Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filippo76
Tittar på en V90 och lite olika motoralternativ, och noterade att T6/T8 är rätt dyra i försäkring. Nästan 9 lakan per år med full bonus? Har de alltid legat så här högt?
Användarvisningsbild
av bem
Beror på om du kikar på en T6/T8 där Volvo personvagnsgarantin (PV-garantin) gäller fortfarande eller inte.
Om PV-garantin gäller behöver man ju inte "helförsäkring", halvförsäkring räcker (och ev. tilläggsförsäkringar).
Helförskring= vagnskadeförsäkring igår.
Halvförsäkring= vagnskadeförsäkring ingår inte.
I PV-garantin ingår vagnskadeförsäkring.
Om PV-garantin gått ut ingår således inte vagnskadeförsäkring längre, utan vill man ha det måsta man betala för helförsäkring.

Jag har en V90 Recharge T6 MY22 (Inscription med en del extra utr.), det är fortfarande PV-garanti kvar och jag har således halvförsäkring.
Jag har maximal bonus (högsta bonusklassen efter tillräckligt med skadefria år).
Körsträcka max 2000 mil per år.
Jag bor inte i storstad, påverkar premien.
Jag har passerat 60 år, åldern påverkar premien.
Jag har "allt" i Volvias försäkring (Trafik, Delkasko, Volvo Care, Trygghetspaket plus).
Årspremie 4608 kr.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
Filippo76 skrev: mån 23 jan 2023, 10:59 Japp, det fattar jag. Men premien för helförsäkringen är det jag reagerar på. Gällandes halvförsäkringen hamnar jag runt 5K hos TH.
Jo, det sticker iväg när man skall pröjsa för helförsäkringen själv.
Jag är lika förvånad varje gång Volvo PV-garantin går ut på de nya Volvo jag haft genom åren. Det blir rejält dyrare då tyvärr.
Fast det beror på vilken Volvo man skall försäkra förstås.
Användarvisningsbild
av frasse4
När jag gick från Volvo till Alfa dubblades försäkringskostnaden
av Filippo76
bem skrev: mån 23 jan 2023, 11:11
Filippo76 skrev: mån 23 jan 2023, 10:59 Japp, det fattar jag. Men premien för helförsäkringen är det jag reagerar på. Gällandes halvförsäkringen hamnar jag runt 5K hos TH.
Jag är lika förvånad varje gång Volvo PV-garantin går ut på de nya Volvo jag haft genom åren. Det blir rejält dyrare då tyvärr.
Bem, du har ju en T6:a. Vilken förbrukning ligger du på ungefär i snitt? Och har du den senare MY22 som har större batterikapacitet? Jag tittar på en -21.
av Lockis
Filippo76 skrev:
bem skrev: mån 23 jan 2023, 11:11
Bem, du har ju en T6:a. Vilken förbrukning ligger du på ungefär i snitt? Och har du den senare MY22 som har större batterikapacitet? Jag tittar på en -21.
Nästan omöjligt att jämföra förbrukning på en hybrid med någon annan.
Allt beror ju på ditt körmönster, tillgång till laddning osv.
av SundanceKid
Tänk på att en väl utrustad V90 T8 kostar runt 800 000:-.
Det låter som du kollar på en äldre T8 och då drar väl premien iväg.
Vår V90 kostade 800 000:- och låg på 300 i månaden i halvförsäkring när jag plockade ut den.
Användarvisningsbild
av bem
Filippo76 skrev: tis 24 jan 2023, 08:32
Alltså, vägarna runt omkring där jag bor som jag åker på kanske uppåt 90% av körningarna är 80 km/h vägar. I sån hastighet har motorns styrka inte så jättestor betydelse för förrukningen ens med en T6 eller T8 (de har enligt Volvos specifikationer samma förbrukning, har kollat). Men åker man mycket motorväg dvs ofta 100 km/h eller fortare sörplar en T6/T8 rejält enl min erfarenhet med min T6:a. Räkna med minst 0,8 liter per mil då.
Så är det så också att jag kör ungefär 80-90% av all körning på bara el (Pure körläge).
Sen gör jag en dag i veckan en resa 6 mil till jobbet, och lika långt hem. Då aktiverar jag ”Smart energifördelning med Google maps” så förbrukningen blir väldigt låg även då. Batteriets användbara kapacitet för körning med elmotorn fördelas då över hela körsträckan tillsammans med bensinmotorn, med körläge Hybrid med Auto valt i Körlägesinställningar.
Jag har V90 T6 MY 22 early med 11,6 kWh batteri. MY22 late och senare har det större hybridbatteriet på 18,8 kWh. Jag har kommit som längst 49 km på Pure (bara el), det är 61 km enl. WLTP. Med det större batteriet kommer man några mil till i verklig körning på ren el, ja det finns folk som kört ca. 77-78 km i verkligheten, WLTP är 87 km på en MY22 late eller nyare. Personligen skulle jag satsa på en V90 Recharge MY22 late eller senare så man får det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh (och 145 hk elmotor).

Men? Vad är det som rostat? Kittet lär i[…]

Nu har jag äntligen fått tillbaka bilen[…]

Smörjsprayer

Jag har trasslat med det där ett antal å[…]

Vilken bränslebox passar?

Har du fått nån mer info om vilken box[…]