Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kikar på en xc90 från 2016, det saknas en nyckel tydligen- vad kostar en ny nyckel (keyless)? Samt så är fickan på baksidan av passagerarstolen trasig, kan man byta detta smidigt? Det är en ficka av "nätvarianten".
@Lövgren, Låter som två saker som din närmaste Återförsäljare får ta fram så hör med de direkt så får du "rätt svar".

Bakfickan kan de kolla om det finn som reservdel. Vad det gäller nyckeln är ju frågan om de har varit inne hos återförsäljaren och fått den borttappade avprogramerad annars hade jag kört direkt dit och fått det gjort, även om jag anser att filuren som säljer bilen bör få detta gjort samt se till att det finns två nycklar på en ändå så pass ny "premiumbil".

Börjar undra lite om det sparats in på mer också men det är ju inte jag som ska köpa den :)
Akta dig för att köpa en bil med endast en nyckel.
Din försäkring kan bli ogiltig ifall någon "lånar" din bil innan du hunnit ta dig till verkstaden för nollning/inprogrammering av nycklarna.

Jag hade nog avstått köp om inte bilen leverades med alla de nycklar som är kopplade till bilen.
Fyi. Om jag minns rätt så ska det vara tre nycklar om den har keyless entry.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om pris på ny nyckel. Men gör som @Micce1980 nämner, det går snabbt att ringa volvo car retail (eller annan auktoriserad verkstad och fråga, finns nog i prislista).

Jag vet inte hur långt du har till jkpg. Men en sådan näthistoria på självplocken lär inte kosta mycket. Ring o fråga.

Nu frågade inte du om råd ifall du ska köpa den. Men jag skulle dragit öronen åt mig direkt.

Vad är det för handlare? Eller är det privat? Om du vill, skicka gärna länk till annons.
Det jag söker är då en xc90 från 16 och uppåt (kollar Blocket ca 45ggr om dagen):
R-design- ett krav
7-sits
Diesel, D5motorn
Automat
Adaptiv farthållare
Önskvärt B&W ljudsystem, Inget krav dock
VOC
Elstol förare, med minne
Keyless
Panorama
Kan sträcka mig till runt 450', beroende på skick och utrustning
Gillar finesser överlag, så det får gärna finnas allt möjligt.
Är inte så rädd för milen, men inte gärna mer än 15tusen mil
Ok. Hojtar till om jag hittar något.
Några små tips (gamla sanningar men är nog relevanta fortfarande).
1. Om du kan, köp gärna inte från en "bilkrängare", försök köpa av någon som säljer nya bilar också. Där handlaren tagit in bilen som inbyte tex. Köp helst från volvo auktoriserad, är det en "selekt" bil så är det ännu bättre. (Ger tex längre maskinskadegaranti på volvia afaik). På wayke tex kan du filtrera in selekt bilar.

2. 2016 är en bra bil men kan ha en del barnsjukdomar. Och jag tror den har ett 3g modem. Som ev kan bli problematiskt med VOC när 3g släcks ner.

Om du gillar finesser så titta på t8 om det är aktuellt. Den kanske kostar lite mer i inköp, men du har ju lägre skatt och förmodligen ett högre andrahandsvärde. Beroende på din körsituation kan du ju ev få en lägre driftkostnad också. Och shift by wire med orrefors får ju d5ans växelspak att kännas lite gammalmodig. :-)

Jag rekommenderar iallafall starkt pilot assist (ii) och 360 kamera.

Lycka till i bilsökandet!

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]