Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilia kör ju en del kampanjer om Polestaroptimering.
Ni som gjort det på XC90 D5, är det värt det? Hkk-mässigt är det ju knappt någon skillnad men som jag förstått på en del trådar här och där så tycker många att bilen blir mycket bättre i växlingar mm.

Märker man/har du märkt någon uppenbar skillnad? Bättre att gå på typ BSR-trim och få betydligt mer HKK och vrid?
Förstår att det är väldigt subjektiva bedömningar, men är ändå intresserad av att höra ;-)
Highlander skrev: fre 19 nov 2021, 16:10 Bilia kör ju en del kampanjer om Polestaroptimering.
Ni som gjort det på XC90 D5, är det värt det? Hkk-mässigt är det ju knappt någon skillnad men som jag förstått på en del trådar här och där så tycker många att bilen blir mycket bättre i växlingar mm.

Märker man/har du märkt någon uppenbar skillnad? Bättre att gå på typ BSR-trim och få betydligt mer HKK och vrid?
Förstår att det är väldigt subjektiva bedömningar, men är ändå intresserad av att höra ;-)
Man märker säkert en skillnad med polestar men inte mycket, Jag själv hade valt BSR > Polestar, det är givet.
Gäller t.ex. Maskinskadeförsäkring för andra trimmare än Polestar?
Det kan man behöva ta i beräkning innan man bestämmer sig.
Har man Volvia försäkring påverkas inte den alls av Polestaroptimering utförd av Volvoverkstad.
Vad önskar du främst uppnå med en optimering? XC90 är ju rätt stor och tung men något borde du märka med t.ex. en Polestaroptimering, kanske främst i mellanregistret som Polestar säger skall få bättre kraft.
Till min V90 T6 Recharge 2022 finns inte ens Polestaroptimering (till T8 2022 finns det dock).
/Bo
Har haft Polestar på flera bilar och har märkt en klar skillnad, på vissa mer än andra. BSR ger en hel del mer än Polestar, både i hk och nm. Däremot anser jag att BSR-siffrorna är höga men effekten hänger inte med.

V60 AWD 2,5 liter, 6-växlad
Original: 181 hp och 420 nm; 0-100 på 8,8 sek
Polestar: 215 hk och 440 nm; 0-100 på 7,7 sek
BSR: 283 hk och 530 nm; 0-100 på på 7,57 sek

Nu är inte 0-100-tider det enda som spelar roll, men anser ändå att det spelar ganska stor roll då motorn efter ovan, den 8-växlade FWD-versionen av V60 ligger på samma 0-100-tid som BSR trotts 100 färre hk och 100 färre nm.

Har som sagt aldrig testat BSR och hade jag gjort det hade jag mest troligt haft en annan åsikt. Anser bara att med 283 hästar så borde det röra sig lite bättre. Finns ju de bilar med 30 hästar mindre som nästan är två sekunder kvickare i originalutförande.
För oss vanliga vardagsbilister är nog förbättring i mellanregister det intressanta och om siffror finns för t.ex. 70-110km/h.
Ett exempel D4 V90
Från 190hk till 200hk, nja inte mycket.
I mellanregister 163 till 187 hk, nu blir det mera intressant.
Och man flyttar ned toppeffekt och maxvrid till lägre varvtal.
Var bara ett exempel, men visar på att inte stirra sig blind på alla maxsiffror. Såvida du inte vill ha en bil där du vill ligga på maxvarv........... ;-)
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]