Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
I min S90 kan man under acceleration höra ett missljud från den främre delen av bilen i intervallet 50-60 km/h.
Det låter som att någon kommer i resonans.
Det verkar ha att göra med resonans och kanske felmappning av automatlådan.
Om jag väljer att växla själv, uppstår inte missljudet.
Jag tror att jag använder en växel lägre än vad automatlådan skulle välja.
Jag tror att automatlådan väljer en för hög växel i det intervallet, om man tar hänsyn till resonansen som uppstår vid acceleration.
Användarvisningsbild
av bem
Är det missljud bara när automatlådan växlar över till högre växel?
Uppkommer ljudet vid 50-60 km/h även om automatlådan har samma växel i hela tiden vid det hastighetsintervallet?

Bara missljud vid acceleration när automatlådan växlar själv?
Nåt missljud när du bara cruisar med bilen i 50-60 km/h?

Om automatlådan väljer en högre växel tidigt så kanske hela motorn börjar rista/vibrera i sina gummiupphängnigar och det blir lite missljud? Jag bara tänker hur det kunde bli när jag körde Volvo med manuell växellåda och la i en högre växel tidigare än jag borde, då kunde det bli en del oljud från bildens framparti (motorn/motorutrymmet) ibland. Borde kunna hända samma sak med en automatlåda som växlar över lite tidigt. Jag har automatlåda i min V90 Recharge MY22 men där har jag aldrig märkt missljud vid acceleration.

Prova acceleration så lika som möjligt på a) plattmark, b) lite uppför och c) lite nedför får du se om du märker nån skillnad.
I de två första fallen kanske missljudet kommer lättare medan i det sista fallet kanske motorn inte vibrerar så under accelerationen och det är tystare. Belastningen på automatlådan blir mindre även i senare fallet.
Kanske du kan börja dra vettiga slutsatser av lite lika körsituationer. Även om det är kallt eller varmt ute kan kanske påverka ljudbilden om det har med t.ex. motorupphängingen att göra (motorkuddarna i gummi, som blir hårdare när det är kallt).

Har du kollat t.ex. i en Gör Det Själv hall att det under bilen inte är något som sitter löst som kan börja vibrera och ge missljud?

Gissar du inte har nån garanti kvar på bilen så det ev. kan åtgärdas den vägen?
av HJH
"Är det missljud bara när automatlådan växlar över till högre växel?"
- Ja

"Uppkommer ljudet vid 50-60 km/h även om automatlådan har samma växel i hela tiden vid det hastighetsintervallet?"
- Om jag inte accelererar utan bara kör med konstant hastighet hörs inget.

"Bara missljud vid acceleration när automatlådan växlar själv?"
- Ja. Jag kan ju skapa samma problem genom att växla manuellt och ha en för hög växel. Men när jag växlar manuellt växlar jag intuitivt senare så jag får inte problemet. Dvs. jag ligger kvar längre på lägre växel.

"Nåt missljud när du bara cruisar med bilen i 50-60 km/h?"
- Nej.

"Om automatlådan väljer en högre växel tidigt så kanske hela motorn börjar rista/vibrera i sina gummiupphängnigar och det blir lite missljud?"
- Ja, jag tror det är det som är problemet. Det känns som när man kör en bil med manuell låda och har för hög växel i.

"Jag bara tänker hur det kunde bli när jag körde Volvo med manuell växellåda och la i en högre växel tidigare än jag borde, då kunde det bli en del oljud från bildens framparti (motorn/motorutrymmet) ibland. "
- Ja, så är det. Men nu har jag ju automat och borde slippa. :-(

"Borde kunna hända samma sak med en automatlåda som växlar över lite tidigt."
- Håller med.

Jag har automatlåda i min V90 Recharge MY22 men där har jag aldrig märkt missljud vid acceleration.
- Kanske inte så vanligt problem eller så har det åtgärdats sedan MY2018.

Prova acceleration så lika som möjligt på a) plattmark, b) lite uppför och c) lite nedför får du se om du märker nån skillnad.
- Har inte gjort några vetenskapliga tester. Men det är framför allt uppåt och plant problemet kommer. Kanske kunde jag lägga den i Dynamic, då sker växlingarna senare. Kanske ett problem främst när man kör i Eco-läget?

"I de två första fallen kanske missljudet kommer lättare medan i det sista fallet kanske motorn inte vibrerar så under accelerationen och det är tystare. Belastningen på automatlådan blir mindre även i senare fallet."
- Ja, låter vettigt.

"Kanske du kan börja dra vettiga slutsatser av lite lika körsituationer. "
- ja, jag får analysera mer.

"Även om det är kallt eller varmt ute kan kanske påverka ljudbilden om det har med t.ex. motorupphängingen att göra (motorkuddarna i gummi, som blir hårdare när det är kallt)."
- Kan vara så

"Har du kollat t.ex. i en Gör Det Själv hall att det under bilen inte är något som sitter löst som kan börja vibrera och ge missljud?"
- Nej, då lämnar jag hellre in den på reparation.

"Gissar du inte har nån garanti kvar på bilen så det ev. kan åtgärdas den vägen?"
- Tyvärr inte. :crying:

Tack för din resonemang och förslag!

bem skrev:Är det missljud bara när automatlådan växlar över till högre växel?
Uppkommer ljudet vid 50-60 km/h även om automatlådan har samma växel i hela tiden vid det hastighetsintervallet?

Bara missljud vid acceleration när automatlådan växlar själv?
Nåt missljud när du bara cruisar med bilen i 50-60 km/h?

Om automatlådan väljer en högre växel tidigt så kanske hela motorn börjar rista/vibrera i sina gummiupphängnigar och det blir lite missljud? Jag bara tänker hur det kunde bli när jag körde Volvo med manuell växellåda och la i en högre växel tidigare än jag borde, då kunde det bli en del oljud från bildens framparti (motorn/motorutrymmet) ibland. Borde kunna hända samma sak med en automatlåda som växlar över lite tidigt. Jag har automatlåda i min V90 Recharge MY22 men där har jag aldrig märkt missljud vid acceleration.

I de två första fallen kanske missljudet kommer lättare medan i det sista fallet kanske motorn inte vibrerar så under accelerationen och det är tystare. Belastningen på automatlådan blir mindre även i senare fallet.
Kanske du kan börja dra vettiga slutsatser av lite lika körsituationer. Även om det är kallt eller varmt ute kan kanske påverka ljudbilden om det har med t.ex. motorupphängingen att göra (motorkuddarna i gummi, som blir hårdare när det är kallt).

Har du kollat t.ex. i en Gör Det Själv hall att det under bilen inte är något som sitter löst som kan börja vibrera och ge missljud?

Gissar du inte har nån garanti kvar på bilen så det ev. kan åtgärdas den vägen?
740 som krånglar

Har röktestat motorn och det finns INGA luft[…]

Det verkar vara förnuftiga beslut, säk[…]

Då känns det mycket lugnare, har t&au[…]

Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]