Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På alla mina förra bilar har jag kunnat slå av funktionen att sidospeglarna fälls in när man låser bilen. Detta för att förhindra att de går sönder om de är fastfrusna vintertid.
Nu när vintern har kommit, så försöker jag hitta om jag kan göra det på min 2022 V90 CC (google varianten). Har kollat i menyn i bilen, har försökt läsa om det i manualen, men hittar inget sätt.
Är det någon som vet om denna funktion är borttagen nuförtiden?
Det går inte hindra backspeglarna fäller ut/in vid upplåsning/låsning på en Volvo med Goggle infotainment. Vet för jag har en sån bil. Gick på min förra Volvo men inte på min V90 MY22.
Har f.n. en backspegel, den högra, som inte fäller ut/in men jag hör den ”gnyr” när jag låser upp/låser bilen. Den har fastnat i infält läge, troligen frusit fast i det läget. Får prova värma spegeln med hårtork (varmluft) får vi se om den kommer igång som den ska.
Blir mer och mer tacksam ju mer man läser på detta forum att ha en 21:a med sensus som fungerar fullt ut på alla sätt och vis. Blir inte fler Volvo för min del om man envisas att fortsätta med google-katastrofen. Undrar om det är kineserna som tvingar ut icke fungerande bilar och informerar så oerhört lite som möjligt om det. Verkar inte finnas ngn som helst yrkes/produkt-stolthet kvar i det företaget längre. Tur man har kvar de tyska alternativen att återvända till.
Jag har en fundering till ang automatik i sidospeglarna.
Har kryssat i att de ska vinklas med vid backning. Finns det nåt smidigt sätt att få de att återgå till sitt normala läge?
För att fälla in dom trycker man ju tex på R och L. Nån som känner till en motsvarande lösning för nedvinklingen?
sewen skrev: tor 23 feb 2023, 01:51 Jag har en fundering till ang automatik i sidospeglarna.
Har kryssat i att de ska vinklas med vid backning. Finns det nåt smidigt sätt att få de att återgå till sitt normala läge?
För att fälla in dom trycker man ju tex på R och L. Nån som känner till en motsvarande lösning för nedvinklingen?
På de bilar jag haft med funktionen har spegeln/speglarna återgått automatiskt strax efter att backläget lagts ur.
@Recharged, Ja så är det nu också. Men så fort du lägger i backen igen så vinklas de ned. Du kan alltså inte backa med speglarna i normalt läge när du kryssat i nedvinkling i centerdisplayen. Problematiskt när man tex vill baka lite längre sträckor på en lång uppfart eller möte på en smal väg. Tycker jag.
sewen skrev:@Recharged, Ja så är det nu också. Men så fort du lägger i backen igen så vinklas de ned. Du kan alltså inte backa med speglarna i normalt läge när du kryssat i nedvinkling i centerdisplayen. Problematiskt när man tex vill baka lite längre sträckor på en lång uppfart eller möte på en smal väg. Tycker jag.
Nej, det är lägga ur backen, eller manuellt justera spegeln som gäller. Själv har jag bockat ur den funktionen. Har dock 360 kamera, så det som är nära bilen syns bra där i. Speglarna kan därför användas för att se lite längre bak.
Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Någon som har ett komplett ny styrledsdamask[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]