Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Jag vill att värmen i ratt och stol ska vara på automatiskt när jag startar bilen. Vid vilken temperatur slår automatiken till?
Och är det den faktiska omgivande temperaturen utanför bilen som avgör eller kollar bilen temperaturen genom nån väderprognos?
Jag har ju bilen i varmgarage så är det den faktiska temperaturen så antar jag att det är kört för min del.
Ringde kundtjänst och han jag prata med visste inte..

Från instruktionsboken:
Ratten kan värmas för att öka komforten för förare när det är kallt.

Det är möjligt att ställa in om automatisk start av eluppvärmd ratt ska vara aktiverad/deaktiverad vid motorstart. Med automatisk start aktiverad kommer eluppvärmning starta vid låg omgivningstemperatur.
Användarvisningsbild
av bem
Sewen,
Jag har automatisk start av ratt- och stolvärme (förarsätet) just nu, det ställer man in i Inställningarna för Klimat i centerdisplayen (i alla fall i min V90). Man kan ställa in styrkan på värmen (låg-medium-hög) när den automatiska stol- och rattvärmen går igång om man aktiverat bägge (går aktivera bara en om man önskar). Jag brukar ha högsta värmen på den automatiska starten av ratt- och stolsvärme nu på senhösten och på vintern, sen drar jag efter en stund manuellt ner till mellan eller oftast låg via den lilla symbolen på centerdisplayen. Tycker det funkar bra. Tycker värmen kommer direkt, har inte kollat vad temperaturen varit men några plusgrader har det ju varit på senare tid.
Det kommer värme fort, prova får du se.

Med automatisk start [av ratt- och eller stolsvärme] aktiverad kommer eluppvärmning att starta vid låg omgivningstemperatur. Ja är det omgivningstemperaturen inne i bilen eller utanför bilen? Jag tror inne i bilen för det är ju där vi sitter i bilen. Är det 20 minus ute men 20 plus i bilen behöver ju knappast ratt- och stolsvärmen gå på. Prova så märker du hur du skall jobba med värmenivån, jag drar av värmen i ratt och stol manuellt lite efter en stund, oftast till låg när jag kört en stund.
Användarvisningsbild
av sewen
bem skrev:Sewen,
Det kommer värme fort, prova får du se.
Tack för svar men att värmen kommer fort vet jag. Men det är inte det som är problemet utan att den inte är påslaget när jag startar bilen.

bem skrev:Prova så märker du hur du skall jobba med värmenivån, jag drar av värmen i ratt och stol manuellt lite efter en stund, oftast till låg när jag kört en stund.
Jag har prövat nivåerna många gånger så vet hur de värmer. Återigen, tack för att du tar dig tid att svara och berättar hur du det fungerar för dig för att få till den värme du vill men det jag undrar är hur jag får värmen att gå på automatiskt och vad som påverkar automatiken.
Kanske kunde vart tydligare i min fråga.
Användarvisningsbild
av bem
Hur man får värmen att gå på automatiskt svara jag på åt dig.
Hittar du inte dit i Klimatinställningarna? (du får svepa i sidled med fingret så ligger det på sidan 3 av 3 har jag för mig).
Vet inte riktigt vad som är problemet. Tycker du inte det blir värme tillräckligt fort när du startar bilen om du har automatisk ratt- och stolvärme aktiverad i inställningarna?
av RobbanH
;-)
sewen skrev: tor 10 nov 2022, 13:58 Jag vill att värmen i ratt och stol ska vara på automatiskt när jag startar bilen. Vid vilken temperatur slår automatiken till?
Och är det den faktiska omgivande temperaturen utanför bilen som avgör eller kollar bilen temperaturen genom nån väderprognos?
Jag har ju bilen i varmgarage så är det den faktiska temperaturen så antar jag att det är kört för min del.
Ringde kundtjänst och han jag prata med visste inte..

Från instruktionsboken:
Ratten kan värmas för att öka komforten för förare när det är kallt.

Det är möjligt att ställa in om automatisk start av eluppvärmd ratt ska vara aktiverad/deaktiverad vid motorstart. Med automatisk start aktiverad kommer eluppvärmning starta vid låg omgivningstemperatur.

Har en my17 och där går stols och rattvärme igång under 8 grader och får känslan att den går på bilens yttertermometer. Gottegrisarna som har laddhybriderna kan få värme i ratt och stol när du startar parkeringsvärmaren men det var överkurs.
Har för mig att det på vår -18 brukar vara gränsen kring tio, så under 10 går den igång, över 10 inte. Och den går på yttergivaren som sitter framför grillen, så en kylig dag med sol som gassat vid asfalten framtill så luras den.
Du får ha en slang med uteluft som blåser in mot grillen i garaget så tempen visar rätt. :-D
Användarvisningsbild
av sewen
bem skrev:Hur man får värmen att gå på automatiskt svara jag på åt dig.
Ok tack, men det var inte det jag frågade efter. Se mitt första inlägg. Där finns två frågor:
Vid vilken temperatur slår automatiken till? och är det det den faktiska omgivande temperaturen som avgör?.
bem skrev:Hittar du inte dit i Klimatinställningarna?
Jo. Men det är inte det som är problemet utan att värmen inte slås på när jag startar bilen (antagligen för att det är för varmt inne i garaget).
bem skrev:Vet inte riktigt vad som är problemet. Tycker du inte det blir värme tillräckligt fort när du startar bilen om du har automatisk ratt- och stolvärme aktiverad i inställningarna?
Ja du, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig på ytterligare ett sätt för att förklara. Tack för att du försökt hjälpa till men du kan släppa det. Jag har fått svar av andra som verkar förstå problemställningen.
230fk går snålt

Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullga[…]

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]

Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]