Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Min dotters v90 larmade plötsligt att parkeringsbromsen behövde service under körning!
P broms ligger inte i men fortsätter att toklarma under körning.
Några tipps?
V70 lär kunna få sådana problem vid dåligt batteri…
Hej Bem länge sedan :)
Får krypa ner under den imorgon då nattpasset är över…
Vet du var kabelbrottet var?
Testade nu på morgonen och först så drog handbromsen sen så släppte jag den och testade en gång till o då hände inget bara en massa larm...
Användarvisningsbild
av bem
oldtimersmc skrev: mån 03 jan 2022, 07:06 Testade nu på morgonen och först så drog handbromsen sen så släppte jag den och testade en gång till o då hände inget bara en massa larm...
Låter ju lite som "glapp" av beskrivningen. Funkar, funkar inte. Om det kan vara kabelbrott måste du väl nästan ha ett elschema för att mäta dig fram. Kan bli knepiga situationer man hamnar i om parkeringsbromsen inte funkar. Kanske om en Volvoverkstad kan koppla in Volvos felsöknings/diagnostikprogram VIDA den kan hitta kabelbrottet?
I VIDA skall det dock finnas elschema har jag läst så en Volvoverkstad kan väl hyfsat lätt ringa in var kabelbrottet kan tänkas vara i så fall. Kan kanske vara nån styrenhet som reglerar parkeringsbromsen som är kass också och det skall ju VIDA få felkod på i så fall.
/Bo
Användarvisningsbild
av js1
Hade du inte nyligen nere större delen av bakvagnen på den bilen? En första kontroll av kontakter och anslutningar som Xant(nånting) föreslår låter som en bra start.
av maacken
oldtimersmc skrev: mån 03 jan 2022, 00:35 Min dotters v90 larmade plötsligt att parkeringsbromsen behövde service under körning!
P broms ligger inte i men fortsätter att toklarma under körning.
Några tipps?
V70 lär kunna få sådana problem vid dåligt batteri…
Hej,
Jag hade detta problemet tidigare i år. Fick meddelande om att service på parkeringsbroms samt att p-broms gick inte att släppa vissa gånger. Fick stänga av och starta bilen igen för att kunna släppa bromsen via p-knappen.

Nu minns jag inte exakta detaljerna, men problemet var med en kabel för parkeringsbromsen bak (oklart sida). Verkstaden klippte kabeln och skarvade på en ny bit kabel och det har avhjälpt felet. Teknikern visade felet i Volvos servicesystem och detta var rekommenderad åtgärd, så man kan ju anta att det är ett känt problem.

/Marcus
Tack för bra tipps, skall gå ut o växla bil i "mekgaraget" står en musse o sover där, jobbar natt och skall ut sen ikväll och hon gör samma 3 mil åt ett annat håll och har en tid på volvo i ett annat ärende mitt på dan imorgon så jag får ta en tur under den när vovven är rastad...
Har plockat isär och testkört motorerna och de är ok så det är ngt i strömförsörjningen som spökar, svårt att testa när man är ensam...
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]