Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej er der en mulighed for at se hvilken type batteri er monteret (for hybrid) via VIN mummeret. I Danmark er forhandlerne forvirrede og ikke mindst kunderne. Jeg kunne selvsagt bedst tænke mig at finde en med ny type batteri med 87km på strøm så ville gerne om nogle har en VIN kodning så man kan læse specs direkte via VIN? Eller en anden måde at se det på?

Jeg kigger på midt/sent 2021 modeller T6/T8 V90 Recharge.

mvh
Jan
Hej,
Tyvärr inget tips om VIN nummer, men om du vill ha en V90 med det nya större batteriet så är de tillverkade fr.o.m. vecka 47 2021, de brukar benämnas som modellår ”late -22”.
I Sverige kan man söka på en bils registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida och då kan man se när bilen är tillverkad. Har ni sådant i Danmark också?
Kollade på min egen bil och jag ser datumet när bilen är tillverkad. Min var nog en av de allra första MY22 early V90 T6 Recharge. Men som sagt du skall leta efter en V90 T6/T8 MY22 late om du vill ha det större batteriet på 18,8 kWh.
På svenska Transportstyrelsen visas en V90 T6 Recharge MY22 late under Motor & Miljö, El, enligt första bilden nedan.
En V90 T6 Recharge MY22 early under Motor & Miljö, El, enligt andra bilden nedan (det är uppgifterna på min bil, Volvo annonserade min bil med WLPT 61 km räckvidd på El men det står i transportstyrelsens uppgifter 56 km).
För V90 T6 Recharge MY22 late står det korrekt 86 km på el enl. WLPT och det stod det nog även på Volvo Cars Hemsida tidigare (numera står det 91 km på el enl. WLTP för V90 T6 Recharge MY23).
Bilagor
V90T6Recharge-MY22Late-Transportstyrelsen.jpg
V90T6Recharge-MY22Late-Transportstyrelsen.jpg (60.73 KiB) Visad 1751 gånger
V90T6Recharge-MY22Early-Transportstyrelsen.jpg
V90T6Recharge-MY22Early-Transportstyrelsen.jpg (97.07 KiB) Visad 1751 gånger
bem skrev: tis 22 feb 2022, 16:25 I Sverige kan man söka på en bils registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida och då kan man se när bilen är tillverkad. Har ni sådant i Danmark också?
Kollade på min egen bil och jag ser datumet när bilen är tillverkad. Min var nog en av de allra första MY22 early V90 T6 Recharge. Men som sagt du skall leta efter en V90 T6/T8 MY22 late om du vill ha det större batteriet på 18,8 kWh.
På svenska Transportstyrelsen visas en V90 T6 Recharge MY22 late under Motor & Miljö, El, enligt första bilden nedan.
En V90 T6 Recharge MY22 early under Motor & Miljö, El, enligt andra bilden nedan (det är uppgifterna på min bil, Volvo annonserade min bil med WLPT 61 km räckvidd på El men det står i transportstyrelsens uppgifter 56 km).
För V90 T6 Recharge MY22 late står det korrekt 86 km på el enl. WLPT och det stod det nog även på Volvo Cars Hemsida tidigare (numera står det 91 km på el enl. WLTP för V90 T6 Recharge MY23).
”Din” bil annonserades inte med 61km. Volvo har alltid annonserat som nu, upp till. Men tillval och sånt sänker räckvidden.

Med WLTP infördes krav på att alla bilar ska ha individuella värden. Så alla olika utrustnings möjligheter har olika värden.
Så här skriver Volvo idag om V90 Recharge på sin hemsida:
”I Pure electric-läge kan V90 Recharge ta dig upp till 91 km helt utan avgasutsläpp.”

”* Siffrorna baseras på WLTP-data som har samlats in under specifika testförhållanden.”

Men man får tänka på:
” Siffrorna är preliminära. Slutlig fordonscertifiering väntar.”

WLTP är inte 91 km på el för V90 Recharge MY23. Det är?

För V90 Recharge MY22 early stod det ungefär samma sak fast 61 km.

Jag har trott att Volvo använder WLTP värdet på sin hemsida när de beskriver hur långt bilarna går t.ex. på El.
Men det går tydligen köra längre än WLTP under under vissa förhållande. Nog rätt ovanligt och knappast nåt en vanlig Svenson kan räkna med. Jag har experimenterat en del med min bil och har verkligen ansträngt mig få till lång körsträcka på el men jag ligger rätt långt redan från WLTP och förstås än längre från Volvos ”upp till” värde.
Det finns väl en tanke bakom ordvalet ”upp till” om man tänker efter lite.

Näväl, WLTP är det värde man bör bry sig om för det är det värdet man kan jämföra bilar med t.ex. räckvidden på el.

Om det nu är så att Volvo vill ange räckvidden på t.ex. V90 Recharge MY23 som upp till 91 km må det vara hänt. Men kanske det vore klokare i långa loppet ange WLTP värdet, istället för ”upp till” värdet om det är högre? Tror det kan finnas större risk folk blir besvikna då det nog blir snudd på ouppnåbart som vanlig bilist att nå i närheten av ”upp till” värdet. Redan WLTP värdet är nog väldigt svårt att nå som vanlig bilist om man skulle vilja prova nå det och köra nära testcykeln.

Vem blir först att köra en V90 Recharge MY23 upp till 91 km sen när de släpps?
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Xanthopteryx skrev: ons 23 feb 2022, 06:38 Modellår hittar du i VIN på tionde plats
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Bra att veta men i detta fall behöver frågeställaren hålla reda på early och late på ett modellår för att veta när det större hybridbatteriet kom på V90 (dvs MY22 late) och det går så vitt jag ser inte utläsa ur VIN-koden. Eller går det? Ej heller vilket datum bilen lämnade tillverkningslinjen (bara årtalet) går väl läsa ut ur VIN-koden.
Om Danmark har motsvarade sökning av Fordonsuppgifter via bilen registreringsnummer på motsvarande sätt som på svenska Transportstyrelsen kan det stå där en uppgift om när fordonet är tillverkat. På svenska Transportstyrelsens hemsida: Uppgiften kommer från tillverkaren och den kan bestå av ett fullständigt datum eller endast år och månad. Om Transportstyrelsen inte har fått in uppgiften från tillverkaren visas ”Uppgift saknas”.).
bem skrev:Vem blir först att köra en V90 Recharge MY23 upp till 91 km sen när de släpps?
Förmodligen ingen :-D
WLTP körcykeln må vara mer verklighetsbaserad än den gamla, men den är inget facit ;-)

Gällande räckvidden, så är det som sagt upp till. Det beror på en mängd faktorer som t.ex hjul, väder, temperatur, väglag och vilken utrustning du har i din bil. En välutrustad V90 recharge tar sig kortare sträcka än en bas utrustad. Om du hoppar in i bygg din volvo så tror jag idag den visar olika räckvidder baserat på din utrustning. Jag är säker på att du kommer se hur Co2 värdet ändras med tillval/bortval av utrustning.
Lockis,
Jo då jag förstår räckvidden beror på bl.a. det du nämner. Nån räckviddsiffra måste ju Volvo Cars skriva på hemsidan på sina elbilar och laddhybrider. Dock är det lite okul läsa räckviddsiffrorna när man vet av egen erfarenhet vad som väntar i vardagskörningen. :-)
Jag vet ju själv vad jag trodde innan jag började köra min laddhybrid. Jag är inte missnöjd men trodde nog inte det skulle skilja så pass mycket mellan antingen "upp till" värdet eller WLTP. På sommaren. I låga farter. På plattmark, asfalt.
Men har man kört elbil eller laddhybrid ett tag lär man sig av erfarenhet hur räckvidden på el varierar med olika faktorer. Det tar lite tid för sånt att få sjunka in.
Trådskaparen gör helt rätt i tycker jag att satsa på en V90 Recharge T6/T8 MY22 late så man får de extra milen på el, om man har ett körmönster så man kan dra nytta av det. Kör man kortare turer ofta kan nog även V90 Recharge T6/T8 MY22 early (upp till 61 km/ WLTP 56 km) eller MY21 (WLTP?) funka rätt bra också i många fall. Men V90 T6/T8 MY22 late har ju även den fördelen med 145 hk elmotor (och enpedalskörning).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]