Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RivenFlush
Hej,

dags att byta till större bil och tittar på sju-sitsig XC90 Inscription. Har läst många trådar men har ändå svårt att bilda mig en uppfattning kring vad man skall undvika så tar tacksamt emot alla råd. Prisnivå mellan 400-450k.

Min lista ser ut som följande:

"Absolut" krav:
Sju-sits
AWD
Parkeringssensorer fram och bak

Gärna:
Bowers & Wilkins
Panoramatak
Drag
Annan klädsel än svart skinn

Inte:
Luftfjädring
T8

Gällande motorval har jag inga specifika önskemål mer än att det skall vara driftsäkert. Har annars många funderingar:
- Har läst mig till att vissa tidiga dieslar (D4?) haft problem (olja / kolvar)?
- Läckage från panorama är ett annat problem som jag själv upplevt på några bilar men det verkar ändå ha åtgärdats i alla fall från MY18?
- Låskistor givetvis ett tredje tråkigt problem men där byter väl Volvo från MY17 kostnadsfritt?
- Skall man köpa hos Volvo-handlare eller annan handlare - spelar det någon roll?

Det här tycker jag var en trevlig bil baserat på färgkombination men nu är ju det en D4 och jag saknar parkeringssensorer fram (om jag ser rätt). Finns det andra saker att anmärka på för just denna?
https://www.blocket.se/annons/halland/v ... 108180994

Som sagt tacksam för alla råd!
Användarvisningsbild
av bem
Försök hitta en Volvobroschyr på nätet (typ PDF) på XC90 modellår 2018. Där får du reda på vilken utrustning som följer med i Inscription. Bilen du länka till har Klimatpaket och nog Ljuspaket. Ser ingen dragkrok. Panoramatak är fint så länge man inte får läckage (om det skulle uppstå) eller stenskott i glaset. Jag har en V90 T6 Recharge (laddhybrid) MY22 early Inscription med Panoramatak, Harmon Kardon ljudsystem (snäppet under B & W), Klimatpaket, Ljuspaket, Volvos original halvautomatiska dragkrok, HUD (head up display), Parkeringssensorer bak+fram och lite annat småkrafs.
Ser väl fin ut och inte så många mil den XC90 du länka till. Köper du som konsument av handlare har du mycket bra skydd av den nyare Konsumentköplagen som kom (var väl i maj förra året). Du kan ha maskinskadeförsäkring i många år på en sån bil (om Volvia, de har max 10 år gammal bil eller max 20000 mil för den förlängda maskinskadeförsäkringen).
Vad kan gå snett med den? Den är ju ganska fullsmetad med utrustning men har du bara maskinskadeförsäkring täcks väldigt mycket i den bara det inte är en slitagedel. Nog bäst kolla mönsterdjup på alla däck för det är nog inte billigt köpa en ny uppsättning däck till en sån bil. Skinlädsel har jag i min med Comfortstolarna (ligger i Inscription), men jag gillar inte skinnklädsel men man kan inte få allt man önskar, det går an om man säger så (tycker jag).
Låskistorna skulle jag kolla upp om de är bytta mot senaste version av låskista som har ett gummihölje som skall hindra fukt komma in och göra så det fryser på vintern. Gissar en bil tillverkad 2017 (som modellår 2018) kan vara för gammal för att få bytt låskistor på Volvos Goodwill, kolla upp med säljaren. Om du bor där det inte är aktuellt med köldgrader på vintern kanske låskisteproblemet är av mindre betydelse för dig, men det kan ju tänkas du åker med bilen till köldgrader (fjällen eller så). Du får väl överväga hur du skall värdera bilen om låskistor inte är bytta, det kostar ca. 4000 kr inkl arbete byta låskista på varje dörr (enl. Vi Bilägare) så tot. ca 16000 kr att pröjsa om du skall betala själv.
Hoppas du finner en XC90 som uppfyller de flesta av dina önskemål.
av uniformerad
Kör en XC90 D5 MY17, R-design. Är i princip fullutrustad och jag måste säga att jag är nöjd med den, även om jag gärna haft en större motor. Tycker att en D4 verkar i klenaste laget för en XC90 så leta efter en D5 eller T6 då du inte vill ha T8.
Jag saknar sensorer fram, men har 360 kamera, och det skulle jag verkligen rekommendera.
Jag har inte haft några som helst problem med låskistor, motor eller panoramataket, men skulle ändå kolla upp det där med låskistorna, särskilt om du bor där det är stor risk för att det fryser.
Räkna med att den kan dra en del, har i påsk kört Arjeplog ToR, slutade på ca 250 mil med en snittförbrukning vid pump på 0,67. Då har jag kört ca 30 mil grusväg (ja, eller lera när solen legat på) samt kört ca +10km/h över hastighetsbegränsningarna, japp, omoget, jag vet.
Överväger att byta bil dock då familjen blivit mindre, men vad det eventuellt blir återstår att se.
Lycka till med letandet, tror att du blir nöjd med XC 90.
av Malmstroem
Det är i princip samma dieselmotor i D4 och D5. Så vitt jag vet har det inte varit några gigantiska problem med den i XC90. Första åren med den motorgenerationen (4-cylindrig VEA) hade problem med bl.a. kolvringar, vilket kunde ge hög oljeförbrukning. De tidiga åren var över innan den hamnade i XC90.

Jag har en en XC90 D5 -17, som jag haft sedan ny. Det är den bil jag ägt som jag är mest nöjd med. Om möjligt välj 360-kameran. Det underlättar med en relativt stor bil.

Jag skulle personligen inte välja D4. Speciellt med last hade det blivit lite för lite effekt för mig. Under de åren jag haft bilen har jag eventuellt haft problem med låskistorna en gång. Jag är inte helt säker på att det inte var dörrarna som hade frusit fast...

Vid köp av begagnat hade jag hållit mig till en MRF-ansluten handlare. Inte nödvändigtvis Volvo, men som jag ser det finns det ingen bil som är billig nog för att köpa från en liten (oseriös) handlare. Då köper jag hellre en bil privat.
av SundanceKid
D4 är på tok för liten för den bilen.
B&W och glastak är trevligt och nästan ett måste.
H/K är nästan lika trist som standard.

Jag undrar bara varför du inte vill ha T8 och luft? Dessa saker är ju det som gör bilen till en grym bil.
av perhall
Som bem skriver så är det väldigt mycket som ingår i maskinskadegarantin.

Tycker ni kraftigt överdriver skillnaderna mellan D4 och D5. Har kört båda massor, visst är D5 kvickare, men inte så avgörande. Är förvånad över hur bra D4 går i XC90, bilen är totalt osportig och jag skulle hellre välja rätt utrustning. D5 är oerhört sävlig jämfört med en snabb bil som T8II, i den jämförelsen märker man knappt skillnad mellan D4 och D5.
Användarvisningsbild
av bem
Om man lägger på en Polestaroptimrering på en XC90 som har D4 dieselmotor blir det inte nära en D5 då i kraft (hk, vridmoment, acc m.m.)?
av Malmstroem
Kör du bilen tom så fungerar D4 bra. Med full last tycker i alla fall jag att D4 är för trött. Det är inte gigantiska marginaler för omkörningar med en D5, och D4 är märkbart svagare. Accelerationen 0-100 är enligt Volvo 9,4 sek för D4, 7,8 för D5 och 5,6 för T8 (MY2018, alla AWD, https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications).

Jag tycker att skillnaden mellan D4 och D5 är högst märkbar. Naturligtvis är T8 en helt annan liga, men nu verkar den inte vara aktuellt för TS.

Prestandabehov är högst personligt. Det är inte så att det inte går att leva med en D4. Frågan är bara om man vill. Jag väljer nästan alltid att få "tillräckligt" med prestanda. Jag vill inte uppfatta bilen som för trött. Då gör jag hellre avkall på utrustning. Det står andra fritt att prioritera annorlunda.
Användarvisningsbild
av S65D
perhall skrev: mån 17 apr 2023, 01:12... bilen är totalt osportig och jag skulle hellre välja rätt utrustning.
Viktig poäng. Oavsett motor och andra tillval är XC90 av logiska skäl osportig. Söker man sportigt väljer man något helt annat. Upplever ändå en viss skillnad mellan D4 och D5 men om den är avgörande för de flesta är omöjligt att säga. Mitt tips är att provköra båda och bli lite mer bekant med utrustningsnivåerna.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]