Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
Är det någon som etanolkonverterat sin S90?
Kanske till och med sin T5?
Någon som vet om det ens är möjligt (av auktoriserad Volvo-verkstad)?
av SundanceKid
Får man fråga varför du vill göra det.
Etanolbilar är ju knappt lönande längre.
Jag hade en etanolbil för många år sedan då fick man räkna med 30% extra förbrukning på etanol, men då va etanolen ändå billig så man tjänade på det. Knappt nu.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Med tanke på den lilla tanken (55 l) och en redan hyfsad aptit på E10 så räkna med att det blir tätt mellan tankningarna.
Jag tycker redan nu att det blir onödigt många tankstopp (kör själv en V90 T5 och den lilla tanken var en av de negativa "överraskningarna" som upptäcktes i efterhand).
av HJH
SundanceKid skrev:Får man fråga varför du vill göra det.
Etanolbilar är ju knappt lönande längre.
Jag hade en etanolbil för många år sedan då fick man räkna med 30% extra förbrukning på etanol, men då va etanolen ändå billig så man tjänade på det. Knappt nu.

Jag skulle göra det för miljöns skull. Jag kör ganska mycket och inbillar mig att det är bättre köra på etanol. Vill man spara pengar köper man nog inte S90. :angelo:
av HJH
kebabpizza skrev:Med tanke på den lilla tanken (55 l) och en redan hyfsad aptit på E10 så räkna med att det blir tätt mellan tankningarna.
Jag tycker redan nu att det blir onödigt många tankstopp (kör själv en V90 T5 och den lilla tanken var en av de negativa "överraskningarna" som upptäcktes i efterhand).
Jag tycker att den drar rätt lite för att vara så stor och kvick. Visserligen är det dyrt när man väl står vid pumpen. Jag upplever inte tanken som liten, även om den lika gärna hade kunnat vara 15-20 liter större.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
SundanceKid skrev:Jag höll mig under 0.7 på bensin på min t5 2017.
Då kör du mestadels längre resor eller med ett ägg under pedalen?
Själv hamnar jag på 0.85..0.9 blandad körning, kan också tillägga att det är en -18 / Aut.
av SundanceKid
kebabpizza skrev:
SundanceKid skrev:Jag höll mig under 0.7 på bensin på min t5 2017.
Själv hamnar jag på 0.85..0.9 blandad körning, kan också tillägga att det är en -18 / Aut.
Nä vi körde väldigt blandat med vår V90 t5 R-design 2017 som hade 20" med 255 däck. Vi kunde som snålast vara nere runt 0.6. Mycket imponerad av den motorn.

av HJH
[/quote]
Själv hamnar jag på 0.85..0.9 blandad körning, kan också tillägga att det är en -18 / Aut.[/quote]

Jag har varit ner på 0,52. Körde från mellersta Norge nästan till Stockholm på 0,58.
Igår snittade jag 10 km/h över rekommenderad hastighet från Oslo (rusningstrafik) nästan till Stockholm på 0,75.
Svårlösta vibrationer

Jag är så glad att jag slipper trassla […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Din bil ser lite brutal ut med avplockad dekoratio[…]

Byta kondensor själv?

Jag har inte prylarna för vakuumpumpning o[…]

Finns det ingen annan alternativ som ser ut som HE[…]