Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erolmam
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en Volvo V90 Cross Country som laddhybrid, dock erbjuds den inte av Volvo. Kanske kommer produktlivscykeln för V90/XC90 förlängas när ersättarna får nya namn och blir rena elbilar. Då kanske man även erbjuder en CC om laddhybrid. Inte ens se andra märkena erbjuder sina "cross countries" som laddhybrid (tänker på Audi, Mercedes och Passaten).

Vad jag undrar är omoch hur man kan bygga en vanlig V90a till en V90 CC. Är det möjligt? Och hur?
Rent spontant tänkte jag på att höja upp bilen några cm med andra stötdämpare och fjädrar. Sen att man monterar däck med högre däckdimensioner motsvarande CC. Vad mer behöver man ändra/göra?

Är det ens möjligt?? Tacksam för lite kommentarer från de insatta.
av beachman
AndS skrev: fre 04 mar 2022, 17:43 Du har inte behov av riktig awd misstänker jag utan bara utseende?
Hybrid driver med alla fyra men är inte detsamma.
"Riktig" awd ligger nog inte högst i prio för alla. Allra bäst awd har väl "riktiga" elbilar, men jag förstår vad du menar.

Så här såg min priolista ut när jag valde v90cc framför V90 hybrid. Jag bor i en mindre ort med mycket dåliga asfalterade vägar.

1. Någon form av awd
2. Högre markfrigång
3. Längre fjädringsväg
4. Lättare insteg
5. Laddhybrid
6. "Riktig" awd

Så om V90CC fanns som laddhybrid hade jag valt den :-)
av erolmam
AndS skrev:Du har inte behov av riktig awd misstänker jag utan bara utseende?
Hybrid driver med alla fyra men är inte detsamma.
Yes, utseende i termer av högre markgång... men man behöver inte ha med alla plastdetaljerna runt skärmar och sånt.
Fjuttig AWD är OK för min del, bor i storstad.

Finns det någon som gör denna "omvandling" månntro?
Användarvisningsbild
av bem
erolmam,
Det finns en Facebooksida om "höjda" Volvo. Ett av inläggen visar en förhöjd V90 som höjts totalt 6 cm både med större hjul och med höjningssats.
F.n. ca 7 inlägg ner på Facebooksidan finns inlägget av Anders Johansson.
Det kanske kan vara nåt?
https://www.facebook.com/groups/247545845665466/
av erolmam
bem skrev:erolmam,
Det finns en Facebooksida om "höjda" Volvo. Ett av inläggen visar en förhöjd V90 som höjts totalt 6 cm både med större hjul och med höjningssats.
F.n. ca 7 inlägg ner på Facebooksidan finns inlägget av Anders Johansson.
Det kanske kan vara nåt?
https://www.facebook.com/groups/247545845665466/
Super, tack så mkt! Jag visste det, att jag inte är den enda som tänkt på detta :-)
Här skriver man om en "höjning 4cm", det borde betyda att det är samma fjädrar/stötdämpare. Bara att montera en höjningskit. Det var mycket enklare och billigare. Jag ska nu kolla upp däckdimensionerna för V90 vs V90CC också.
av AndS
Laddhybrid behöver väl ingen kardanaxel, den har ju elmotor bak ;-)
Mera troligt att man vill ha en modell med riktig awd och då är CC bäst lämpad.
740 som krånglar

Finns inga luftläckor Avgassystem är t&a[…]

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]