Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knotiz
Vår XC90 T8 går mest till och från frugans jobb, så givetvis kör hon på el dit och hem för det är max 5-6km.

Det händer dock allt som oftast att jag får åka hem och jumpstarta igång bilen åt henne på måndagsmornarna, det har aldrig hänt under veckan. Ofta står bilen hela helgen, denna helg har den dock rullat lite, men bara på el. Tidigare har detta endast hänt när den stått från torsdag till måndag morgon.

Fler än vi som har problem när bilen bara körs på el att startbatteriet drar ur sig? Bilen går att låsa upp, men sen protesterar den att det är batteritorsk.

Jag kan ju tycka att det är riktigt lamt att man inte laddar 12v-batteriet samtidigt som man laddar driftsbatteriet. Jag tycker personligen att bilen ska gå att bruka på endast el så långt det är möjligt och ändå ha en bil som startar fast den stått i två dagar...
av Lockis
Knotiz skrev:Vår XC90 T8 går mest till och från frugans jobb, så givetvis kör hon på el dit och hem för det är max 5-6km.

Det händer dock allt som oftast att jag får åka hem och jumpstarta igång bilen åt henne på måndagsmornarna, det har aldrig hänt under veckan. Ofta står bilen hela helgen, denna helg har den dock rullat lite, men bara på el. Tidigare har detta endast hänt när den stått från torsdag till måndag morgon.

Fler än vi som har problem när bilen bara körs på el att startbatteriet drar ur sig? Bilen går att låsa upp, men sen protesterar den att det är batteritorsk.

Jag kan ju tycka att det är riktigt lamt att man inte laddar 12v-batteriet samtidigt som man laddar driftsbatteriet. Jag tycker personligen att bilen ska gå att bruka på endast el så långt det är möjligt och ändå ha en bil som startar fast den stått i två dagar...
startbatteriet laddas också när man laddar hybridbatteriet. Men endast under laddning, så när ditt hybrid batteri är fullt, slutar den ladda allt. Använder man då bränslevärmaren ofta speciellt nu när det börjar bli kallt så kan man ändå behöva stödladda 12v batteriet. Speciellt om man alltid kör på el och inte bensin så generatorn laddar batteriet.

Ditt startbatteri kan ju självklart börja bli dåligt. Du skriver inte vilken årsmodell det är.
av Knotiz
I och med att jag skrev T8 II så antog jag att man hajjade att bilen är rätt ny. Vi fick den i början av juni 2022.

Vi kör aldrig värmaren på bilen, eller har inte gjort hittills i alla fall.
av Knotiz
Det stämmer ju precis som du säger att den även laddar 12v-batteriet, men det är ju inget som säger att 12v-batteriet är fräscht fast bilen är ny...

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... /laddstrom

När laddkabeln aktiveras visar förardisplayen ett meddelande och en lampa tänds i bilens laddintag. Laddströmmen används huvudsakligen till batteriladdning men nyttjas även till förkonditionering av bilen. 12 V-batteriet laddas även när bilens batteri laddas.
av thor71
Jag har haft samma problem med min XC90 T8II. Om bilen stod utan att köras, och därmed inte laddas via laddboxen, i 1-2 dagar så gick den ibland inte att starta pga att 12v batteriet var dött. Ska vara löst nu efter en uppdatering hos Volvo och jag har inte haft problemet sedan dess.

Problemet enligt Volvo var att den komponent i bilen som laddar ner ny kartdata OTA hängde sig ibland och därmed drog effekt dygnet runt och tömde 12v batteriet.
av Knotiz
thor71 skrev:Jag har haft samma problem med min XC90 T8II. Om bilen stod utan att köras, och därmed inte laddas via laddboxen, i 1-2 dagar så gick den ibland inte att starta pga att 12v batteriet var dött. Ska vara löst nu efter en uppdatering hos Volvo och jag har inte haft problemet sedan dess.

Problemet enligt Volvo var att den komponent i bilen som laddar ner ny kartdata OTA hängde sig ibland och därmed drog effekt dygnet runt och tömde 12v batteriet.
Då ska jag se om jag får tag på min säljare när han vaknat för dagen och se hur vi löser det!

Låter ju skönt om det är en så lätt lösning på problemet!
av thor71
Knotiz skrev:
thor71 skrev:Jag har haft samma problem med min XC90 T8II. Om bilen stod utan att köras, och därmed inte laddas via laddboxen, i 1-2 dagar så gick den ibland inte att starta pga att 12v batteriet var dött. Ska vara löst nu efter en uppdatering hos Volvo och jag har inte haft problemet sedan dess.

Då ska jag se om jag får tag på min säljare när han vaknat för dagen och se hur vi löser det!

Min XC90 har alltså Sensus och inte nya Google mjukvaran. Därmed behövde jag in på verkstad för att få uppdateringen.
av Lockis
Knotiz skrev:

Ring din PST direkt istället då det är han/hon som kommer kunna hjälpa dig med felet.
Du kan absolut ringa säljaren också, men min erfarenhet är att det går snabbare att direkt vända sig till den person som kommer kunna hjälpa dig att avhjälpa felet.
av Knotiz
thor71 skrev: mån 14 nov 2022, 10:57
Knotiz skrev:

Min XC90 har alltså Sensus och inte nya Google mjukvaran. Därmed behövde jag in på verkstad för att få uppdateringen.
Vi har också sensus i våran så det är mest troligen samma bekymmer!

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]