XC90 diesel 2022 - Vågar man
Postat: sön 20 feb 2022, 17:29
Hej alla glada Volvoåkare,
Insåg under hösten att vi kommer "behöva" större bil till följd av barn nummer två som landar i försommar. XC90 blev ganska snabbt ett alternativ men vi (frugan) har nu landat i att det ska bli en XC90. Jag har läst ganska mycket här senaste tiden och dragit slutsatsen att de initiala problem som fanns på bilen verkar ha hanterats hos Volvo och att bilarna som har lämnat Göteborg de senaste åren är att betrakta som tillförlitliga.
Tanken var att köpa en bil som är ca 2 år gammal med ett par tusen mil på mätaren men en "ny" Pro Edition går loss på ca 100 tkr mer. Jämfört med de som är ett par år gamla för drygt 600 K får jag en ny eller nästan ny bil för drygt 700 k. Upplever därför att det är ett rimligare alternativ även om båda är över vad jag tänkte köpa ny bil för. Här en potentiell kandidat https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... n/99658792 men det finns även handlare som beställde bilar förra året med leverans under våren så det går att få tag i en helt ny för ungefär samma pris men då får jag vänta 3 månader på leverans (vilket jag vet är väldigt lite idag).
Jag har ingen egen erfarenhet av Volvo men tycker att Pro B5 är "rimligt" prissatt utifrån utrustningsnivån. Ofta är det ju för bra för att vara sant om man tycker så, så funderar på om jag missar något?
Magkänslan säger att man inte borde köpa en ny dieselbil idag. Jag förstår att ingen här äger en spåkula heller men någon kanske har tankar som kan vara värdefulla. Bilen används främst till resor över helgen 20 mil bort så en laddhybrid känns inte rätt även om vi såklart gör någon resa i veckan som skulle gå att köra på enbart el. Jag har möjlighet att ta en personalbil via jobbet men det är kostnadsneutralt så jag betalar hela kostnaden, frugan har eget och kan ta den där utan att någon mer än staten lägger sig i men har svårt att se att det går att räkna hem det med företagsleasing med tanke på förmånsvärdet på aktuellt objekt. Hade de inte tagit bort nedsättningen för hybrider hade kanske T8 varit ett alternativ som tjänstebil.
Inser att det blev ett långt förstainlägg men det går att sammanfatta det med: Vågar man köpa en ny Volvodiesel privat år 2020 i Sverige. Hoppas på positivt svar så man kan fortsätta hänga här (bortsett från problemtrådarna
)
/Stoffe
Insåg under hösten att vi kommer "behöva" större bil till följd av barn nummer två som landar i försommar. XC90 blev ganska snabbt ett alternativ men vi (frugan) har nu landat i att det ska bli en XC90. Jag har läst ganska mycket här senaste tiden och dragit slutsatsen att de initiala problem som fanns på bilen verkar ha hanterats hos Volvo och att bilarna som har lämnat Göteborg de senaste åren är att betrakta som tillförlitliga.
Tanken var att köpa en bil som är ca 2 år gammal med ett par tusen mil på mätaren men en "ny" Pro Edition går loss på ca 100 tkr mer. Jämfört med de som är ett par år gamla för drygt 600 K får jag en ny eller nästan ny bil för drygt 700 k. Upplever därför att det är ett rimligare alternativ även om båda är över vad jag tänkte köpa ny bil för. Här en potentiell kandidat https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... n/99658792 men det finns även handlare som beställde bilar förra året med leverans under våren så det går att få tag i en helt ny för ungefär samma pris men då får jag vänta 3 månader på leverans (vilket jag vet är väldigt lite idag).
Jag har ingen egen erfarenhet av Volvo men tycker att Pro B5 är "rimligt" prissatt utifrån utrustningsnivån. Ofta är det ju för bra för att vara sant om man tycker så, så funderar på om jag missar något?
Magkänslan säger att man inte borde köpa en ny dieselbil idag. Jag förstår att ingen här äger en spåkula heller men någon kanske har tankar som kan vara värdefulla. Bilen används främst till resor över helgen 20 mil bort så en laddhybrid känns inte rätt även om vi såklart gör någon resa i veckan som skulle gå att köra på enbart el. Jag har möjlighet att ta en personalbil via jobbet men det är kostnadsneutralt så jag betalar hela kostnaden, frugan har eget och kan ta den där utan att någon mer än staten lägger sig i men har svårt att se att det går att räkna hem det med företagsleasing med tanke på förmånsvärdet på aktuellt objekt. Hade de inte tagit bort nedsättningen för hybrider hade kanske T8 varit ett alternativ som tjänstebil.
Inser att det blev ett långt förstainlägg men det går att sammanfatta det med: Vågar man köpa en ny Volvodiesel privat år 2020 i Sverige. Hoppas på positivt svar så man kan fortsätta hänga här (bortsett från problemtrådarna

/Stoffe