Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har 19-tums fälgar från XC90 på vår V90 CC. Avvikelsen i rullomkrets runt om är 3%. Är detta något som kan skada haldexen? En PST menar på att det dödar haldexen på sikt.

Notera att det inte är olika dimensioner fram och bak utan det är samma hjuldimension runt om.
Märkligt. Jag kör 21" på min v90 awd och den levererades med 18".

Hjulen är köpta på Volvo och det enda som krävdes var en omprogrammering av styrvinklarna, vilket dom gjorde.

Jag tror det är mer än 3 % skillnad mellan dom hjulen. Jag hade bett om en utförlig förklaring varför han påstår det där. Känns som nån ide bara.

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk

Olika omkrets ger olika rotationshastighet, då slits haldexen, den är inte lika känslig som föregående teknik med viskokoppling. Där var det extremt noga. Men skulle nog inte ha mer än 2 mm skillnad i mönsterdjup på fram och bakdäck om jag hade haldex. Tror gränsen för den ska hålla är 4 mm skillnad mellan fram och bak. Men dumt ligga på gränsen. Och såklart ha rätt lufttryck så man inte slarvar där heller
III skrev:Olika omkrets ger olika rotationshastighet, då slits haldexen, den är inte lika känslig som föregående teknik med viskokoppling. Där var det extremt noga. Men skulle nog inte ha mer än 2 mm skillnad i mönsterdjup på fram och bakdäck om jag hade haldex. Tror gränsen för den ska hålla är 4 mm skillnad mellan fram och bak. Men dumt ligga på gränsen. Och såklart ha rätt lufttryck så man inte slarvar där heller
Nu var det ju inte däckmönster han frågade om utan kompletta olika hjulsatser vad jag förstodBild

III skrev: tor 16 dec 2021, 16:39 Olika omkrets ger olika rotationshastighet, då slits haldexen, den är inte lika känslig som föregående teknik med viskokoppling. Där var det extremt noga. Men skulle nog inte ha mer än 2 mm skillnad i mönsterdjup på fram och bakdäck om jag hade haldex. Tror gränsen för den ska hålla är 4 mm skillnad mellan fram och bak. Men dumt ligga på gränsen. Och såklart ha rätt lufttryck så man inte slarvar där heller
Det är samma dimension på fälg och däck runt om. 235/55/19 sitter på jämfört med 235/50/19 som är godkänd däckdimension.
III skrev: tor 16 dec 2021, 16:49 Aha. Så kanske det var. Ja då får jag bygga på mitt svar. Det viktiga är att det är samma rullomkrets fram och bak, Och ungefär samma mönsterdjup.
Det är exakt samma dimension och samma mönsterdjup runt om. Men 3% större rullomkrets.

Som kuriosa kan jag nämna att Heico som är en stor och känd Volvotrimmare erbjuder hjulkombinationer med 2% lägre omkrets. De borde ju ha koll tycker man.
Zed82 skrev:
III skrev: tor 16 dec 2021, 16:49 Aha. Så kanske det var. Ja då får jag bygga på mitt svar. Det viktiga är att det är samma rullomkrets fram och bak, Och ungefär samma mönsterdjup.
Det är exakt samma dimension och samma mönsterdjup runt om. Men 3% större rullomkrets.

Som kuriosa kan jag nämna att Heico som är en stor och känd Volvotrimmare erbjuder hjulkombinationer med 2% lägre omkrets. De borde ju ha koll tycker man.
Tror jag med. Tror din tekniker är ute och cyklar. Kolla gärna med däckfirmor och andra mekaniker, sen hade jag bett teknikern förklara hur 3% kan sabba haldexen. Har alla hjulen samma omkrets borde det inte vara nån skillnad oavsett hur mycket det skiljer från original.

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]