Volvoeller skrev: ↑tis 09 nov 2021, 06:03
Tjen Bo, de låter ju tokigt i min värld iaf. Kollade i orderbekräftrlswn och där listas driver assistance iaf. Men inget om acc eller pilot assist. Endast speed limiter är "särskriven". Men då ingår acc under driver assistance?
Ja
Driver Assistance består av två funktioner:
Adaptive Cruise Control (ACC), dvs adaptiv farthållare (funkar kanonkbra!)
Pilot Assist (funkar bra den med)
Pilot Assist:
Pilot Assist kan ge försiktigt styrstöd för att hålla bilen mitt i körfältet med en viss hastighet. Och om det finns en bil framför dig kan den anpassa hastigheten så att du håller ett fast avstånd. Pilot Assists styrhjälp är aktiv från stillastående upp till 130 km/h och kan underlätta körning både i tät trafik och på motorväg. Med data från navigationssystemets kartor kan bilen förutse backar och kurvor och anpassa hastigheten för att optimera din komfort. Och om du inte håller en hand på ratten stängs Pilot Assist automatiskt av. Pilot Assist är en del av Driver Assistance. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen körs och att rätt avstånd och hastighet hålls, även när Pilot Assist används. Avancerade förarhjälpsystem som Pilot Assist kan endast tillföra begränsad accelerationskraft, bromskraft och styrningskraft.
Lite besläktat med Pilot Assist är
Lane Keeping Aid som ingår i din bil också (har det i min V90 också):
Denna funktion hjälper dig vid hastigheter över 65 km/h. Om du håller på att korsa en körfältsmarkering utan att du har slagit på blinkern kommer bilen att försiktigt styra dig tillbaka in i körfältet. Om den automatiska styrkorrigeringsåtgärden inte är tillräcklig eller om du fortsätter att korsa filmarkeringen varnas du via vibrationer i ratten. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Funktionen är bara ett stöd.
Speedlimiter kan nog vara bra använda ibland men jag har bara provat den en gång och visst funkar det helt OK, men nog inget jag kommer använda så värst ofta. Skadar inte att ha är väl lite så jag tänker om den. Man skall ju ha ögona med sig och kolla på vägskyltarna, det är ju de som gäller så att lita på Speedlimiter att den har rätt kan stå en dyrt.
Du kan vara lugn och sova gott hädanefter, blir kul när du får sin bil, den är ju så fullmatat med funktioner det knappt går lista allt, än mindre minnas allt de hjälper en med.
En XC90 R-Design Pro Edition är ju Volvos flaggskepp som skall visa vad de går för (lite så i alla fall). Du slipper även nya Google Android Automotive infotainment och får istället beprövade Volvo Sensus infotainment. Var glad för det för Google Android Automotive infotainment är inte riktigt i klass med Sensus än och stabiliteten är inte så bra heller än. Blir säkert bättre med tiden men när vet man ju aldrig riktigt (har Google Android Automotive infotainment i min V90 T6 Recharge Inscription 2022).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.