Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffe
Hej,

Funderar på att eftermontera dragkrok på min V90. Finns det några nackdelar/fördelar med att göra det hos exempelvis bilia eller går det lika bra att köpa tjänsten hos dragkrokexperten/dragkrokskungen? Skiljer något i pris men tänker framför allt på eventuellt behov av ny mjukvara mm?

Någon som har egna erfarenheter?

/Hoffe
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Hoffe, Nackdelen är väl mjukvaran när det inte sedan läggs in alls annars. Men, hade köpt ett begagnat om möjligt från bildelsbasen så kan ju vem som få montera det och sedan kan du låta installera mjukvaran vid nästa service annars. Pris får du kontakta de för men Bilia är väl sällan mest kända för sina låga priser, då finns det billigare ÅF på mindre orter :)

Vart bor du?
av Xanthopteryx
Oavsett vem så skulle jag köpa originalkrok, infällbar, med nödvändiga tillbehör. Sedan monterar du eller annan verkstad eller Volvoverkstad, sedaan besöker du Volvo för att få in rätt mjukvara.
Du kan montera själv du vill. Instruktioner finns på Volvos hemsida.
Användarvisningsbild
av bem
Beror också på vad du har för budget för att få dit en dragkrok på din V90.
På min V90 lät jag få halvautomatiska Volvo original dragkroken monterad redan från fabrik. Den är suverän men jag vet den är dyr eftermontera, men blir snyggt för den döljer sig helt under bakre kofångaren när den är infälld.
Kanske jag personligen skulle nöja mig med en fast monterad ej infällbar om jag skulle eftermontera. Avtagbar skulle jag skippa (har haft det på några V70 och jag var väl sådär nöjd).
Finns nog billigare ställen än det företag som nämnts, är väl bara ringa runt och kolla. Finns speciella dragkroksföretag numer, kanske kan vara värt kolla upp om nån av dem har lämplig dragkrok (med montering), annars är väl Volvoverkstan ett säkert kort men kanske dyrare.
av perhall
Klart original är bra. Samtidigt finns det ju mycket pengar att spara. Min kollega lät montera krok på sin BMW, BMW skulle ha 24 000, pirat 11 000. Säkert sämre, men ett företag som inte gör annat än att montera dragkrokar på olika märken gör det ok, allt funkar som det ska, 13 000 sparade.
av Hoffe
@Micce1980, tack för svar. Bor i Göteborg så har möjlighet att ta pris från Volvo verkstäder runt om. Brukar skilja många kr på ett fåtal mil åt "rätt" håll.

@bem, kan tänka mig lägga en del bara resultatet blir bra. Men om det går att spara några 1000-lappar vore det inte fel. Tänker att dragkroken höjer 2:a handsvärdet något med förhoppningsvis. Hade jag köpt ny bil idag skulle jag inte köpa utan dragkrok. Vore inte helt fel med en halvautomatisk, kan tycka fast är något mindre fint. Högst personlig åsikt såklart.

@Xanthopteryx, tack för tipset!
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: fre 30 dec 2022, 08:25 Allting beror på hur mycket man använder dragkroken. En fast krok är smidig, då den alltid är klar för användning.
Stämmer men en fast dragkrok kan också vara lite "i vägen", när man lastar in/ut ur bagageutrymmet. Också lätt smutsa ner byxorna på en smutsig dragkrok som sticker ut för jämnan. Kanske inte så snyggt med en fast dragkrok heller, men man vänjer sig säkert (har jag gjort med de Volvo jag haft fast dragkrok på).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Original infällbar är också att betrakta som alltid redo:
Tryck på knappen, ett par sekunder senare tittar den ut och du drar den upp och på plats.
Omvända sedan och du buttar upp den med foten och den är borta och syns inte, stör inte, är inte i vägen.
Extremt skönt faktiskt enligt mig.
Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]