Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Levinsson
Hej på er. Till september får jag och fästmön tvillingar, vilket medför problem med transport och lastutrymme. Vi har just nu en leasad Kia ceed 23, vilket vi vill hålla ned milen på. Vi började därför kolla efter en ny bil och vad som är praktiskt i just utrymme men även livslängd. Vi hade en v60 CC 18 fullutrustad som tyvärr blev inlöst pga olycka och vi var extremt nöjda med den. Därför letar vi nu ny bil och står då inför valet mellan en ny v60 CC samt v90 CC.

Vi bor på landet med lång infart etc och därför är AWD ett krav, bland annat därför vi vill ha en CC modell.

Vi har kollat på 2 stycken det senaste, den ena med lite mindre utrustning är våran inlösta men även pga tvillingar börjat kolla på en v90 CC. Ekonomin sett till månadskostnad går att göra ungefär likvärdig.

V60 CC vi kollar på finns på denna länk: Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum Automat Navi Drag VOC https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /105894626

V90 CC vi kollar på finns på denna länk: Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V90 Cross Country D4 AWD Geartro Inscription,Pro 190hk https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... /108132206

Det jag är lite frågande till är hur pass bra en v90 står sig, då denna gått 20 000 mil. Livslängd, slitage, kända fel etc. Är priset rimligt,

Hoppas jag fått med våra tankar.

Tack för hjälpen.

Mvh
av Camelen
Har haft båda modellerna. V60 är liten. Vi hade vår när vi hade två barn. Men det var på håret. Så vi bytte till en v90CC. Klart större bil, dock som du säger har det varit i del strul med dessa. Men det mesta borde vara bytt på den bilen. Men V90CC är så mycket skönare bil att köra samt bagaget är klart större på V90, så med behovet av dubbelvagn så skulle jag ta V90 alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av bem
Såklart en bil med 20 tusen mil på mätaren (länken till V90 CC du gav) kan få större behov byta slitagedelar. Men är den bara servad som rekommenderas borde den ha många mil kvar. Körde en V70 i 40 tusen mil en gång, men det gör jag inte om igen. Blev mycket byta slitagedelar efter ca. 20-25 tusen mil. V90 kan ju vara bättre än V70 vad gäller hållbarhet. Har en V90 idag (MY22 early, laddhybrid, kört den i 20 månader vid det här laget) och själva bilen är helt OK men mjukvaran sisådär (Google infotainment). En V90 (CC) med föregående Sensus infotainment är bättre tror jag. Annars man åker verkligen bekvämt i en V90 (CC eller icke CC). Men V90 är faktiskt inte större än en V70 II inne. Den sluttande bakrutan är ingen höjdare heller utrymmesmässigt men kanske snyggt exteriört. Jag har bensinmotor in min V90 (T6) och elmotor eftersom det är en laddhybrid. Om man bör välja D4, D5 diesel eller T5 bensin (på några år gammal V90 CC) resp B4 (diesel) eller B5 (bensin) (på nyare) har jag ingen uppfattning om. V90 är rätt tung och lite "klumpig" så fickparkera den är lite halvknepigt i början innan man blivit van, svårt ha koll på "hörnen" på bilen. Av din beskrivning gissar jag V90 är en storlek på bil du nog bör ha, kanske V60 blir i minsta laget?
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av uniformerad
Om ni ska ha tvillingar och behöver fyrhjulsdrift så skulle jag överväga en XC90 om ekonomin tillåter det. Bagaget är större och med en tvillingvagn lär ni behöva så stort bagage som möjligt.
av Malmstroem
Jag kör omkring i en XC90. Med två hundar och två vuxna barn som ska med behövs den. För att få in en tvillingvagn och två småbarn behövs i mitt tycke inte den storleken på bil. Finns ekonomin så varför inte -- men rationellt sett behövs den storleken knappast.

Det är 14 månader mellan våra barn. När de var mindre rymdes de och vagn utan problem i 855, V70 (I), V70N och XC70 (II). Sedan skaffade vi hundar, och XC70:n blev liten...

Hade jag idag behövt köpa bil för att passa småbarn hade jag valt en V90 CC. Det går säkert även med en V60 CC, men mer utrymme i V90 gör livet lättare.
av perhall
"Det mesta är bytt" tycker jag är ett konstigt ställningstagande.
Hur mycket som helst kan gå sönder på en bil som gått långt, inga garantier täcker det på så höga mil.
Det kan lika gärna vara så att bilen rullat 20 000 mil utan att någonting är bytt mer än kanske bromsar och vindrutan, inom två år kan det bli många tiotusenlappar i reparationer. Plus den är ju svår att sälja sen med 27-30 000 mil om några år.
Vi köpte en V70 som gått 16000, en ägare, extremt fin. Efter ca två år dök mängder stora reparationer upp, ringde upp första ägaren och han hade inte bytt nånting...
av Camelen
Det mesta är bytt" tycker jag är ett konstigt ställningstagande.
Hur mycket som helst kan gå sönder på en bil som gått långt, inga garantier täcker det på så höga mil.
Det kan lika gärna vara så att bilen rullat 20 000 mil utan att någonting är bytt mer än kanske bromsar och vindrutan, inom två år kan det bli många tiotusenlappar i reparationer. Plus den är ju svår att sälja sen med 27-30 000 mil om några år.
Vi köpte en V70 som gått 16000, en ägare, extremt fin. Efter ca två år dök mängder stora reparationer upp, ringde upp första ägaren och han hade inte bytt nånting...

Det är väll inte så konstigt ställningstagande...då det varit många problem med bilarna. Allt från vibrationer, dörrlås, kondens i baklyktor, läckande takluckor etc. Är väll bra om man fått det utbytt.
av Camelen
perhall skrev: sön 16 apr 2023, 21:49 Inget av det du nämner har ju direkt med mil att göra...
Har inte påstått att det har att göra med miltal. Bara att saker borde vara utbytt. Jag tänkte främst på de delar som det varit problem med. Slitage.....ja det är klart att det är det på en bil som gått 20000mil.

Ok, jag var lite otydlig, på lågtrycks[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

IMG_0962.png

XC90 har inte elfällbara säten utan de t[…]

Montera dragkrok V90cc

Det var många år sedan som dragkrokar […]