Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrBadboll
Hej behöver lite tips
För ca 1 månad sedan började det varna lågt däcktryck höger bak ( var vid snö och slask och någon minus grad)
Fyllde luft i alla fyra - kalibrerade /fungerade .
Sen har alla fyra indikerat vid 3 tillfällen men då har jag varit i miljöer där tempen varierat från minus 18- ner mot noll ( plus att jag körde runt 30 mil vid första tillfället.)
Då har jag kalibrerat och det varit lugnt.
Idag Körde jag på Nollgradig väg med slask då bråkar den igen höger bak )( vägen var också spårig ).
Tempen har också gått från minus 17 i onsdags till plus 1 idag ( har bara kört 5 mil sedan i onsdags )
Jag pumpade och kalibrerade ikväll - har kört max 3 km
Min fundering är - är detta vanligt - vågar jag sätta mig i bilen köra 30 mil i morgon ( hem )
Eller bör jag kolla med däckverkstad på måndag ?
Jag har känt på däcket kan inte hitta någon spik eller liknande ( dock körde jag på trottoarkant lite lätt i veckan)
Jag vet att beslutet är mitt , men vill kolla om någon annan får upp att samma hjul då och då indikerar

Ha det bäst
Senast redigerad av 1 MrBadboll, redigerad totalt 0 gånger.
av binkie
Hur högt däcktryck har du? Systemet "lyssnar" efter vibrationer via ABS sensorn. Har du ett lite ovalt däck så kan systemet triggas om man kör på ojämn, oftast isig/snöig väg. Ju högre däcktryck desto känsligare blir systemet.

Ibland beror det på en lite oval fälg eller att gummit är ovalt. Ibland hjälper det med en roadforce balansering där man matchar fälg och gummi för att få se lite vibrationer som möjligt.

Att den varnar för alla fyra vid kraftiga ändringar av temperatur kan ske även fast systemet använder yttertempgivarens data för att försöka kompensera för detta.
Användarvisningsbild
av Funk
Enligt min erfarenhet är det just snabba och stora temperatursvängningar som är systemets enda egentliga baksida, och nej, högre däckstryck påverkar inte nämnvärt, vi kör alla våra bilar på ECO och det är väl runt 2,6 på V90.

/Thomas
av LJN
binkie skrev:Hur högt däcktryck har du? Systemet "lyssnar" efter vibrationer via ABS sensorn
Intressant info som jag inte läst om tidigare! Trodde att abs-systemet noterade avvikelser i rullningsomkretsen, dvs. vid lägre/lågt luftryck så får den hjulpositionen ett högre varvtal jämfört med övriga. Själv har jag kört med ECO-tryck på alla mina Volvobilar året runt utan några däckslarm mm.
Användarvisningsbild
av Funk
LJN skrev:
binkie skrev:Hur högt däcktryck har du? Systemet "lyssnar" efter vibrationer via ABS sensorn
Intressant info som jag inte läst om tidigare! Trodde att abs-systemet noterade avvikelser i rullningsomkretsen, dvs. vid lägre/lågt luftryck så får den hjulpositionen ett högre varvtal jämfört med övriga. Själv har jag kört med ECO-tryck på alla mina Volvobilar året runt utan några däckslarm mm.
"Lyssning" finns i alla fall inte med i beskrivningen av systemet iTPMS, så det är nog en feltolkning.

/Thomas
av binkie
Systemet använder hjulhastighet, tid, frekvens och amplitud och samt två olika moduler för att analysera däcktrycket beroende på situation. Ändras däcktrycket så ändras även frekvensen och amplituden på hjulet därför man kan säga att systemet "Lyssnar"

Systemet kan falskvarna om något däck är lite ovalt tex om den stått länge som demo och fått sk. "Ståplattor" eller ovala fälgar (Billiga piratfälgar är oftare mer ovala än original)
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]