Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
OK, på motorväg går den på 0,6 om man tar det lugnt (typ 120-125), kör man snabbt eller i och kring stan mellan 1 och 1,2. Känner inte igen det riktigt från tidigare Volvo-dieslar de senaste åren... vad har hänt? Bilen har gått ca 500 mil och borde vara hyggligt inkörd. Haft en V60 B4 och den drog snarare 0,7 vid snabb mv-körning och 0,8 i och kring stan...
sommar 21", vinter 18", gör ingen skillnad på förbrukningen
borde köpt en bensinare
Körmönster, körmönster, körmönster.

SÄnk hastigheten. 110 på motorväg (även 120-vägar), sänker förbrukningen.
Lugn körning med framförhållning sänker förbrukningen.
Bensinare drar ännu mer kan jag garantera.

Du jämför en stor, tung, hög bil med fyrthjulsdrift med en lägre, mindre tvåhjulsdriven bil.

Dessutom är det kallgrader nu vilket drar upp förbrukningen, helt logiskt.
av least
Att köra runt 130+ km/h med en fyrhjulsdriven bil som en V90 CC kommer att dra mera bränsle.
Det som drar mest är dock ryckighet i hastighet, vid jämn hastighet kommer förbrukningen inte vara så hög som 1 liter.

Och nej, en bensin-motor drar inte "mer" vid dessa hastigheter, annat än vid just ryckig körning.
Den drar mer än en diesel, men det gör den alltid å andra sidan.
av Lövet
0,6 i 125km/h är väl snarare lågt?

1l i stan låter inte konstigt om vi pratar om en "riktig" stad.
av Lockis
Lövet skrev:0,6 i 125km/h är väl snarare lågt?

1l i stan låter inte konstigt om vi pratar om en "riktig" stad.
haha, japp 0.6 låter väldigt lågt :-D
least skrev:Och nej, en bensin-motor drar inte "mer" vid dessa hastigheter, annat än vid just ryckig körning.
Den drar mer än en diesel, men det gör den alltid å andra sidan.
Precis, så en bensinbil drar mer än en diesel. Oavsett om du försöker vinkla om det :-D
Hurvida kostnaden per mil är liknande eller ej är något annat.
av Lövet
Lockis skrev:Precis, så en bensinbil drar mer än en diesel. Oavsett om du försöker vinkla om det :-D
Hurvida kostnaden per mil är liknande eller ej är något annat.
Givetvis är det så. Men skillnaden är mindre än på länge. Min bild är att det skiljer nånstans 1.5dl-2dl per mil numera. Förr var det mer.
Jag har ganska (mycket) bra koll på förbrukning, trots allt är förbrukningen hög, jag körde tidigare en A6 Allroad (sexcylindrig) som hade Euro 6, AWD, hög vikt etc. och den drog inte alls såhär mycket...
Jag har också haft en A6 Allroad med V6. Du får tänka på att den bilen är lägre, har lägre luftmotstånd, och luftfjädring som sänker bilen när det börjar gå fort.

Jag har under senaste åren kört XC70 D5, A6 Allroad och XC90 D5. För mig har de alla tre tagit "ungefär" lika mycket (kring 0,8 liter/mil). Audin utmärkte sig genom att ta minst när det gick fort, men jag hade inga problem att få upp min i en liter per mil.

Jag har troligen börjat köra lite långsammare än tidigare då XC90 tar ungefär lika mycket som Audin...

Om du har stor skillnad i bränsleförbrukning även vid lägre hastigheter kan det vara läge för felsökning. Jag tror inte så är fallet, utan att det du ser snarare beror på högt luftmotstånd på en V90 CC. Jag tror inte att du blivit mer nöjd med en bensinare, utan den hade haft ännu högre förbrukning. :-)
Dina siffror är definitivt inte konstiga. Helt normala. Sticker inte ut jämfört med var jag landar och jag har en V90 D4 AWD.
Årssnitt vid pump är ungefär 0,67. Alltså inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Bilen parkerad utomhus året runt. Mestadels 'långsträckor' (3,7 mil enkel väg varav drygt 3 mil motorväg) men även en del kortsträckor och lite stadskörning.
Dubbdäck.

Bästa resorna är riktigt långa (45-50 mil) då jag ligger på 0,49-0,51. Då är det alla hastighetsgränser som finns i sverige.

Hade inget sådant verktyg. Går att m[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]