Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osborn
Jag har köpt en V90 CC 2023. Den har gått runt 100 mil nu. Det har kommit ett antal olika fel i området runt ljud och Android:
- ibland kan den andra parten inte höra vad jag säger i telefon
- hastighetsgränserna är ofta fel. Typ 30 km/h på motorväg.
- en gång stannade GPS helt och klagade på missad GPS-signal. Löstes genom att stanna och går ur bilen och låsa
- en gång tystande allt ljud. Telefon, musik, Google och t.o.m. blinkersljudet
- displayen som visar vilken låt som spelas via Spotify i iPhone ändras inte vid låtbyte

Jag lämnade in bilen på Bilia och de hittade inga fel.

Någon som känner igen sig eller som vet vad detta beror på? Min hypotes är att mjukvaran innehåller ett antal buggar och att Volvo släppt ut undermålig mjukvara och hoppas kunna rätta felet OTA.
av limerose1891
Är nog bugg. En gång hördes blinkerljudet gånger 100 så det blev olidligt och blev tvungen att stanna bilen och starta om.
av Xanthopteryx
Låter lagom roligt.
Det viktigaste är att du noterar ner alla sådana här brister och reklamerar dessa till säljaren så snart som möjligt. SKriftligt.
E-post duger.
Ty den dagen garantin utgår och fel kvarstår, som du reklamerat in, så faller dessa fel fortfarande under garantin och du har fortsatt rätt till kostnadsfri avhjälpning.
Det räcker alltså med att ett fel har påtalats under garantitiden för att det skall falla under garantin, även efter att garantin gått ut.
Samma gäller med konsumentköplagen.
Användarvisningsbild
av bem
Låter ingen bra start på ditt Volvoåkande. Det har tyvärr gång på gång visat sig att Google infotainment i Volvobilar kan ha sina problem. Något känner jag till då jag använt detta infotainmentsystem i 13 månader och jag tror 8 mjukvaruuppdateringar.
Jag tror trådskaparen slagit huvet på spiken om hur Volvo resonerar eller i alla fall resonerat fram till nu. Jag har själv slagit av OTA (over the air) uppdateringar då jag tycker det finns risk man kan bli stående med en bil med nån bugg eller bilen inte startar efter en uppdatering (det har faktiskt hänt, inte bara för några få).
Det blir väl bättre med åren. Men nån mer Volvo med Google vill jag nog undvika i framtiden. Vi får hoppas Volvo har nåt bättre i sina kommande nya rena elbilar åtminstone.
av pholm
Idag dog allt ljud i min V90 MY22 late även blinkers. Hjälpte ej att starta om bilen, fick starta om infotainmentsystemet... har 2.2 installerat och väntar med spänning på vad nästa version ska introducera....
Användarvisningsbild
av bem
Ibland undrar jag om det bara är toppen av isberget vi får det tveksamma nöjet att läsa om här, när det gäller strul med mjukvarufunktioner i Volvos Google-bilar. Själv inbillar jag mig få skriver nåt på detta forum om såna här problem. Eller vad tror Ni?
av Joonken
Hämtade ut min V60 T6 Recharge förra fredagen, fyller alltså hela EN vecka idag.. Och idag så dog GPS Signalen samt att Spotify (infotainment appen) inte går att använda, står bara något i stil med "inget att visa här".. Provat att starta om infotainment men utan succé. Får väl bli ett besök hos ÅF på måndag om det inte händer något under helgen.
av Cokeisit
Igår strax efter start startade infotainmentsystemet om sig själv. Någon ringer senare vid resan hem tappade jag gps-signalen. Som tur var 500 meter hemifrån så jag lyckades hitta hem Men när sådant här händer när man verkligen behöver navigationshjälp, då är det inte kul. Hoppas den har kommit tillbaka under natten.

Skickat från min XQ-CQ54 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
Cokeisit,
Att infotainment i min Volvo Google-bil startar om av sig själv händer titt som tätt. Har mjukvara 2.3 f.n. installerad, skedde på Volvoverkstad via VIDA (ej via OTA trots jag har det i bilen). Antagligen en s.k.produktegenskap på Google-bilar.😄
Jag har alltid med mig min iPhone där jag har Garmin TomTom Go navigationsapp installerad och aktivt abonnemang utifall att… Jag litar inte helt på mitt infotainmentsystem trots rätt ny bil (MY22) så bäst ha backup med sig. Men telefoner kan gå sönder också så… då kan en papperskarta vara bra att…
Det hände mig en gång i min förra Volvo att min dåvarande iPhone tvärdog. Var i Linköping och skulle hem till Värmland. Inte hade jag vägen i huvet. Svängde in till en bensinmack: ”har ni bilatlas i papper”? Killen bakom disken titta konstigt på mig och sa det var länge sen de sluta sälja papperskartor. Jaha sa jag och tacka för mig.
Jag gick ut i bilen och satt mig, tänkte hårt hur jag kört till Linköping och efter mycket funderande hade jag klart för mig några större städer jag passerade när jag åkte hit. Lyckades ta mig hem till Värmland igen med hjälp av minnesbilder från resan till Linköping. Det är lätt invaggas i falsk trygghet med alla navigationshjälpmedel i en modern bil idag.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]

230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]