Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Callaway
Har haft en D5:a som jag gillade skarpt. Bytte den mot en XC60 T8 som är bra på alla vis, men inte lika skön som Storebror... ;-)

Stör mig ändå lite på att xc60 drar såpass mkt i ren bensindrift (upp mot litern vid normal motovägskörning...) även om jag kör mest kortare sträckor mest i Pureläget.

Har plöjt igenom olika trådar här om vad XC90 T8 drar i ren bensindrift, men får inte riktigt ngt svar tycker jag iaf. En del säger att den drar över litern medan många menar att den drar ner mot 0.8 i "normal" motorvägsfart (120-ish). Stämmer det? ÄR ju isf mindre en xc60.... :-o

Alltså har ngn uppgifter från gärna 2018-2021 modellerna om vad de drar i ren bensindrift? Alltså inte ngn hybridberäkning osv...
av Lövet
Noll chans att XC90 T8 drar mindre än XC60 T8 vid samma körning oavsett vad vissa skriver ;-)
Nä, det var det jag inte fick ihop efter att ha plöjt äldre trådar här på forumet och undrade om någon hade faktisk data eller iallafall nyare erfarenheter av långkörningar mm i rent bensinläge när elen inte använts
av Gripp
Sällan jag kör på helt "ren" bensindrift, då resorna oftast inleds fullladdade. Men en typisk resa Sthlm-Sundsvall (40-ish mil) drar vår 0,85 om jag kör försiktigt, vilket i mitt fall är hastighetsgräns +5, undantaget 120 som blir på skyltat. 0,95 vid mer normal körning, vilket i mitt fall då blir +10-15 på skyltad hastighet.
Förra vintern drog den 0,98 på fjällresan till Funäsdalen, laddade ett par gånger under veckan, körning till backen, takbox på.
Vi körde även en längre tur till norra Tyskland, via Danmark, i somras, tror totalen där blev ca 0,9. Där noterade jag att den drog betydligt mindre i de lite lägre hastigheterna på de danska landsvägarna, var nog nere på 0,7, snålare än så är det svårt att köra.
Om man kör lite mer inspirerat så går det åt en del bensin...
Detta är då en T8 "Recharge" 2021
Jag har en Xc90 T8 2022 med stora batteriet uttagen maj 2022. 22" 275 breda hjul året om och vår nöjer sig med strax över 0,8 liter milen oladdad och blandad körning. Har mätt vid pump. Fjällresa fullpackad bil och 2 vuxna 3 barn blev 0,85 oladdad bil.
Tycker inte den är så himla törstig på bensin. Men mestadels klarar jag mig 100% på el.
Oj! Jag har en gammal T5 från 2018, den ligger kring litern sommartid landsväg. Lite över begränsningarna. I julas åkte jag upp till fjällen, då var det köer hela vägen så jag låg i 80-90 konstant, då var jag nere på 0,8l/mil, det har aldrig hänt förr. Vintertid, hemma, skjutsa/lämna barn i stan ... toppförbrukningen då är 1,8l/mil ....
Jo men om man åker runt mestadels inne i stan kommer T8an dra 0,3 i snitt över en månad. Det gör inte din T5 ;)
Jag har lite svårt att förstå hur man kan föredra D5 framför T8. Dieseln känns som en bil från 90-talet att köra, inte särskilt snabb, ganska törstig, låter mycket... T8 är en fantastisk drivlina jämfört med de flesta konkurrenter - D5 är inte...
Det finns en sak som gör att jag föredrar min XC90 D5 -17.

Det är att Volvocars vill ha cirka 600.000 av mig för att byta den till en ny XC90 T8. Det är i princip det enda som gör att jag inte bytt till en ny T8...

Det är mer relevant att jämföra D5 med T5. Där föredrar jag också D5. Lägre förbrukning, högre vridmoment på lägre varv, och inte minst något snabbare, på minussidan mer knatter. Men mot en T8 har en D5 inte mycket positivt när det gäller körupplevelse.
Tycker det blir svårt att rättvist jämföra drivlinorna bensin, diesel och hybrid och hitta en överlägsen vinnare eftersom allt beror på ens behov och vad man är ute efter. Förbrukningssiffror, prestandasiffror, komfort och hållbarhet är ju ofta på tapeten. Bensinen är inte imponerande i storstad, där är dieseln effektivare och hybriden överlägsen. På längre resor har jag tyckt bensin presterar något bättre än hybriden och dieseln är överlägsen. Komfortmässigt är hybriden super, bensinen inte riktigt lika super och dieseln sist med högre kupéljud. Rent prestandamässigt; personligen tycker jag exempelvis D4 är ganska medioker, D5 förväntad, T4 omotiverad sett till förbrukning, T5 något långsam för cirka 250 hk, T6 några snäpp vassare, T6 (TE/Recharge) välpresterande sett till papperskraft och T8 ganska outmanad jämfört med andra tillverkade (givetvis finns vissa mindre skillnader mellan drivlinorna i form av årsmodell och FWD/AWD, men generellt sett). När jag kör längre sträckor, vilket oftast är fallet, väljer jag diesel då den har tillräckligt med prestanda för att fungera i trafiken, är bränslesnål och i hastigheter över 50 km/h upplever jag ingen skillnad på motorljudet i en diesel eller bensinare. Vid korta resor med körning bestående av stadskörning blir det hybriden. Längre resor med hybriden har det inte blivit många gånger och med bensinaren undviker jag oftast stadskörning. Hållbarheten lär visa sig.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens da[…]

Släpper vatten

Känn om det är blött under mattor[…]

Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]