Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Hej!

Jag hämtade min XC90 idag och hittade en påse med artikel 31449094. https://usparts.volvocars.com/p/Volvo__ ... 49094.html

Jag förstår att det är någon form av skydd, men förstår inte riktigt vad de ska skydda eller var de ska sitta.

Har någon här någon aning?

Tack på förhand,
Fredrik
Användarvisningsbild
av bem
Jag tycker det ser ut som de skall sitta som nåt sorts stänkskydd i hjulhusets front, mitt emot det bakre egentliga stänkskyddet. En special på XC90 måhända, på V90 sitter det inga sådana, jag har en 2022:a med original stänklappar monterade av min Volvohandlare, bara stänklappar i bakre delen av hjulhusen.
/Bo
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Det ser ut som så att egentligen har Volvo bakre hjulhus Air-guides som finns där fram. Dessa små vingar ska styra luftströmmen så den inte åker in i hjulhuset. Alla nya bilar har numera dessa . Jag har funderat att lägga på sådana egen tillverkade men nu , glädjande har Volvo dessa som jag missat :-)

https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 83627.html
D841643B-574B-44A9-98FF-DE8E54BD8A7A.jpeg
D841643B-574B-44A9-98FF-DE8E54BD8A7A.jpeg (79.29 KiB) Visad 996 gånger
Användarvisningsbild
av Its1more
Tack för svaren, alla!

Ja, det verkar ju vara någon form av styrningsmojäng. Jag får helt enkelt svänga på förbi handlarn och fråga.

Kan det vara något liknande som ryssen installerat på sin XC70?

/Fredrik
av AndS
Det står ju i klartext Mudflaps Snow gard rear", dvs stänkskydd och snöskydd bakre.
Samma funktion som de främre som sitter monterade som original (tror jag) då alla bilar jag beställer ska ha stänkskydd vid leverans men de framför hjulen fram sitter nog på från fabrik.
Användarvisningsbild
av Its1more
AndS skrev: lör 28 aug 2021, 09:05 Det står ju i klartext Mudflaps Snow gard rear", dvs stänkskydd och snöskydd bakre.
Samma funktion som de främre som sitter monterade som original (tror jag) då alla bilar jag beställer ska ha stänkskydd vid leverans men de framför hjulen fram sitter nog på från fabrik.
Ja, så måste det ju vara. De låg lösa i bilen, så jag funderade på om det följde med de bakre stänkskydden (som jag lät montera).

/Fredrik
Användarvisningsbild
av paso
Kan det inte vara så att dessa var monterade från fabrik och då delvis satt på samma plats som de eftermonterade stänkskydden?
Användarvisningsbild
av Its1more
Kan vara så, men sannolikt inte eftersom de låg i en obruten påse och de ser helt nya ut.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]