- fre 10 mar 2023, 01:35
#1533551
BC02E424-C1D3-45AF-9550-9CD228FF2C92.jpeg (5.59 MiB) Visad 889 gånger
I morse när jag skulle åka till jobbet 6 mil hade inte vägen plogats efter sennattens snöfall, som pågick även i morse. Jag fick susa fram till jobbet i ca. 1 dm nysnö som yrde runt bilen. Väl framme till jobbet parkerade jag min V90 Recharge MY22.
När jag jobbat klart kl .17 satt jag mig i bilen och åkte hemöver. Ut på motorväg en kort bit. Accelererar upp mot 80-90-100 km/h. Vad händer? Hela bilen vibrerar så mina tänder skallrar. Vad f…n tänker jag och drar ner på farten. Tar mig fram till den avfart jag skall ta av. Nu är det landsväg resten av vägen hem, 80 km/h. Fortfarande vibrationer i bilen men bedömer att jag tar mig hem trots vibrationerna. Provar stänga av bensinmotorn, kör bara på Pure körläge, ingen skillnad, vibrerar ändå. Väl hemma svänger jag in på en bensinmack och går ur och kollar fälgarna. Och lika säkert som amen i kyrkan fanns frusen slask insidan på två fälgar. Gick in på macken och köpte en ”värsting” automattvätt. 10 min senare rullar jag ut och tar en sväng på landsvägen och drar på uppåt 90 knyck. Bilen går som den brukar dvs. silkeslent, vibrationsfritt.
Har kört bil (mestadels Volvo) sen 1979 men aldrig råkat ut för slask insida fälgarna som frusit till och medfört obalans vid lite högre hastigheter.
En kombination av väghållare som inte plogat vägen och en bil, min, som inte riktigt klara köra i 1 dm nysnö i 6 mil och sen parkeras i några minusgrader.
Hur hindra det händer igen i framtiden?
Väghållaren plogar vägen förstås, men om inte, vad göra som bilägare?
Svårt peta bort snö-slask insida fälgen.
Men man kanske borde ha med sig en sprayflaska ”deicer” i bilen? Är väl det jag kommer på själv som kan lösa ett sånt här problem om man upptäcker det.
Nu förstår jag vad Volvoägare menar när en Volvo börjar vibrera vid en viss fart för att bli värre med farten.
Lite konstigt jag aldrig råkat ut för sånt här tidigare under 44 års bilåkande med rätt många bilar, mest Volvo.
Förmodligen var temperaturen ogynnsam så snön-slasken på vägen ”klibba” fast på insidan fälgarna och när jag sen parkera frös snö-slask ”kakorna” insidan fälgarna.
Några samverkande faktorer var det väl som gav mig en hoppla hoppla åktur idag. Nog hann jag fundera länge, 6 mil hem, vad orsaken kunde vara. Facit fick jag när jag syna insidan fälgarna.
Kanske nån kan få nytta av ovan och dra lärdom av min ”händelse” idag.
När jag jobbat klart kl .17 satt jag mig i bilen och åkte hemöver. Ut på motorväg en kort bit. Accelererar upp mot 80-90-100 km/h. Vad händer? Hela bilen vibrerar så mina tänder skallrar. Vad f…n tänker jag och drar ner på farten. Tar mig fram till den avfart jag skall ta av. Nu är det landsväg resten av vägen hem, 80 km/h. Fortfarande vibrationer i bilen men bedömer att jag tar mig hem trots vibrationerna. Provar stänga av bensinmotorn, kör bara på Pure körläge, ingen skillnad, vibrerar ändå. Väl hemma svänger jag in på en bensinmack och går ur och kollar fälgarna. Och lika säkert som amen i kyrkan fanns frusen slask insidan på två fälgar. Gick in på macken och köpte en ”värsting” automattvätt. 10 min senare rullar jag ut och tar en sväng på landsvägen och drar på uppåt 90 knyck. Bilen går som den brukar dvs. silkeslent, vibrationsfritt.
Har kört bil (mestadels Volvo) sen 1979 men aldrig råkat ut för slask insida fälgarna som frusit till och medfört obalans vid lite högre hastigheter.
En kombination av väghållare som inte plogat vägen och en bil, min, som inte riktigt klara köra i 1 dm nysnö i 6 mil och sen parkeras i några minusgrader.
Hur hindra det händer igen i framtiden?
Väghållaren plogar vägen förstås, men om inte, vad göra som bilägare?
Svårt peta bort snö-slask insida fälgen.
Men man kanske borde ha med sig en sprayflaska ”deicer” i bilen? Är väl det jag kommer på själv som kan lösa ett sånt här problem om man upptäcker det.
Nu förstår jag vad Volvoägare menar när en Volvo börjar vibrera vid en viss fart för att bli värre med farten.
Lite konstigt jag aldrig råkat ut för sånt här tidigare under 44 års bilåkande med rätt många bilar, mest Volvo.
Förmodligen var temperaturen ogynnsam så snön-slasken på vägen ”klibba” fast på insidan fälgarna och när jag sen parkera frös snö-slask ”kakorna” insidan fälgarna.
Några samverkande faktorer var det väl som gav mig en hoppla hoppla åktur idag. Nog hann jag fundera länge, 6 mil hem, vad orsaken kunde vara. Facit fick jag när jag syna insidan fälgarna.
Kanske nån kan få nytta av ovan och dra lärdom av min ”händelse” idag.
Bilagor
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.