Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MMarin
Hej,

Jag har en Volvo XC90 D5 2017 med 15000mil och motor behövs bytta, en kolv är skadad och andra är på väg.
Orsaken till fel är injektor som fyllde för mycket bränsle i cylindern.

Jag köpte bilen för en månad sedan och säljaren vill inte täcka någonting eftersom jag körde nästan 500 mil med den :mad: , men vi får se hur det blir...

Extra problem är att detta hände på semester så bilen är hos auktoriserad Volvo verkstad men utanför sverige. :-(

Jag är nyfiken på om detta något som Volvo också bör se på som att ha trasig kolv med 15000mil inte är något som borde vara normalt .

Volvo verkstad som jag har kontaktat på grund av problemet sa lycka till eftersom de inte känner sig ansvariga att hjälpa eftersom bilen inte servades av dem och Volvo support säger att jag skickar denna situation över Volvos verkstad som de hittade på plats vi bor. :-/

Är det någon som har förslag på hur man går vidare med detta?
Bilagor
20210916_085418.jpg
20210916_085418.jpg (378.58 KiB) Visad 3117 gånger
20210916_085422.jpg
20210916_085422.jpg (416.66 KiB) Visad 3117 gånger
av least
Din försäkring ska gälla även utomlands ifall det var en semesterresa. Sen är frågan om din maskinskadedel är giltig fortfarande.
av MMarin
least skrev:Din försäkring ska gälla även utomlands ifall det var en semesterresa. Sen är frågan om din maskinskadedel är giltig fortfarande.
Tyvärr maskinskadedel är inte giltig längre...

kebabpizza skrev:Säljaren, var det en privatperson eller firma?
Köpte från firma...
Användarvisningsbild
av frasse4
Inom 6 månader från köp anses felet funnits vid köp om inte bilfirman kan bevisa annat. Har inget med antalet körda mil.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Då har du ditt på det torra, bara att reklamera till säljaren, dom SKA följa konsumentköplagen som frasse4 delvis citerar.
Upp till 6 månader är det dessutom ovillkorligt, felet anses vara ursprungligt oavsett, därefter är det upp till 3 år men då ligger bevisbördan på dig.
av Keiser
En 4-5 år gammal bil med 15' mil på mätaren lär inte Volvo ta centralt, har den dessutom servats på annat ställe än Volvo så tror jag alla tankar om goodwill är bortblåsta. Dock, är bilen köpt för en månad sedan så ska firman ta det, som andra nämnt. Skulle 500 mil vara långt eller hur argumenterade dem? Normalbilen går över 500 mil inom 6 månader så det är väl helt normalt (förstod att din hade gjorts så på en månad men det hör ju inte hit). Du kommer vinna den striden, tråkigt om du måste lägga energi på att processa dock.
av MMarin
Säljare säger att bilen var såld utan problem och att det är omöjligt att köra nästan 500mil med den fellet.
På den grunden dem vill inte betala för reparation...
Bilen enligt serviceboken är servad ordentligt, jag är intresserad om Volvo har problem med injektorer eller jag hade isolerade situation...

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]