Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min S90 har elektriska backluckan slutat fungera som det ska. Att öppna funkar det som vanligt, men vill inte stänga automatisk varje gång utan man få dra lite i den och trycka på knappen då går det. Vad kan det vara för fel?
Samma fel oavsett du använder knappen på luckan, knappen inne, knappen på fjärrnyckeln?
Kom det spontant eller efter någon händelse (service, krock, annat spunk et.c.)?
Om du flyttar luckan till till exempel halvläge och sedan håller inne stängaknappen tills det piper. Fungerar den då att stänga och öppna? (du har nu programmerat in en ny maxöppning på den - för att återställa, dra luckan högst upp och håll inne knappen)
Samma sak skedde mig vid två olika tillfällen, också på en S90. Oavsett metod gick bakluckan inte att stänga elektriskt och jag fick stänga den fysiskt även om det tog emot mentalt. Efter det fungerade den som tänkt under lång tid och i alla olika väderlekar. Om det inte är något temporärt som i mitt fall är nog en kalibrering ett alternativ då du beskrev att luckan stängs elektriskt efter att du fysiskt flyttat den lite.

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]

Sent svar men ja pumpen är nog körd. Vet[…]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&au[…]