Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
Jag går från
Sommar: 255/40 R19
Vinter: 235/45 R18

till
Sommar: 245/35 R21 :party:

Bilia-teknikern påstår att jag behöver mjukvara för att begränsa styrutslaget/rattutslaget för att hindra itagning.
Stämmer det verkligen? :oops:
http://rullomkrets.se/
Användarvisningsbild
av bem
Det brukar stå på Volvos tillbehörssida för deras hjul+ däck när mjukvara kan behövas installeras. Stod så när jag skulle gå från 19 till 18 på vinterhjul i höstas men en kille på lokala Volvoverkstan kolla med Volvo om det behövdes i mitt fall, det behövdes inte dolas med ny mjukvara, det låg inom toleransen i mitt fall (var nog för hastighetstoleransen i mitt fall).
av Lockis
Beror väl på vad bilen är levererad med från start?
Den kanske hade 18" från fabrik och inte 19"? Så då blir det ju en annan kalkyl och du hamnar över dem 5% som är OK.

Oavsett, så har du råd med 21" så bör du väl ha råd med dem 1500-2000 det kostar att läsa in mjukvara för att förhindra att bilen tar skada i slutändan?
av HJH
least skrev:Lägg in mjukvaran så slipper nästa ägare av bilen förstöra innerskärmarna.
Går på 3600-3700 kr, enligt mekanikern som ringde igår. Jag tar nog med mig fälgarna när jag säljer bilen.
av HJH
Lockis skrev:Beror väl på vad bilen är levererad med från start?
Den kanske hade 18" från fabrik och inte 19"? Så då blir det ju en annan kalkyl och du hamnar över dem 5% som är OK.

Oavsett, så har du råd med 21" så bör du väl ha råd med dem 1500-2000 det kostar att läsa in mjukvara för att förhindra att bilen tar skada i slutändan?
Jag hade 19" på sommardäcken och 18" på vinterdäcken.
Enligt mekanikern går det på 3600-3700. :-o
av Lockis
HJH skrev:
Lockis skrev:Beror väl på vad bilen är levererad med från start?

Jag hade 19" på sommardäcken och 18" på vinterdäcken.
Enligt mekanikern går det på 3600-3700. :-o
vad kommer det att kosta att reparera när du gör ett för stort rattutslag? ;-)
av HJH
Bilia: "Bil som är fabriksbyggd med 16”, 17”, 18” hjul måste ladda ned ”Applikation, styrutslagsbegränsare” vid byte till 19”, 20”, 21” hjul.".
av Lockis
HJH skrev:Bilia: "Bil som är fabriksbyggd med 16”, 17”, 18” hjul måste ladda ned ”Applikation, styrutslagsbegränsare” vid byte till 19”, 20”, 21” hjul.".
Exakt, så vad är din bil fabriksbyggd med? Det ser du på ditt registreringsbevis eller t.ex i appen "mina fordon" om du slår upp reg numret.

Teknisk data -> Axlar och Hjul.
Där står det noterat däck och fälg dimensioner. Är din bil levererad med 19" från fabrik, ska allt vara OK. Annars behöver du läsa in mjukvaran.

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]