Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Jag kör V90 T6 Recharge 2022. I dag fick jag tillfälle prova körläget Constant AWD. Det var snömodd på vägarna efter ca. 1 dm nysnö. Ganska ”slirigt” väglag.
Körde ner till stan och handla.
Slog på Constant AWD.
Jag var aldrig över 50 km/h. Kändes tydligt när jag slog på AWD att bilen blev stabilare på vägen.
I en lång högerkurva provocerade jag bilen lite och ökade farten något. Bilen hade en tendens att gå rakt fram i kurvan.
Ni som kört en Volvo med ”riktig” AWD och den här s.k. eAWD som Recharge har, hur stor upplever Ni skillnaden i AWD effektiviteten?
Jag är positiv överraskad att AWD:n på min V90 Recharge var såpass effektiv.
Vad är Er erfarenhet?
Jag har nya Hakka 10 vinterdäck på min V90 Recharge.
/Bo
av AndS
Traditionell AWD som jag har går på ett smidigt sätt från påbörjad understyrning till överstyrning och släpper ut bakdelen lite innan, sedan tar bilens system med gasavdrag vid.
Så kör man ut på en väg med snö och gör en 90 grader så är det bara att gasa, efter att ha släppt ut bakvagnen lite fixar systemet resten även med gasavslag.
Tar ut den på snöig eller grusväg kan du ganska lätt provocera den att släppa ut bakdelen lite, speciellt om du man aktiverar "ESC Sport" Provade den på en avlyst grusväg som ny och den gick förvånansvärt stabilt i hastigheter som inte är tillåtna på vanlig väg. Men störst nytta är det när man drar tyngre släpvagn, t.ex. hästkärra.
Kör odubbat och AWD lurar dig till viss säkerhet, men påverkar ju inte bromssträckan.... ;-)
Någon annan får göra jämförelsen med kombination som du har, det är ju två system som ska samverka så det bör vara skillnad.
Användarvisningsbild
av bem
AndS,
Låter som traditionell Volvo-AWD är mycket effektiv.
eAWD:n på en Recharge laddhybrid kan knappast ha individuell AWD på varje hjul, det är väl bara det driver på alla hjul ungefär lika mycket hela tiden, men stöd av antispinn/antisladd och övriga förarstöd.
Idealet i framtiden, på Volvo rena elbilar, vore 4 elmotorer som var och en skötte drivningen på varsitt hjul. Det borde ge förutsättningar för "riktig" (mer traditionell) AWD även på rena elbilar.
Drar man släp är även eAWD på en Recharge laddhybrid bra, det har jag provat när jag dragit min båttrailer och speciellt vid lutande båtramper när man skall dra upp båttrailern med båten på.
/Bo
Perra83 skrev:I rent elläge och ESC Sport då kan man sladda likt en 740 va?
Tyvärr, efter en stund tycker den att du har haft roligt tillräckligt länge och då kickar bensinmotorn igång :bored: (MY20 iaf)
Zanders skrev: ons 29 dec 2021, 11:26
Perra83 skrev:I rent elläge och ESC Sport då kan man sladda likt en 740 va?
Tyvärr, efter en stund tycker den att du har haft roligt tillräckligt länge och då kickar bensinmotorn igång :bored: (MY20 iaf)
Synd, men kanske bra. För efter en stunds sladdande kan de gå lite för fort.
Ja får prova men det blir först till nästa vinter.
av AndS
bem skrev: ons 29 dec 2021, 09:37 Idealet i framtiden, på Volvo rena elbilar, vore 4 elmotorer som var och en skötte drivningen på varsitt hjul. Det borde ge förutsättningar för "riktig" (mer traditionell) AWD även på rena elbilar.
Volvos elbilplattform bygger på två elmotorer om det är fyrhjulsdrift, en för varje hjulaxel.
Gäller även Polestar som kallar del enkel eller dubbla, beroende av framhjuls eller fyrhjulsdrift.

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]