Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
Då leveranstiden förlängts på min Polestar har jag börjat snegla på Recharge V60 och V90.
Bilarna (60 och 90) känns ganska snarlika i komfort, utrymmen och körande. Det jag noterade främst var sikten bak, på V60 ser man nästan inget ut jämfört med V90.

Men frågan är om det är värt så pass mycket pengar för bättre sikt, har för mig det handlade om nästan 80k mellan V60 Plus och V90 Plus (nya momentum antar jag).

Inte helt bestämt mig om jag ska ta bort min beställning på Polestar och gå på en laddhybrid istället men men.
Användarvisningsbild
av bem
Sikten bakåt i en V90 är inte jättebra heller kan jag meddela. Speciellt om man har tonade bakrutor (sidorutor och bakrutan).
Om du inte behöver det större lastutrymmet i V90 gissar jag V60 räcker till. Jag behövde det större lastutrymmet i V90 så det blev en sån (T6 Recharge MY22 istället, har kört den i 7 mån. nu). Hade det inte varit för det hade jag valt en V60 Recharge istället. V60 T6 Recharge (MY21 som jag provkörde över en helg) var mycket roligare att köra än V90 T6 Recharge.
Du kan ju köpa till 360-graderskamera så får du bättre koll bakåt i närområdet i alla fall. Backkamera (har på min) hjälper lite men inte så jättemycket vid backning. Min förra bil V70 MY14 var mycket lätt att backa med, såg perfekt bakåt. Jämfört med den är min V90 med tonade rutor usel att backa med. Är det mörkt ute ser jag i stort sett inte ett smack var jag backar. Kan kika lite i backkameran men jag vill helst se med egna ögon. Slutar oftast med att jag hoppar ur bilen och kollar läget. Backar lite till, hoppar ur och kollar osv. Jag har otroligt svårt att ha koll på hörnen på min V90. Trots jag kört med den i 7 månader nu. Jag börjar väl bli tröglärd. :-)
Min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid MY22 är en "Inscription", plus en hel del extra utöver det. Har inte luftfjädring men jag tycker det är rätt mjuk och komfortabel gång med standard fjädringen (är 19 tum sommarhjul på min och jag kör med 18 tum på vintern).
av Sevir
bem skrev:Sikten bakåt i en V90 är inte jättebra heller kan jag meddela. Speciellt om man har tonade bakrutor (sidorutor och bakrutan).
Om du inte behöver det större lastutrymmet i V90 gissar jag V60 räcker till. Jag behövde det större lastutrymmet i V90 så det blev en sån (T6 Recharge MY22 istället, har kört den i 7 mån. nu). Hade det inte varit för det hade jag valt en V60 Recharge istället. V60 T6 Recharge (MY21 som jag provkörde över en helg) var mycket roligare att köra än V90 T6 Recharge.
Du kan ju köpa till 360-graderskamera så får du bättre koll bakåt i närområdet i alla fall. Backkamera (har på min) hjälper lite men inte så jättemycket vid backning. Min förra bil V70 MY14 var mycket lätt att backa med, såg perfekt bakåt. Jämfört med den är min V90 med tonade rutor usel att backa med. Är det mörkt ute ser jag i stort sett inte ett smack var jag backar. Kan kika lite i backkameran men jag vill helst se med egna ögon. Slutar oftast med att jag hoppar ur bilen och kollar läget. Backar lite till, hoppar ur och kollar osv. Jag har otroligt svårt att ha koll på hörnen på min V90. Trots jag kört med den i 7 månader nu. Jag börjar väl bli tröglärd. :-)
Min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid MY22 är en "Inscription", plus en hel del extra utöver det. Har inte luftfjädring men jag tycker det är rätt mjuk och komfortabel gång med standard fjädringen (är 19 tum sommarhjul på min och jag kör med 18 tum på vintern).
Kommer nog leasa igen och då verkar volvo i skrivande stund paketera 360 kameran, stora stereon, panaramatak och lite annat smått.
Prisskillnad på leasing är 400-500kr/mån så det blir upp mot 15 000 extra under perioden.

Men köper jag bilen skiljer det sig ganska mycket.
Märkte mest att sikten bak i v60 var lite small jämfört med v90 men jag har nog bättre sikt i min tiguan.
av Malmstroem
Både V90 och V60 är i mitt tycke bra bilar.

V90 är större, men det är inte en jättestor skillnad. Kortfattat är största skillnaderna förutom storleken att V60 är i mitt tycke något roligare att köra. V90 är något bekvämare. V60 är också som noterats billigare.

Jag skulle valt V90. Det betyder inte att det är något fel på V60.
av Sevir
Kommer be om få köra en längre provkörning innan jag bestämmer mig. Man hinner inte bilda för mycket uppfattning på 20 minuter blandad körning per bil.

Men det lutar mot V90 pga utrymmet. Åkkomforten kändes lika när man körde medvetet på dåliga vägar runt stan.
av Sevir
s6025t skrev:Kommer du få kortare leveranstid på V60 eller V90 än på en Polestar2? Eller har du hittat en leveransfärdig bil?
Oktober just nu (flyttat från juni) så polestar är fortfarande kortare, det är väl snarare en omvärdering om jag klarar mig på en ren elbil ekonomiskt och utrymme.
Men jag har leasing till nästa år så inget som brinner direkt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om du kan tänka dig en Polestar 2 borde väl en V60 räcka?
Jag har kört två olika V60 under 8år och väntar nu på min tredje en T8 R-Design. Sikten bakåt har jag aldrig upplevt som dålig. Backkameran är till stor hjälp men jag kan inte backa efter den utan jag måste titta i sidospeglarna.
av Sevir
Möjligtvis. Som sagt efter två korta provkörningar var sikten en noterbar skillnad mellan bilarna.
Däremot ser jag att för stort sett samma månadskostnad kan få en V60 med ultimate paketet men om man behöver heads-up vette fan :-D
Användarvisningsbild
av bem
HUD (head up display) är käckt men nåt jag lätt skulle klara mig utan. Skulle jag t.ex. välja mellan HUD och 360-graderskamera skulle jag personligen satsa på den senare.
Hur många gånger har jag inte kommit på mig själv att slänga blicken ner mot hastighetsmätaren istället för på HUD:en där hastigheten visas också.
Skulle tro det är i ryggmärgen en reflex att kika ner på instrumentet och hastighetsmätaren där sen 42 års bilkörande. Men ibland säger jag till mig själv: titta nu i HUD:en istället din dummer, du har ju en.
Man får även skyltad hastighet visad i HUD:en och även visat gatuadresser när man har Goggle-navigering igång, rätt käckt och trafiksäkert.
Men ligger HUD med i en viss utrustningsnivå så får man den ju med på köpet vare sig man vill ha det eller ej. Har för mig HUD:en gick på 10 papp i min V90 MY22 (den låg inte med i nån utrustningsnivå utan var extra utrustning).
Lycka till med val av bil och utrustningen som Ni anser passar Era behov bäst!

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]