. Men det satt på gamla torra däck och jag misstänker att hjulen suttit på förra varianten av XC90. Det var nämligen den dimensionen på gummit och 3 av fälgarna hade dessutom däcktryckssensorer. Nu är det nya däck och hjulen är monterad på vår V90.
Kan de gamla sensorerna på nåt sätt störa bilens övervakning av däcktrycket? Tycker det verkar osannolikt men frågar för att jag på ena däcket haft lite lågt tryck utan att bilen varnat.
20tum.jpg
20tum.jpg (135.08 KiB) Visad 1128 gånger
Yes. Bilen övervakar däcktrycket genom abs / rullomkrets och det kanske kallas för iTPMS.
Har nollställt en gång precis efter byte då höger fram varnade. Det är enda gången. Sen åkte jag till macken och upptäckte att det var rätt olika tryck i däcken då pumpen vid däckbytet inte är superpålitlig.
Nästa dag ville jag kolla trycket igen och då hade vänster bak dåligt med luft enl pumpen på macken men ingen varning. Ska fylla på ytterligare en gång och spara lufttrycket så får vi se om den säger nåt om pyspunkan vänster bak.
Men tack, då kan jag iaf utesluta att de gamla sensorerna på fälgen inverkar på bilens iTPMS.
Ska fylla en gång till och spara lufttrycket i bilen.
Har fyllt och nollställt nu iaf. Får se hur mycket det behöver sjunka för att det ska varna.
Tycker det har funkat helt ok hittills. Fått punka en gång tidigare och då fick jag varning långt innan det var kritiskt lågt tryck. Var samma däck som nu så den ”sensorn” har iaf tidigare gjort sitt jobb.
Systemet är ju mer okänsligt än alternativet med sensorer. Det funkade dock för mig när jag hade en skruv i däcket som sakta förlorade luft. Minns inte däcktryck men har för mig att det skiljde ganska mycket innan det varnade (inte 0.2 bar om man säger så).
Har hunnit få varningar två gånger till nu. Från 2,8 till 2,4 respektive 2,3.
Måste väl ändå anses helt ok för att vara "okänsliga" iTPMS? Vet inte hur snabbt vanliga sensorer i däcken varnar men jag känner mig trygg med Volvos system. Sen att det är ett jäkla aber att behöva fylla var tredje dag är en annan sak men ska försöka fixa läckaget nästa vecka.

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]

Kan det vara något annat som gör att […]

Tvättade bilen 2 gånger då vi f&a[…]