Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag var inne med bilen så läste man av bilen i VIDA på verkstaden och det dök upp färgkoder med gul och röda prickar. Är det någon som vet vad vad det olika färgerna betyder och om det är normalt det finns ett gäng prickar med olika nivåer av problem/fel?

Hade exempelvis röd för parkeringssensorn och dragkroken, det stod algoritm fel samt några gula som jag inte tittade på mycket närmare på. Vet att när jag satte fast släpet och jakade in kabeln så gick bagageluckan ned automatisk (har med knappar/fotsensor) så den slår i huvudet och är man inte observant så kan det gå riktigt illa, det har hänt några gånger att det går ned automatisk när kabeln jackas in, lika otrevligt varje gång. Började undra om inte denna lilla algoritm kan vara typisk fel på mjukvaran från Volvo Cars?

Nja, nyfiken, då jag har inte sätt dessa tidigare vid servicebesöken och kändes som att du kan köpa en bil från Volvo Cars återförsäljare med en del brister som inte redovisas om man inte har fått se en ViDA protokoll.
intressant, misstänker det alltid kommer finnas fel på grund nya versioner av mjukvara. Har inte sätt dessa tidigare och vart lite fundersam, kändes som det är mycket handlar om mjukvara/algoritmer som ändras. Vet att parkeringssensorn också haft en konstiga varningar sedan jag köpte den, fast det inte finns några direkt hinder, hindren kan vara flera meter bort. Det jag inser, det är bra att känna till dessa prickar så förstår man att det finns en känd brist med viss funktion som i mitt fall, parkering sensor som reagerar konstig = algoritm fel och normalt. Bagagelucka som stänger när man jackar in släpet så beror det på mjukvarofel som triggar fel funktioner, ej mekanisk. Hade gärna bott i USA så man kunde fått en hel ny bil då algoritmen gjort så bagageluckan gick ned automatik och träffade i huvudet, med en följd av en bula ;-) ;-) ;-)

Nästa fråga blir vad gör man med ett algoritm fel? VolvoOnCall skulle kunna koppla upp sig som vilken mjukvara tillverkare för inrapportering av felet så algoritmen blir bättre, tyvärr verkar den biten inte fungera så bra då VolvoOnCall utnyttjar inte det i sin support när man ringer in och undrar varför beter sig bilen konstigt, det blir ingen återkoppling mellan röda algoritm och faktiska problemet som uppstår, produkten blir inte bättre och normen blir att det alltid är lite små fel på en Volvo.
Satta felkoder betyder egentligen ingenting, det bästa är att radera de satta felkoderna på den specifika modulen, och sedan göra det som inte fungerar på bilen.
Med "det" menar jag exempelvis att jacka in matningen för släpet, och sedan läsa ut eventuella felkoder på nytt.

Felkoder som är permanent satta kan inte raderas innan felet har åtgärdats, bland annat SRS-systemet är ett sådant.
Algoritmfel behöver inte beror på ett hårdvarufel, en vanlig felkälla är spänningsvariationer som gör att modulen inte beter sig normalt.
Och det kan vara närmast omöjligt att locka fram ett likadant fel genom medveten provokation.
Apropå spänningsfel: Det råkade jag ut för på en Mazda jag hade.
Skitkall dag. Batteriet var lite, på sluttampen (visste jag om) så den fick kämpigt att komma igång. Typ... orkade knappt dra runt alls. Fick dra på laddaren (var hemma) en liten stund för att få ork nog att veva runt och tända. Motorlampan tändes vid denna start och något fel vad jag inte minns. Har OBD-läsare, så läste av, något om spjäll som var fel och massa skit. Raderade. Återkom aldrig.
Så, när spänningen sjönk ner WAY långt ner när startmotorn tog det sista av ork från batteriet och med allt som skall ske i samma ögonblick så, orkade ju inte strömmen till för alla moment varvid datorn ju då fick spel och sköt felkoder på ditt och datt.
Alltså, helt irrelevanta felkoder i detta fall.

Som så bra nämns ovan: Radera, Testa vad som kanske stökar, återkomer det? Då har vi Kanske en Ledtråd (som dock kanske inte är sanningen i var felet ligger men en pusselbit på vägen).
Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]