Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 170KJ
Finns det något sätt att inaktivera automatisk torkning på bakrutan på V90 när man lägger i backen? Årsmodell 2023 med Google systemet.
av Camelen
Det är väll bara om du har vindrutetorkarna på vindrutan aktiva som även bakrutan är med och du lägger i R. Annars har du kommit åt knappen. Men om du vill helt stänga av den så tror jag inte det går.
av 170KJ
Camelen skrev: tis 20 dec 2022, 19:40 Det är väll bara om du har vindrutetorkarna på vindrutan aktiva som även bakrutan är med och du lägger i R. Annars har du kommit åt knappen. Men om du vill helt stänga av den så tror jag inte det går.
Ah.. ska prova stänga av autoläge på vindrutetorkarna då. Tack!
Användarvisningsbild
av sewen
På en Sensus-bil så är det en kryssruta inne i en meny man väljer att bocka i/ur i mittdisplayen.
Har för mig att det är på samma ställe man kan välja om sidospeglarna ska vinklas ned vid backning: Inställningar, my car, speglar och bekvämlighet. Vet inte om det heter samma på google.
Användarvisningsbild
av bem
1. På en Volvo Google-bil går det inte inaktivera automatisk start av bakrutetorkaren när backen läggs i (om vindrutetorkarna är aktiverade).
2. Dock går det även på en Google-bil i inställningarna att ställa in att yttre backspeglar vinklas neråt vid backning så man ser marken (vägkanten) bättre nära bilen.
(3. På tal om backspeglar på en Google-bil: det går heller inte inaktivera automatisk infällning av backspeglarna vid låsning av bilen. I alla fall inte på min Volvo Google-bil V90 MY22.)
Jag har dock inte senaste mjukvaran 2,5 så det kan hända Volvo gjort nåt åt p. 1 (och 3) via senare mjukvara än jag har i min bil. Går kolla versionshistoriken på mjukvara för Google bilar på Volvo Cars hemsida, support, för den som så önskar.
av 170KJ
bem skrev: ons 21 dec 2022, 03:30 1. På en Volvo Google-bil går det inte inaktivera automatisk start av bakrutetorkaren när backen läggs i (om vindrutetorkarna är aktiverade).
2. Dock går det även på en Google-bil i inställningarna att ställa in att yttre backspeglar vinklas neråt vid backning så man ser marken (vägkanten) bättre nära bilen.
(3. På tal om backspeglar vid backning: det går heller inte inaktivera automatisk infällning av backspeglarna vid låsning av bilen. I alla fall inte på min Volvo Google-bil V90 MY22)
Jag har dock inte senaste mjukvaran 2,5 så det kan hända Volvo gjort nåt åt p. 1 (och 3) via senare mjukvara än jag har i min bil. Går kolla versionshistoriken på mjukvara för Google bilar på Volvo Cars hemsida, support, för den som så önskar.
Tackar. Har 2.5 men går inte inaktivera infällning av speglar där heller. Korkat. Volvo lär få byta ut en del trasiga speglar framöver. Stängde alltid av det på vintern på min förra bil för att tt förhindra att något pajade vid fastfrysning.
Användarvisningsbild
av sewen
@bem, Tack! Då har jag lärt mig nåt nytt.

Måste vara irriterande att det är så många försämringar med google-systemet. Som att utvecklingen liksom gått bakåt. Torkare, speglar, VOC mm mm.
Sen är det väl en del som har blivit bättre också kan jag tänka mig som exempelvis navigationen men frågan är om det väger upp..
Användarvisningsbild
av bem
sewen skrev: ons 21 dec 2022, 08:13 @bem, Tack! Då har jag lärt mig nåt nytt.

Måste vara irriterande att det är så många försämringar med google-systemet. Som att utvecklingen liksom gått bakåt. Torkare, speglar, VOC mm mm.
Sen är det väl en del som har blivit bättre också kan jag tänka mig som exempelvis navigationen men frågan är om det väger upp..
Ja nog blev jag förvånad när jag börja använda min V90 T6 Recharge MY22 för 16 månader sen och Google-systemet som var lite "hajpat" så jag trodde det här måste vara riktigt bra. Att jag blev besviken är nog ett understatment och ändå kom jag från en V70 MY14. Men det har absolut blivit bättre med Google infotainmentsystemet allteftersom uppdateringarna kommit nästan lika ofta som jag byter kalsonger. :-) Nja kanske inte så ofta. Men Google maps är nog det bästa med Google infotainment tycker jag, speciellt om man lägger in sitt Google konto i bilens inställningar. Jag har avstått från senare versioner av mjukvaran via OTA för min bil funkar bra nu och jag vill inte "åka på pumpen" med en bil som inte går starta som faktiskt hänt för en hel del volvobrukare med Google infotainment vid uppdatering, främst till version 2.2 eller om det var 2.3 var det väl många fick problem med att bilen inte gick att starta efter uppdateringen. Numera vet jag väl ungefär vad Google-systemet "går för" och har vant mig vid hela systemet och tänker inte så mycket på de konstigheter som varit och fortfarande finns. Helt klart är att när mjukvaran övergick från Sensus till Google infotainement blev det fler problem i Google-bilarna än vad de lyckligt lottade med Sensus hade. För min del blev det lite retsamt (även om jag inte visste det då) för jag beställde en V90 Recharge MY21 late (som hade Sensus) men fick p.g.a. pandemin osv med leveransförseningar som följd en MY22 early med Google infotainment. Jag trodde jag dragit vinstlott men det var en nitlott, tyvärr. Men kommer man från ett annat fabrikat än Volvo och byter till en Volvo idag med Google infotainment tvivlar jag på att man har så mycket att klaga på, det skulle vara Volvo Cars appen som fortfarande har få funktioner jämfört med Volvos Sensus bilar. Men det kommer fler funktioner framöver, det finns lista på Volvo Cars supportsidor som rabblar upp allt som skall komma i funktionsväg för appen framöver för Volvo Google-bilar (men det står inte när).
av Cokeisit

bem skrev: det finns lista på Volvo Cars supportsidor som rabblar upp allt som skall komma i funktionsväg för appen framöver för Volvo Google-bilar (men det står inte när).
Intressant, har du en länk till den listan?

Det saknas sjukt mycket från gamla Sensus i jämförelse med Android. Kan vara kul att se vad de har för planer. Tycker dock att godkänna hjärt varit magra under det året jag har haft min.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]