Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa21
Hej jag har en Volvo v90 d3 -18 automatlåda. när jag körde i 100 kom det upp en sköldpadda och hastigheten sänktes till slut dog den och fick inte igång den nå mer, precis som det skulle vara bränsle torsk. Hade 3 kvart tank och bärgarn fick hämta den. Obs har ej tankat fel! Och ej fel på bränslemätarn
Nån som varit med om lika?
Hade inte samma fel, men lite liknande fel på min XC90-16, men då stannade den inte helt. Gick riktigt sakta och visade sköldpaddan i instrumentet.
Då var det en 2,5 tum grov gummislang till insuget som hade gått sönder för min del.
Användarvisningsbild
av bem
Går väl på maskinskadeförsäkringen för dig (om du har det)?
Osis med kamremshaveri. Sånt man ju kan få mardrömmar om ifall man är lagd åt det hållet att drömma lätt.
Köpte bilen i tisdags förra veckan! Och den gick sönder 2 dagar efter. Så jag har ju försäkring, garantin, kan även häva köpet genom 2 veckor ångerätt. Men hur fan kan en kamrem gå på 4 år gammalbil som gått 13500mil
Användarvisningsbild
av bem
Kamrem kan ”ryka” när som helst om man har otur. Men följer man rekommenderat kamremsbytesintervaller skall den hålla. Jag har aldrig råkat ut för kanremshaveri under 42 års bilägande, de flesta Volvo.
Du har nog bara haft extrem otur.
Användarvisningsbild
av bem
Vet inte exakt vilka volvomodeller och årgångar som har denna svaga punkt:
om den s.k. Multiremmen brister kan den trassla in sig i kamremmen med troligt motorhaveri som följd.
Multiremmen i sig kan brista men indirekt orsak kan vara haveri på enheter den driver. Eller så kan spännrullen till kamremmen haverera och då kan kamremmen gå sönder.
Att multiremmen på vissa volvomodeller kan orsaka kamremshaveri beror på att kamremmen på dessa bilar inte var helt skyddad från multiremmen. Har för mig det det var en viss 5-cylindrig volvomotor som fanns fram till 2016-17 som berördes. En sökning här på jagrullar ger nog mer info om multiremsproblemet.

Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]