Filippo76 skrev: ↑tis 24 jan 2023, 08:32
Bem, du har ju en T6:a. Vilken förbrukning ligger du på ungefär i snitt? Och har du den senare MY22 som har större batterikapacitet? Jag tittar på en -21.
Alltså, vägarna runt omkring där jag bor som jag åker på kanske uppåt 90% av körningarna är 80 km/h vägar. I sån hastighet har motorns styrka inte så jättestor betydelse för förrukningen ens med en T6 eller T8 (de har enligt Volvos specifikationer samma förbrukning, har kollat). Men åker man mycket motorväg dvs ofta 100 km/h eller fortare sörplar en T6/T8 rejält enl min erfarenhet med min T6:a. Räkna med minst 0,8 liter per mil då.
Så är det så också att jag kör ungefär 80-90% av all körning på bara el (Pure körläge).
Sen gör jag en dag i veckan en resa 6 mil till jobbet, och lika långt hem. Då aktiverar jag ”Smart energifördelning med Google maps” så förbrukningen blir väldigt låg även då. Batteriets användbara kapacitet för körning med elmotorn fördelas då över hela körsträckan tillsammans med bensinmotorn, med körläge Hybrid med Auto valt i Körlägesinställningar.
Jag har V90 T6 MY 22 early med 11,6 kWh batteri. MY22 late och senare har det större hybridbatteriet på 18,8 kWh. Jag har kommit som längst 49 km på Pure (bara el), det är 61 km enl. WLTP. Med det större batteriet kommer man några mil till i verklig körning på ren el, ja det finns folk som kört ca. 77-78 km i verkligheten, WLTP är 87 km på en MY22 late eller nyare. Personligen skulle jag satsa på en V90 Recharge MY22 late eller senare så man får det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh (och 145 hk elmotor).
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.