Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Fick med dubbade vinterdäck när jag köpte bilen och har inte hunnit kolla runt på andra fälgar/däck. De jag fick med var oanvända dubbade Continental på Volvo originalfälg (225/55-17).

Har 19” på sommardäcken och det kommer vara en viss övergång utseendemässigt, inte minst pga att det är en R-Design.

Men har förstått att jag antagligen kommer guppa fram på moln tack vare dimensionens komfort dock undrar jag hur är det rent körmässigt? Bredden på sommardäcken är 255 och 225 är ändå en viss bit smalare. Till S90 som ändå är en större bil, kommer 225 i bredd bli för smalt?

Kör i sydligare delar av landet så vissa dagar har jag inte användning för dubb och de dagarna vill jag också känna mig säker på vägen.

All input uppskattas. Tack på förhand!
av AndS
Det är ju dubbade vinterdäck och du märker ingen skillnad i väghållning, möjligtvis lite mindre stötig.
Vanlig landsväg och vi "normalbilister" har hjulstorlek/bredd bara utseendebetydelse.
Sedan kan hastighetsmätare avvika lite.
Användarvisningsbild
av bem
Hopp från 19 tum hjul till 17 tum kan kanske kräva uppdatering av bilens mjukvara för att hastighetsmätaren skall visa rätt inom toleransen. Kolla med en Volvoverkstad. På min v90 är det 19 tum sommarhjul men 18 tum vinterhjul, i det fallet behövde inte mjukvaran uppdateras för hastighetsmätarens skull, det kollade min Volvoverkstad upp.
/Bo
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]