- tis 20 dec 2022, 19:18
Finns det något sätt att inaktivera automatisk torkning på bakrutan på V90 när man lägger i backen? Årsmodell 2023 med Google systemet.
Moderator: Moderatorer
Camelen skrev: ↑tis 20 dec 2022, 19:40 Det är väll bara om du har vindrutetorkarna på vindrutan aktiva som även bakrutan är med och du lägger i R. Annars har du kommit åt knappen. Men om du vill helt stänga av den så tror jag inte det går.Ah.. ska prova stänga av autoläge på vindrutetorkarna då. Tack!
bem skrev: ↑ons 21 dec 2022, 03:30 1. På en Volvo Google-bil går det inte inaktivera automatisk start av bakrutetorkaren när backen läggs i (om vindrutetorkarna är aktiverade).Tackar. Har 2.5 men går inte inaktivera infällning av speglar där heller. Korkat. Volvo lär få byta ut en del trasiga speglar framöver. Stängde alltid av det på vintern på min förra bil för att tt förhindra att något pajade vid fastfrysning.
2. Dock går det även på en Google-bil i inställningarna att ställa in att yttre backspeglar vinklas neråt vid backning så man ser marken (vägkanten) bättre nära bilen.
(3. På tal om backspeglar vid backning: det går heller inte inaktivera automatisk infällning av backspeglarna vid låsning av bilen. I alla fall inte på min Volvo Google-bil V90 MY22)
Jag har dock inte senaste mjukvaran 2,5 så det kan hända Volvo gjort nåt åt p. 1 (och 3) via senare mjukvara än jag har i min bil. Går kolla versionshistoriken på mjukvara för Google bilar på Volvo Cars hemsida, support, för den som så önskar.
sewen skrev: ↑ons 21 dec 2022, 08:13 @bem, Tack! Då har jag lärt mig nåt nytt.Ja nog blev jag förvånad när jag börja använda min V90 T6 Recharge MY22 för 16 månader sen och Google-systemet som var lite "hajpat" så jag trodde det här måste vara riktigt bra. Att jag blev besviken är nog ett understatment och ändå kom jag från en V70 MY14. Men det har absolut blivit bättre med Google infotainmentsystemet allteftersom uppdateringarna kommit nästan lika ofta som jag byter kalsonger.
Måste vara irriterande att det är så många försämringar med google-systemet. Som att utvecklingen liksom gått bakåt. Torkare, speglar, VOC mm mm.
Sen är det väl en del som har blivit bättre också kan jag tänka mig som exempelvis navigationen men frågan är om det väger upp..
bem skrev: det finns lista på Volvo Cars supportsidor som rabblar upp allt som skall komma i funktionsväg för appen framöver för Volvo Google-bilar (men det står inte när).Intressant, har du en länk till den listan?
Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]