Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haakanfranzen
Hej!
Jag är på jakt efter tips angående att koppla in led belysta instegslister BAK.
Fram har jag kopplat enligt Volvos egna monteringsanvisning . ( Draget från fotbelysningen)
Problemet är att när jag skarvade vidare till listerna bak så fungerade ingenting till slut. Alla 4 lister blinkade till lite varje gång jag startade bilen. Hade bilen på verkstad idag för felsökning och de fick fram att det var "kortslutning" när de felsökte.
Kopplade ur listerna bak och de fram fungerade återigen klockrent. Samtidigt slog det mig att det är klart att jag inte kan koppla listerna bak på fotbelysningen fram, för den tänder ju sig inte när man öppnar en bakdörr.... Well well..
Nu undrar jag helt enkelt: Var kan jag koppla listerna bak? Några förslag? Belysningen under dörren? Någon som vet?
Tack på förhand.
Håkan
av least
Du har svaret i din egen fråga.
Du ska koppla in styrningen till något som går "på" när du öppnar önskad dörr.

Men finns inte detta tillgängligt som en eftermontering, med tillhörande mjukvara?
Användarvisningsbild
av fjohan82
least skrev: fre 01 okt 2021, 08:00 Du har svaret i din egen fråga.

Men finns inte detta tillgängligt som en eftermontering, med tillhörande mjukvara?
Bak är normalt sett inte belysta, endast fram är det.
Det enda jag kan se lyser upp när jag öppnar bakdörrarna är takbelysningen. Undra om det går att koppla på den ovanför respektive bakdörr?
Det som är fint med dom fram är ju att dom är en del av dekorbelysningen ( eller är det stämningsbelysningen? Osäker) och därför alltid lyser, även under körning då fotbelysningen fram även ingår här. ( Tror dock bara det gäller när det är mörkt ute)
Det lär väl inte dom där bak göra då eftersom takbelysningen inte ingår i dekor/stämningsbelysning.
Mailade även till Volvo ( såklart naivt och tro att dom skulle uppmuntra till att man gör NÅGOT själv med sin Volvo) fick till svar: Strömmen till led belysta instegslister i bakdörrarna kommer ifrån..... *drumroll* .... Bilbatteriet!!
Självklart kan du plocka från taket. Sedan exakt Hur är en annan sak men man kan 'tjuva' på en sladd och via lite elektronik och sådant så slår den på strömmen till listen (som då hämtar strömmen från batteriet). Du kan sjuva var som helst, bara du kommer åt en av tåtarna till aktuell belysning. Du behöver rent krasst inte göra åverkan ens utan kan använda induktiv mätning. Precis som man gör med en strömtång/tångamperemeter. Vill du göra det riktigt fancy kan du dessutom sända signalen trådlöst bak till din list, om du tjuvar signal från en lampa fram exempelvis. :-p
Du kan ju även bygga en krets som helt enkelt känner av om dörren öppnas eller ej. I sin enklaste form en liten magnet på undersidan av dörren, ovanför lämplig plats och så läser du av med en hallsensor eller motsvarande. Då bygger du in all nödvändig elektronik under steget och plockar bara strömmen från lämplig plats. Sedan tänds den då när dörren öppnas och släcks när den stängs.

Kan bli hur roliga projekt som helst det här =)
Hej och tack för alla svar!
Jag reviderar mitt senaste inlägg. Såg nu i bilen på vägen hem från jobbet att "Stämningsbelysningen" är ju fotbelysningen fram på båda sidorna, instegslisterna fram (just nu då alltså ) samt små dioder ovanför fönsterna i baksätet och även en i mitten fram. Detta innebär ju att det borde gå att koppla listerna bak på samma dioder som tänds när "stämningsbelysningen" aktiveras. Det kanske helt enkelt var så att både fotbelysning samt lister fram OCH bak var för mycket och därför orsakade denna "Kortslutning" som verkstaden kom fram till. Men däremot kanske det finns lite extra juice kvar där bak där dioderna ovanför bakdörrarna sitter som orkar med ett par små belysta instegslister också?!
Värt att försöka kanske?
Användarvisningsbild
av bem
fjohan82 skrev: fre 01 okt 2021, 09:46

Min V90 T6 Recharge Inscription 2022 (early) har belysta instegslister både bak och fram, se bilderna nedan.
/Bo
Bilagor
V90-T6-Recharge-Inscription-2022_Belysta-insteglister-fram.jpg
V90-T6-Recharge-Inscription-2022_Belysta-insteglister-fram.jpg (2.06 MiB) Visad 1485 gånger
V90-T6-Recharge-Inscription-2022_Belysta-insteglister-bak.jpg
V90-T6-Recharge-Inscription-2022_Belysta-insteglister-bak.jpg (1.94 MiB) Visad 1485 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
bem skrev: fre 01 okt 2021, 20:41
fjohan82 skrev: fre 01 okt 2021, 09:46

Min V90 T6 Recharge Inscription 2022 (early) har belysta instegslister både bak och fram, se bilderna nedan.
/Bo
Aha, lite lustigt att det står såhär på sidan för tillbehör:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Överdriver lite, min har gått 28500, im[…]

Carplay trådlöst?

Hej. Angående trådlös carplay, ci[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen mom[…]

Har kopplat kablarna och provstartat bilen. Tripp […]