Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett problem som jag inte kan se att någon skrivit om.
V90, 2019, D4
Ibland när man startar bilen så får man trianglar på funktioner som kräver kamera.
Man måste ha kört bilen innan och stängt av den i någon min.
Om man har felet och stänger av bilen i ca 8min så har man inte felet när man startar. Antar att systemet stängt av helt då.
Verkstad säger att inget vet om felet och inga felkoder.
Dom vill byta kameran för 16k

Jag tycker ju att det är konstigt om jag skulle vara den enda i hela världen som har detta problem.
Kollar man inte aktivt i vyn för funktioner så märker man ju inget om man inte tex vill aktivera adaptiv farthållare. Då säger den att den inte är tillgänglig.
Annars märker man inget, den visar gröna pluppar på alla funktioner när bilen startar i instrumentpanelen.
Kan säga att det händer ca 5% av gångerna man startar bilen och man kan stå på en parkering och inte haft problemet, startar bilen och får felet. Samma åt andra håller. Man har felet och står stilla i 8min och startar igen, då är felet borta..
bil.jpg
bil.jpg (455.04 KiB) Visad 1966 gånger
Xanthopteryx skrev: ons 09 mar 2022, 11:14 Connected safety borde väl inte behöva kamera?
Byta kamera, alltså, finns ju krockade bilar... Typ 5.000 spänn. Sedan krävs verkstad för att aktivera kalibrering då men, tja.
Du har väl försäkring också, eller?
Nä precis, bra fråga varför den blir gul.

Rent generellt är jag väl ute efter om något sett detta fel förut
Xanthopteryx skrev: tor 10 mar 2022, 06:54 Det finns en radarkamera (RACam) i vindrutan.
Sedan finns det kamera bak, och runtom om man har det, för parkering med mera - det är "Kamera" i menyn.
På nyare Volvo (tror från och med MY22) sitter dock en av radarsensorerna i grillen bakom Volvoemblemet istället för bakom frontrutan (sitter även radarsensorer bakåt på hörnen, bakom kofångaren strax nedanför baklyktorna).
Trådskaparen har en MY19 så då sitter radarsensorn framåt uppe bakom frontrutans mitt. Vilka förarstöd som använder radarn står här för V90 MY19 (samma för early och late):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... radarenhet

Det jag har noterat är att gammal rutin och […]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]

740 som krånglar

Glömde att lambdalampan lyser inte