Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har beställt en xc90 recharge pro edition 2022 som lev i mars nästa år. Blev väldigt osäker nu. Saknar bilen adaptiv farthållare som jag haft på mina senaste volvo, xc70,xc60,v90cc. ? Trodde de va standard och framförallt på en fullmatad xc90 flong ny.
Saknar bilen farthållare helt?
Går ju inte sälja en ny bil idag utan farthållare, i alla fall inte en Volvo. Jag provbyggde en XC90 Recharge R-Design Pro Edition på Volvo Cars hemsida. Kikade på länken ”Visa funktioner” under R-Design Pro Edition. Under rubriken Förarstöd, Driver Assistance listas Adaptiv Cruise control:
Denna funktion anpassar hastigheten så att du kan hålla ett lämpligt avstånd till långsammare fordon. Det är bara att välja önskad hastighet och önskat tidsavstånd till fordonet framför, sedan kan du njuta av en smidig körning från stillastående upp till maxhastighet.

Jag har Adaptiv Cruise control själv (i en V90 T6 Recharge 2022). Fungerar mycket bra.

Inte många tillval som går att göra på en XC90 Recharge R-Design Pro Edition, den är ju absolut fullutrustad.

/Bo
Volvoeller skrev: tis 09 nov 2021, 06:03 Tjen Bo, de låter ju tokigt i min värld iaf. Kollade i orderbekräftrlswn och där listas driver assistance iaf. Men inget om acc eller pilot assist. Endast speed limiter är "särskriven". Men då ingår acc under driver assistance?
Ja Driver Assistance består av två funktioner:
Adaptive Cruise Control (ACC), dvs adaptiv farthållare (funkar kanonkbra!)
Pilot Assist (funkar bra den med)

Pilot Assist:
Pilot Assist kan ge försiktigt styrstöd för att hålla bilen mitt i körfältet med en viss hastighet. Och om det finns en bil framför dig kan den anpassa hastigheten så att du håller ett fast avstånd. Pilot Assists styrhjälp är aktiv från stillastående upp till 130 km/h och kan underlätta körning både i tät trafik och på motorväg. Med data från navigationssystemets kartor kan bilen förutse backar och kurvor och anpassa hastigheten för att optimera din komfort. Och om du inte håller en hand på ratten stängs Pilot Assist automatiskt av. Pilot Assist är en del av Driver Assistance. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen körs och att rätt avstånd och hastighet hålls, även när Pilot Assist används. Avancerade förarhjälpsystem som Pilot Assist kan endast tillföra begränsad accelerationskraft, bromskraft och styrningskraft.

Lite besläktat med Pilot Assist är Lane Keeping Aid som ingår i din bil också (har det i min V90 också):
Denna funktion hjälper dig vid hastigheter över 65 km/h. Om du håller på att korsa en körfältsmarkering utan att du har slagit på blinkern kommer bilen att försiktigt styra dig tillbaka in i körfältet. Om den automatiska styrkorrigeringsåtgärden inte är tillräcklig eller om du fortsätter att korsa filmarkeringen varnas du via vibrationer i ratten. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Funktionen är bara ett stöd.

Speedlimiter kan nog vara bra använda ibland men jag har bara provat den en gång och visst funkar det helt OK, men nog inget jag kommer använda så värst ofta. Skadar inte att ha är väl lite så jag tänker om den. Man skall ju ha ögona med sig och kolla på vägskyltarna, det är ju de som gäller så att lita på Speedlimiter att den har rätt kan stå en dyrt.

Du kan vara lugn och sova gott hädanefter, blir kul när du får sin bil, den är ju så fullmatat med funktioner det knappt går lista allt, än mindre minnas allt de hjälper en med. :-)
En XC90 R-Design Pro Edition är ju Volvos flaggskepp som skall visa vad de går för (lite så i alla fall). Du slipper även nya Google Android Automotive infotainment och får istället beprövade Volvo Sensus infotainment. Var glad för det för Google Android Automotive infotainment är inte riktigt i klass med Sensus än och stabiliteten är inte så bra heller än. Blir säkert bättre med tiden men när vet man ju aldrig riktigt (har Google Android Automotive infotainment i min V90 T6 Recharge Inscription 2022).

/Bo
Volvoeller skrev: tis 09 nov 2021, 11:31 Tack för ditt svar. Lite mer lugn nu ! Såg en annan tråd om att de inte kunde leverera intellisafe surround pga chipbrist. Blir sjukt förvirrad vilka funktioner som ryker på grund av det
Så länge du kan bygga en viss Volvo och det står det ingår olika funktioner på Volvo Cars hemsidan så kommer det ingå i din beställning, såvida det senare inte kommer nytt besked från Volvo på din beställning och det skall din säljare informera dig om i så fall.
Min säljare trodde jag skulle bli av med BLIS på min V90 T6 Recharge 2022 early för hon hade fått ett brev från Volvo om BLIS och kallade in mig för att informera mig, men det visade sig vara fel för Volvo valde prioritera 90-serien så de inte påverkades av chipbristen och gör det såvitt jag vet ännu inte. Så du kan nog sitta lugnt kvar i på färjan med din beställning så kommer du nog iland torrskodd med fullutrustad XC90 Recharge R-Design Pro Editon 2022 "late".

/Bo
Vad jag fick av säljaren jag pratade med igår var att BLISS skulle saknas och även funktionen där den varnar för kommande objekt när du backar.

Detta är alltså på en bil som isåfall levereras slutet på mars.
Så vet inte hur aktuell info han har..
Kingcool skrev:Vad jag fick av säljaren jag pratade med igår var att BLISS skulle saknas och även funktionen där den varnar för kommande objekt när du backar.

Detta är alltså på en bil som isåfall levereras slutet på mars.
Så vet inte hur aktuell info han har..
Vilken modell gällde detta?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]