Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
Jag söker efter sommarsulor med rätt mycket grövre mönster än standard. Gärna med "taggar" för bättre grepp långt ut på sidan av däcket. Nån som har tips på några specifika däck? Gärna med länk.
Får gärna funka på standardfälgarna: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Går det ens att lösa?

Här är en referensbild. Behöver inte vara så här extremt men verkar svårt att hitta nåt mellanting.
bfdäck.jpeg
bfdäck.jpeg (581.8 KiB) Visad 1690 gånger
Användarvisningsbild
av sewen
@SundanceKid, Cool! Jag kanske kan luska fram nåt därifrån. Det är jaktbilsmässa i slutet av maj också. Kanske finns nåt intressant då.

@least, Traktorvägar, grusvägar, fält, oplogade skogsvägar på vintern (men då måste jag ju ha vinterdäck/snökedjor). Grejen är att för att ta mig till de här områdena (där jag jagar och bedriver småskaligt skogsbruk) behöver jag ju köra nån timme på landsväg/motorväg därav inte för extrema offroad-däck.
Så klart blir det en kompromiss som så ofta men vill gärna ha lite bättre grepp på dess vägar men är även ute efter looken. Därför jag efterfrågar däck med lite mönster på sidan.
av henrikk
Har inga konkreta tips men däcket på bilen finns inte i originaldimensionen 235/55-18 men i 255/55-18. det skiljer ca 3% i rullomkrets så det ligger ju inom marginalen men sen är ju frågan om det tar i någonstans ändå.
https://www.bfgoodrich.se/auto/tyres/al ... yreSize=18

Men annars i 235/55-18 så är inte utbudet av däck jättestort av den typen du verkar vara ute efter.
Användarvisningsbild
av sewen
@henrikk, Det var nån i staterna som hade det på sin bil med de dimensioner du nämner (255/55-18) och han menade att det inte tog i. Inte ens när man kör över väghinder. Men som sagt, blir nog lite väl stor kompromiss med dessa däck. 85% av tiden kör jag ju på asfalt.
av AndS
Har varit lite synpunkter om vägljud, så fundera på hur det kan påverka med grövre mönster då du kör en del landsväg.
Jag bytte precis och det blev vanliga standard Michelin Latitud Sport 3 som låg på från början, fungerar bra när jag drar hästkärra och på regnblött gräsmark/äng och skogsvägar.
Användarvisningsbild
av GLIZ
abswheels.se/offroad-dack/

Detta kan va vad du söker.

Lita inte på den automatiska sökmotorn.
Det ser helt bananas ut i storlekarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]