Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jkbpower
Hej,
Behöver en bil som kan dra tungt och får plats med en Grand danois i baklucka.
Jag har nu en mitsubishi outlander 2016 som jag är nöjd med men nu behöver jag en bil som klarar att dra minst 2500kg.
Har kollat på Landrover Discovery sport men så råkade jag visa frugan en XC90 2016 och då var det kört.
Jag har kört Saab och aldrig ägt en volvo men måste säga att xc90:n är riktigt fin.
Inte för dyr skatt, skaplig bränsleförbrukning, gott om plats för hunden och så får den dra 2700kg.
Sen tycker frun att sätena var bra,att man kunde förlänga sittdynan fram.
Så bilen är egentligen perfekt. Enda skulle väl vara priset. Aningen dyra kanske.
Men ni som har en XC90, är ni nöjda med dom.
Vad har ni för bränsleförbrukning om ni kör landsväg och gärna även med tyngre husvagnar.
Finns en hel del runt 300.000:- men flesta har gått typ 18000mil eller mer.
Hur är motorerna? D4 och D5 då främst.
Är det bra overall kvalite?

Kom med input 🙂

Mvh
Jimmy
Användarvisningsbild
av Danzi
Extremt trevlig bil att köra långt med. Och ja stolarna är väldigt bekväma. Även stolarna på tredje sätesraden är helt ok upp till ~180 cm. Vår genomsnittliga förbrukning är 0,85 men då kör vi en hel del stadstrafik. I landsvägstempo (70-100 km/tim) går det att komma under 0,7 om man inte kör forcerat. D4 räcker till för de flesta behov men D5 är avgjort starkare i mellanregistret och lämpar sig bättre som dragbil. Motor och växellåda harmoniserar fint ihop. Och fyrhjulsdriften är bättre än T8. Tidiga årsmodeller av D4/D5 har låg skatt.
av jkbpower
Ok,
Kommer ju ha den och pendla till jobbet med också.
Men är nog svårt att få lägre än så på en rätt stor bil.
Vad har D5:an för vridmoment?
Mitsubishin är en 2,3l diesel på 150hk och med den drar jag husvagnen med utan problem.
Ligger runt 1,2l/m med den och väger 1900kg.
Brukar det vara dieselvärmare i dessa som standard eller är det extrautrustning.
Användarvisningsbild
av Danzi
Jag har en 2016 D5 med Polestar vilket ger 500 NM i maximalt vridmoment. Inte alls tokigt. Det är nog svårt eller omöjligt att finna ett exemplar utan dieselvärmare. Men jag har installerat elektrisk motorvärmare också och använder den i de allra flesta fallen.
av B2dominator
Jag har en XC90 D4 Momentum 2018 med Business Advanced paketet och är grymt nöjd med bilen på alla sätt. Jag byter upp mig nu till en T8 PRO Edition efter några år enbart för att jag fick så bra i inbyte och priset på T8an var fördelaktigt. Annars hade jag lätt haft kvar D4an. Jag har fått ner den till 0,65/mil och skatten ligger på ca 3050kr har jag för mig.

Jag kan bara lovorda bilen.
av Baotian
Jag har en XC90 2016 D5 och drar runt hemma i Sverige och ute Europa med en husvagn som har totalvikt 2650 kg. Vi brukar hålla ungefär samma fart som lastbilarna. Förbrukningen ligger då på dryga litern, cirka 1,05. Ökar jag farten så sticker förbrukningen iväg. Jag är mycket nöjd med bilen, långa dagsetapper är inga problem.
av jkbpower
Låter ju bra.
Min husvagn väger 1900kg så borde inte dra mer.
Ska titta på en D5:a imorgon.
Den har gått 14500mil och 2 ägare innan mig. Ser fin ut så jag ska provköra så får vi se.
Synd bara att bilhandlarna har blivit så snåla med att skicka med vinterdäcken utan man får ofta köpa till.
Så när jag byter in min bil får de inte med vinterdäcken ,🙂
av SundanceKid
T8 är väldigt fin att dra med också. Förstår inte riktigt det där med husvagn och tröga dieselbilar. Kör diesel som tjänstebil tyvärr där det dras tunga släp. Men har även T8 och väntar på ytterligare en T8 455hk

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Problem med trafikinformation RTTI

På själva kartsegmentet ser du versions[…]

Balans ljudsystem

Tack så mycket för bilderna :-) Visst[…]

Det är ok när du hänvisar till fel[…]

Momentet på drivaxelns bult skal vara 35 Nm […]