- sön 19 sep 2021, 18:51
#1464646
Min S90 har HP ljudsystem. Förstärkaren har 6 kanaler och totalt 10 högtalare orginal. Basljudet var tunt, ljudsystemet saknade original subwoofer. För att råda bot på detta monterade jag original subwoofer. Basljudet blev mycket bättre.
Läs här om installationen av subwoofern
Men jag var fortfarande inte nöjd med ljudet som lät burkigt från dörrhögtalarna. I framdörrarna sitter original 1 diskant, 1 mellanregister och 1 bas. I bakdörrarna sitter endast 1 mellanregister och 1 bas. I hatthyllan bak finns inga högtalare alls.
Jag bestämde mig för att byta till B&W diskanter och mellanregister i alla dörrarna och även installera B&W högtalare i hatthyllan.
I varje dörr installerades 1 B&W diskant, 1 B&W mellanregister. HP bashögtalare fick vara kvar i och med att jag har subwoofer. I hatthyllan installerades 2 B&W högtalare med vardera 1 diskant och 1 mellanregister. Tillsammans med subwoofern är det nu totalt 17 högtalare i bilen. Jag har inte installerat centrumhögtalare.
HP förstärkare fick vara kvar. I bakdörrarna skarvades extra kablage parallellt med befintliga högtalare för den tillkommande diskanten. Högtalarna i hatthyllan anslöts parallellt med framdörrarnas kablage för diskant/mellanregister.
B&W mellanregister har 9 Ohm impedans vilket innebär drygt 4 Ohm impedans vid parallellkoppling. Bör därmed inte vara någon risk att överbelasta förstärkarens utgångar.
Ljudet efter denna uppgradering till B&W högtalare blev oerhört mycket bättre med tydlig separation mellan diskant, mellanregister och bas på en helt annan nivå jämfört med HP. Ljudet har en dessutom en rymd tack vare fler högtalare och ljudet kan avnjutas mycket bättre på alla sittplatser i bilen. Många toner och instrument framkommer tydligare på ett sätt som inte HP-högtalarna klarade. Tillsammans med subwoofern blir ljudet mycket kraftfullt och fylligt. Redan vid ganska låg volym upplevs ljudet som ”komplett” och mustigt.
Det finns säkert ännu bättre eftermarknadshögtalare än Volvos B&W. Men jag valde dessa för att installationen skulle gå smidigt vilket den gjorde.
Några bilder:
B&W högtalare dörrar
B&W högtalare dörrar
B&W högtalare hatthylla
B&W högtalare hatthylla
Kablage med kontakter för diskanter i bakdörrar samt högtalare i hattylla.
B&W mellanregister har drygt 9 Ohm impedans.
Karosseribleck med tillhörande skruvar för montering av diskanter i bakdörrar samt högtalare i hatthylla. Till övriga högtalare passar original fästskruvar.
Dörrsida bakdörr (och framdörrar) sitter med två skruvar under designlisten samt 2 T25, en under knappen till fönsterhissen och en under dörrhandtaget.
Knapp till fönsterhiss lossas med smörkniv.
Bakdörr utan dörrsida.
HP-högtalare bakdörr. Endast bas och mellanregister.
B&W högtalare bakdörr.
Framdörr utan dörrsida.
HP-högtalare framdörr.
B&W högtalare framdörr.
Hatthylla med B&W högtalare.
B&W högtalare hatthylla. Karosseribleck fanns men skruvar tillkommer.
B&W högtalare hattylla.
Befintliga högtalargaller hatthylla passar.
Högtalargaller hatthylla. Snäpps fast.
Läs här om installationen av subwoofern
Men jag var fortfarande inte nöjd med ljudet som lät burkigt från dörrhögtalarna. I framdörrarna sitter original 1 diskant, 1 mellanregister och 1 bas. I bakdörrarna sitter endast 1 mellanregister och 1 bas. I hatthyllan bak finns inga högtalare alls.
Jag bestämde mig för att byta till B&W diskanter och mellanregister i alla dörrarna och även installera B&W högtalare i hatthyllan.
I varje dörr installerades 1 B&W diskant, 1 B&W mellanregister. HP bashögtalare fick vara kvar i och med att jag har subwoofer. I hatthyllan installerades 2 B&W högtalare med vardera 1 diskant och 1 mellanregister. Tillsammans med subwoofern är det nu totalt 17 högtalare i bilen. Jag har inte installerat centrumhögtalare.
HP förstärkare fick vara kvar. I bakdörrarna skarvades extra kablage parallellt med befintliga högtalare för den tillkommande diskanten. Högtalarna i hatthyllan anslöts parallellt med framdörrarnas kablage för diskant/mellanregister.
B&W mellanregister har 9 Ohm impedans vilket innebär drygt 4 Ohm impedans vid parallellkoppling. Bör därmed inte vara någon risk att överbelasta förstärkarens utgångar.
Ljudet efter denna uppgradering till B&W högtalare blev oerhört mycket bättre med tydlig separation mellan diskant, mellanregister och bas på en helt annan nivå jämfört med HP. Ljudet har en dessutom en rymd tack vare fler högtalare och ljudet kan avnjutas mycket bättre på alla sittplatser i bilen. Många toner och instrument framkommer tydligare på ett sätt som inte HP-högtalarna klarade. Tillsammans med subwoofern blir ljudet mycket kraftfullt och fylligt. Redan vid ganska låg volym upplevs ljudet som ”komplett” och mustigt.
Det finns säkert ännu bättre eftermarknadshögtalare än Volvos B&W. Men jag valde dessa för att installationen skulle gå smidigt vilket den gjorde.
Några bilder:
B&W högtalare dörrar
B&W högtalare dörrar
B&W högtalare hatthylla
B&W högtalare hatthylla
Kablage med kontakter för diskanter i bakdörrar samt högtalare i hattylla.
B&W mellanregister har drygt 9 Ohm impedans.
Karosseribleck med tillhörande skruvar för montering av diskanter i bakdörrar samt högtalare i hatthylla. Till övriga högtalare passar original fästskruvar.
Dörrsida bakdörr (och framdörrar) sitter med två skruvar under designlisten samt 2 T25, en under knappen till fönsterhissen och en under dörrhandtaget.
Knapp till fönsterhiss lossas med smörkniv.
Bakdörr utan dörrsida.
HP-högtalare bakdörr. Endast bas och mellanregister.
B&W högtalare bakdörr.
Framdörr utan dörrsida.
HP-högtalare framdörr.
B&W högtalare framdörr.
Hatthylla med B&W högtalare.
B&W högtalare hatthylla. Karosseribleck fanns men skruvar tillkommer.
B&W högtalare hattylla.
Befintliga högtalargaller hatthylla passar.
Högtalargaller hatthylla. Snäpps fast.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."