Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Använde idag pilot assist på min V90 CC my2019 och den var på årsservice för några veckor sedan. Och jag släppte ratten helt för att visa min medpassagerare att systemet känner av detta och larmar för det inom en kort tidsperiod. Men ingen reaktion från systemet utan bilen bara fortsatte att styra själv? Fel eller har mjukvaran ändrats?
Användarvisningsbild
av js1
Hur länge släppte du? Det tar nån minut innan den varnar.
Användarvisningsbild
av bem
AndS skrev: tor 04 nov 2021, 20:46 När bilen var ny kunde jag få den att inte larma om att hålla i ratten, men nu gör den det eftet 30-60 sekunder skule jag gissa på.
Nu måste jag testa hur länge min bil håller sig på vägen när jag släpper ratten. Har trott det inte var så värst lång tid man kunde släppa ratten innan styrhjälpen föll ur. Jag har en "Google-bil" (V90 T6 Recharge Inscription 2022).
/Bo
av LJN
Tiden var uppskattningsvis minst 2 minuter och sedan höll jag i ratten igen. Innan så har det varit 30-60 sekunder som nämns i tråden. Ett nytt prov blir idag fredag em.
Har märkt att tiden det tar innan bilen varnar varierar beroende på var händerna placeras när de inte är på ratten. Får längre tid innan varning om händerna är på knäna än om man lägger händerna på dörrens armstöd och i mittkonsol.
av AndS
Zanders skrev: tor 04 nov 2021, 22:12 Känns som att min buggar ur ibland. 99% så varnar den efter 10(?) sekunder men ibland kan man ligga och tugga flera km utan att den varnar.
Och du har helt släppt ratten?
Den buggen försvann på vår bil om jag minns rätt vid första service, var bara så första året den kunde uppträda så. Nu händer det aldrig.
Känner av om det blir motstånd i rattrörelserna som systemet gör eller om du gör rattrörelse.
av AndS
RobbanH skrev: fre 05 nov 2021, 07:00 Har märkt att tiden det tar innan bilen varnar varierar beroende på var händerna placeras när de inte är på ratten. Får längre tid innan varning om händerna är på knäna än om man lägger händerna på dörrens armstöd och i mittkonsol.
Nja, det låter mycket märkligt för någon sådan avkänning finns inte såvida du inte har dina knän mot ratten. ;-)
Att det kan variera kan nog påverkas av hur vägen är, dvs kurvig eller rak utifrån att rak väg blir färre och mindre rattrörelser av PA-systemet och som då borde påverka detektering om du håller i ratten eller inte.
AndS skrev:
Zanders skrev: tor 04 nov 2021, 22:12 Känns som att min buggar ur ibland. 99% så varnar den efter 10(?) sekunder men ibland kan man ligga och tugga flera km utan att den varnar.
Och du har helt släppt ratten?
Den buggen försvann på vår bil om jag minns rätt vid första service, var bara så första året den kunde uppträda så. Nu händer det aldrig.
Känner av om det blir motstånd i rattrörelserna som systemet gör eller om du gör rattrörelse.
Yes, en V60 MY20 servad i Juni.
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]