- ons 12 jan 2022, 18:59
#1483364
Hej!
Dags att byta ut den gamla XC70 från 2004.
Tittar på en V90 CC my2017. Har provkört den i en knapp vecka och har minst lika lång tid till på mig innan jag måste bestämma mig. Ändå nåt positivt med corona och köp över nätet. Det känns bra i det stora hela.
Dock lite småskavanker som jag tänkte påpeka för återförsäljaren och som jag gärna vill ha nån from av kompensation för om jag ska behålla bilen. ÅF är väldigt mån om att jag ska bli nöjd så inte omöjligt att det fixar sig men frågan är på vilket sätt och vad jag ska be om.
Frågan är vad värdet på dessa defekter är, vad skulle det tex kosta att åtgärda på verkstad? Tänker att vissa grejer kan jag leva med och kan jag få en rabatt eller åtminstone en kompensation genom vissa tillbehör är ju det värt en hel del för mig. Finns ju en del grejer jag "måste" köpa till. Några av tillbehören jag tittat på är dyra som scuff platses/underkörningsskydd, andra saker som lastrumsmatta och takräcken mm går att hitta till bra pris begagnat så det jag främst skulle vilja få av ÅF om de inte kan sänka priset är monterade extraljus.
Felen är:
-färg bortskavd på silvrig framvinge under transporten till mig, Typ fem cm långt. (kostar väl en del att lacka om/byta ut men tar hellre pengarna/kompensation tror jag.)
-gasfjädrar till lastgolvet slut. Luckan hålls inte uppe. (kompensation)
-ingen medföljande keytag (badnyckel). Dessutom var övriga två nycklar väldigt slitna (måste kolla upp att keytag inte är kopplad till bilen fortf. Skulle vilja ha nya fodral till ordinarie nycklar men keytag behövs egentligen inte.)
-frysta dörrar, svåra att öppna. (Bilen var väldigt isig när den kördes ned från lastbilen. Har löst sig med det mildare vädret och när bilen parkerades i garage. Har förstått att det är vanligt och ett fel man får lära sig leva med. Hos Bilia sa dom idag att det inte finns nån bra lösning och att man får smörja i förebyggande syfte. Men självklart ska jag visa film på problemen för ÅF)
-bromsar gnisslar. (samma här. Nåt jag får leva med kanske? Blivit lite bättre iom mildare väder. Bilia säger att ingen lösning finns.)
-första hjälpen saknas (skit samma, har annan bättre själv. Dessutom skickade ÅF med en egen första hjälpen men inte volvo original)
-servicebok saknas. (Enl leveransgubben är den antagligen digital. Här verkar Volvo förvirrade. På Volvo support säger dom att man kan se det i appen när den vaknar till liv, hos Bila säger kundtjänst-killen att alla Volvo har digitala sen 7-8 år och att deras verkstad kan hjälpa mig. Verkstadsteknikern däremot säger att alla bilar ska komma med servicebok och fysiska stämplar... )
Bilen inte återställd till fabriksinst. Och slut på spolarvätska (lätt ordnat själv men kanske just därför som ÅF borde gjort det. De är ju måna om att det ska vara en premiumupplevlese för kunden och det känns sådär att ha massa andras iphones och kör-profiler kopplade till min bil.)
Nåt mer jag bör kolla?
Bilen är besiktigad för en månad sen och enl ÅF även servad då. Låg protokoll på båda i handskfacket. Har kollat att keyless öppning och låsning funkar, fipplat med VOC som verkar funka förutom när den står i betong-garaget, ac och sätesvärmare fram + bak funkar, taklucka, sensus ok.
Dags att byta ut den gamla XC70 från 2004.
Tittar på en V90 CC my2017. Har provkört den i en knapp vecka och har minst lika lång tid till på mig innan jag måste bestämma mig. Ändå nåt positivt med corona och köp över nätet. Det känns bra i det stora hela.
Dock lite småskavanker som jag tänkte påpeka för återförsäljaren och som jag gärna vill ha nån from av kompensation för om jag ska behålla bilen. ÅF är väldigt mån om att jag ska bli nöjd så inte omöjligt att det fixar sig men frågan är på vilket sätt och vad jag ska be om.
Frågan är vad värdet på dessa defekter är, vad skulle det tex kosta att åtgärda på verkstad? Tänker att vissa grejer kan jag leva med och kan jag få en rabatt eller åtminstone en kompensation genom vissa tillbehör är ju det värt en hel del för mig. Finns ju en del grejer jag "måste" köpa till. Några av tillbehören jag tittat på är dyra som scuff platses/underkörningsskydd, andra saker som lastrumsmatta och takräcken mm går att hitta till bra pris begagnat så det jag främst skulle vilja få av ÅF om de inte kan sänka priset är monterade extraljus.
Felen är:
-färg bortskavd på silvrig framvinge under transporten till mig, Typ fem cm långt. (kostar väl en del att lacka om/byta ut men tar hellre pengarna/kompensation tror jag.)
-gasfjädrar till lastgolvet slut. Luckan hålls inte uppe. (kompensation)
-ingen medföljande keytag (badnyckel). Dessutom var övriga två nycklar väldigt slitna (måste kolla upp att keytag inte är kopplad till bilen fortf. Skulle vilja ha nya fodral till ordinarie nycklar men keytag behövs egentligen inte.)
-frysta dörrar, svåra att öppna. (Bilen var väldigt isig när den kördes ned från lastbilen. Har löst sig med det mildare vädret och när bilen parkerades i garage. Har förstått att det är vanligt och ett fel man får lära sig leva med. Hos Bilia sa dom idag att det inte finns nån bra lösning och att man får smörja i förebyggande syfte. Men självklart ska jag visa film på problemen för ÅF)
-bromsar gnisslar. (samma här. Nåt jag får leva med kanske? Blivit lite bättre iom mildare väder. Bilia säger att ingen lösning finns.)
-första hjälpen saknas (skit samma, har annan bättre själv. Dessutom skickade ÅF med en egen första hjälpen men inte volvo original)
-servicebok saknas. (Enl leveransgubben är den antagligen digital. Här verkar Volvo förvirrade. På Volvo support säger dom att man kan se det i appen när den vaknar till liv, hos Bila säger kundtjänst-killen att alla Volvo har digitala sen 7-8 år och att deras verkstad kan hjälpa mig. Verkstadsteknikern däremot säger att alla bilar ska komma med servicebok och fysiska stämplar... )
Bilen inte återställd till fabriksinst. Och slut på spolarvätska (lätt ordnat själv men kanske just därför som ÅF borde gjort det. De är ju måna om att det ska vara en premiumupplevlese för kunden och det känns sådär att ha massa andras iphones och kör-profiler kopplade till min bil.)
Nåt mer jag bör kolla?

Bilen är besiktigad för en månad sen och enl ÅF även servad då. Låg protokoll på båda i handskfacket. Har kollat att keyless öppning och låsning funkar, fipplat med VOC som verkar funka förutom när den står i betong-garaget, ac och sätesvärmare fram + bak funkar, taklucka, sensus ok.